Bod intrekken voor termijn verstreken is

flieks
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Bod intrekken voor termijn verstreken is

#1 , 18 sep 2023 23:40

Hallo,

Ik heb een bod gedaan waar een termijn op stond (middernacht volgende dag) en dan het bod ingetrokken alvorens de termijn gedaan was. Nu hebben ze het bod aanvaard 2.5 uur na mijn intrekking maar toch voor de termijn verrstreken was.

Reden:. Voor het bod vroeg ik of er een spouwmuur was en het antwoord was dat die 10 cm is rond om rond. Nadat ik het bod deed, sprak ik toevallig met een EPC expert en die denkt dat er geen spouw is voor dit oud herenhuis (bouwjaar 1898 en buitengevel stenen op de kopse kant). Ik mocht uiteindelijk gaan controleren en bleek dat er geen spouw is.

Was de intrekking zonder reden al wettig of is de reden voldoende om toch het bod te kunnen intrekken ? Nu eisen ze 10% wat in het bodsformulier stond.

Bedankt alvast

Sirkii
Berichten: 5458

#2 , 19 sep 2023 00:12

Volgens mij ben je gehouden aan je bod: je had die spoiw kunnen (laten) controleren voor je een bod deed. Trouwens in 1898 moesten volgens mij de spouwmuren nog uitgevonden worden.

Mocht er last zijn van burenlawaai dan kan je altijd nog geluidsisolatie aan uw kant aanbrengen.

Lanox
Berichten: 3538
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2023 01:25

Vraag is vooral of je dit antwoord kan bewijzen. Indien ja, kan je de verkoper laten weten dat hij gebonden is aan het leveren van een huis met spouwmuur ... of dat hij de koop kan ontbinden.

Reclame

flieks
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2023 15:36

@Sirkii bedankt maar je kan toch niet alles controleren ? Als ze iets beweren en het is niet zo mag je toch je bod intrekken alvorens het aanvaard is ? Ze hebben zelfs een foto van de zogenaamde spouw door gestuurd, waar ik zogezegd de spouw duidelijk kon zien.

@Lanox ik kan dit bewijzen dus ik hoop dat wat je zegt klopt :). Ze blijven het huis ook verkopen, nu zelfs plots aan lager prijs op internet, terwijl we zogezegd een verkoopsovereenkomst hadden via mijn ingetrokken bod..

Thomas_A
Berichten: 2421
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2023 20:30

Maar het was geen opschortende voorwaarde voor je bod neem ik aan? Er wordt zoveel gezegd tijdens een huisbezoek.

Bod is een eenzijdige verbintenis, waaraan je zelf een einddatum hebt gegeven. Dan kan je die niet zelf intrekken voor deze periode om is.

flieks
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2023 21:44

@Thomas_A Dit was niet tijdens huisbezoek maar achteraf via mails. Ik heb verschillende mails waarbij ze beweren dat er een spouwmuur is en zelfs spreken over 10cm spouw.. Ze wisten heel goed dat ik zonder spouw nooit dat bod ging uitgebracht hebben, maar het staat niet expliciet op het bod vermeld. Weliswaar heb ik er meermaals naar gevraagd en het in twijfel getrokken omdat het een oud herenhuis betreft maar telkens kwam men met nieuw zogenaamd bewijsmateriaal

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 sep 2023 08:56

En welk bewijsmateriaal is dar dan wel. Een vakman terzake, kon u onmiddellijk zeggen of er al of niet een spouw was. Dat kan onder andere je zien aan het type van metselverband en/of muurdikte (ter hoogte van de ramen bvb)

bosprocureur
Berichten: 6879

#8 , 21 sep 2023 10:24

En welk bewijsmateriaal is dar dan wel. Een vakman terzake, kon u onmiddeliojk zeggen of er al of niet een spouw was. Dat kan onderandere je zien aan het type van metselverband en/of muurdikte (ter hoogte van de ramen bvb)
Rekening houdend met wat TS hoger (rijkelijk laat) schreef : " Ze hebben zelfs een foto van de zogenaamde spouw door gestuurd, waar ik zogezegd de spouw duidelijk kon zien. " vind ik wel dat hij een punt heeft, en dat die verkoop in principe kan ontbonden worden.

flieks
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2023 12:42

Bedankt @posprocureur
@mava105, een ander punt dat ze aanhaalden was dat er een architect de muur had gemeten en dat die 40cm dik zou zijn. En dus beweerden ze dat er wel een spouw moest zijn als 1 steen 10cm breed is en er volgens heb 2 stenen aan de binnenzijde naast elkaar liggen, en 1 steen aan de gevel er nog 10 cm over is.
Achteraf gaven ze toe dat door kopse stenenrijen aan buitengevel (toen ik dat opmerkte) het om een binnenspouw moet gaan.

Boven op zolder kan je gewoon op de steen kijken om te zien dat het om een volle muur gaat. Dat hadden ze nooit gezegd , terwijl ze zelfs onderdak geisoleerd hebben, begrijp ik niet dat ze dat dan niet wisten. De eigenaar kent nogtans veel over bouwwijzes bleek na een gesprek. Ze hebben ook nooit geprotesteerd direct na intrekking van mijn bod maar pas 1.5 maand later krijg ik plots een brief van advocaat in de bus..

basejumper
Berichten: 4664
Locatie: Diest

#10 , 22 sep 2023 18:18

Beste

Vraag is of u hier een proces voor wil aan gaan. Het klopt dat uw bod had moeten specificeren dat u de aankoop deed onder voorwaarde A-B-C.
Het klopt ook wat bosprocureur stelt dat u een begin van bewijs heeft van mondeling besproken voorwaarden.
Last but not least stel ik me de vraag wat in praktijk het nadeel is als je geen spouwmuur hebt, maar wel een muur van 40 cm dik! En finaal vraag ik me af welke overweging een rechtbank gaat maken in dit geval. Waarschijnlijk een salomonsoordeel waarbij je een beperkte schadevergoeding zal moeten betalen maar waar je ