verkoop woning + aankoop nieuwe woning

horo.rania@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

verkoop woning + aankoop nieuwe woning

#1 , 12 jan 2024 21:53

Dag iedereen,

Wij hebben afgelopen week ons huis verkocht (compromis wordt volgende week getekend). In eerste instantie zouden we opteren voor een aankoop- en verkoopbelofte, maar aangezien we al een huis op het oog hebben en graag een bod zouden willen uitbrengen gaan we misschien toch voor de normale wijze van 4 maanden gaan. De nieuwe woning waar we enorm geïnteresseerd in zijn hebben we al bezichtigd. Aangezien we momenteel de middelen niet hebben om een waarborg van 5% te betalen, is de verkoper akkoord met ons bod, zonder waarborg, maar wil hij wel binnen de 3 maanden de akte verlijden aangezien dit dan 25% minder risico is. Dit begrijpen wij uiteraard volledig.


Nu probeer ik een beetje een berekening te maken. Indien wij voor dat huis zouden willen gaan, dan zouden we de akte binnen de 3 maanden moeten verlijden. Opteren voor een pandwissel wordt in dat geval heel moeilijk aangezien onze huidige bank, het Vlaams Woningfonds, het dossier onmogelijk binnen de 3 maanden afkrijgt. De notaris gaf aan dat hun termijn, inclusief het sturen van een schatter etc., MINIMUM 4 maanden in beslag neemt.

Indien we onze hypotheek vervroegd zouden willen afbetalen en een nieuwe lening zouden willen aangaan bij bijvoorbeeld een Beobank, dan stuiten we volgens mij op het probleem dat we moeten wachten op het geld van ons verkocht huis, en de registratie- en notariskosten moeten neerleggen (bij pandwissel wordt dat verrekend). Zoals eerder aangehaald hebben we de middelen niet om die bedragen nu voor te leggen wegens renovaties etc. aan ons verkocht huis.

Mijn vraag is nu concreet: hoe krijgen we het voor elkaar om die kosten van de nieuwe lening te betalen met de opbrengsten van ons verkocht huis, maar ons toch aan de termijn te houden die de verkopers van het nieuw huis ons voorleggen? Hoe doen mensen dat uberhaüpt? Een nieuwe lening afsluiten nadat je je eerste huis verkoopt? Wacht de bank waarbij je de nieuwe lening afsluit tot het dossier verkoop eerste woning is afgerond, of hoe doen ze dat? Ik vermoed dat niet iedereen voor een pandwissel kiest.

Ik ben uiteraard nog in afwachting van professioneel advies, volgende week een afspraak met de notaris + bank maar had graag al jullie advies gehad...

Bedankt iedereen! :)

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2024 06:34

Mijn vraag is nu concreet: hoe krijgen we het voor elkaar om die kosten van de nieuwe lening te betalen met de opbrengsten van ons verkocht huis, maar ons toch aan de termijn te houden die de verkopers van het nieuw huis ons voorleggen? Hoe doen mensen dat uberhaüpt? Een nieuwe lening afsluiten nadat je je eerste huis verkoopt? Wacht de bank waarbij je de nieuwe lening afsluit tot het dossier verkoop eerste woning is afgerond, of hoe doen ze dat? Ik vermoed dat niet iedereen voor een pandwissel kiest.
De gebruikelijke manier van werken is wat mij betreft wat je minstens voldoende hebt bij gespaard om bij de compromis een waarborg te kunnen betalen. En dat je dan de eventuele periode tussen aankoop nieuwe woning en verkoop oude met een overbruggingskrediet financiert.

Dat kan financieel niet iedereen gegeven zijn, maar andere oplossingen zijn je eigen risico op iemand anders overhevelen.

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 13 jan 2024 09:17

U schrijft
"Wij hebben afgelopen week ons huis verkocht (compromis wordt volgende week getekend)."
Is er iemand die u dat gezegd heeft, is er iets of wat van een geschrift? Dan hebt u m.i. waarschijnlijk al gewoon een bindende overeenkomst, die dus omwille van registratierechten binnen de vier maanden moet omgezet worden in een akte, of minstens gewoon betaling van de rechten.

Reclame

basejumper
Berichten: 4632
Locatie: Diest

#4 , 13 jan 2024 10:52

Beste

Advies zonder cijfers is onmogelijk.
Wat de huidige woning betreft : wat is uw verkoopprijs? Hoeveel bedraagt het openstaande krediet? Wat is uw maandlast? Wat is het gezamenlijk maandinkomen.
Wat de aan te kopen woning betreft : wat is de aankoopprijs? Zijn er eigen middelen ?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

horo.rania@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2024 13:33

Beste

Advies zonder cijfers is onmogelijk.
Wat de huidige woning betreft : wat is uw verkoopprijs? Hoeveel bedraagt het openstaande krediet? Wat is uw maandlast? Wat is het gezamenlijk maandinkomen.
Wat de aan te kopen woning betreft : wat is de aankoopprijs? Zijn er eigen middelen ?
Bedankt voor je reactie. Verkoopprijs is 300.000 euro, openstaand bedrag is 103.000 euro, aankoopprijs nieuwe woning is 350.000. Hebben dit met de bank al overlegd en het huis van 350k aankopen is perfect mogelijk. Eigen middelen hebben we niet, al onze centen zitten in de eerste woning.

horo.rania@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2024 13:34

U schrijft
"Wij hebben afgelopen week ons huis verkocht (compromis wordt volgende week getekend)."
Is er iemand die u dat gezegd heeft, is er iets of wat van een geschrift? Dan hebt u m.i. waarschijnlijk al gewoon een bindende overeenkomst, die dus omwille van registratierechten binnen de vier maanden moet omgezet worden in een akte, of minstens gewoon betaling van de rechten.
Mijn makelaar heeft ons op de hoogte gebracht. Er heeft inderdaad al een verkoop plaatsgevonden. Mijn vraag heeft vooral betrekking op aankoop nieuwe woning

bosprocureur
Berichten: 6860

#7 , 13 jan 2024 14:14

Met die verhouding aan eigen inbreng vs lening zit je volgens mij niet slecht. Wèl kan je wat troubles hebben omtrent het vrijmaken van de woning, maar dat moet je wellicht kunnen uitklaren met de kopers, zodat je geen twee keer moet verhuizen (met kosten e.d). Voorzie in elk geval een redelijke compensatie, en calculeer die mee in, in uw financiële planning t.o.v de lening.

Met uw leningsmaatschappij moet je wel "kort op de bal spelen", regelmatig om de tien dagen informeren (telefoon!) kan wonderen doen. Wel kalm en beleefd blijven, het is geen gewone bank, trap niet op lange tenen.
Succes !

horo.rania@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jan 2024 14:34

Met die verhouding aan eigen inbreng vs lening zit je volgens mij niet slecht. Wèl kan je wat troubles hebben omtrent het vrijmaken van de woning, maar dat moet je wellicht kunnen uitklaren met de kopers, zodat je geen twee keer moet verhuizen (met kosten e.d). Voorzie in elk geval een redelijke compensatie, en calculeer die mee in, in uw financiële planning t.o.v de lening.

Met uw leningsmaatschappij moet je wel "kort op de bal spelen", regelmatig om de tien dagen informeren (telefoon!) kan wonderen doen. Wel kalm en beleefd blijven, het is geen gewone bank, trap niet op lange tenen.
Succes !
Heel erg bedankt voor je advies, bedankt!! :) :)

basejumper
Berichten: 4632
Locatie: Diest

#9 , 13 jan 2024 22:16

Beste

Simpel.
Verkoop :300k en uitstaande schuld afgerond 100 k
Aankoop 350k kosten 47k
Totaal uitgaven 397K
Financieren

Overbruggingskrediet normaal 80 % van verkoopwaarde - uitstaande schuld.
Dus 300x80% =240.000 -100.000 = 140.000
Woonkrediet 250.000 aankoop nieuwe woning
Bij verkoop kan je hypotheek overdracht vragen bestaand woonkrediet gezien dit krediet waarschijnlijk nog fiscale aftrek geniet. Overbrugging wordt dan terugbetaald.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”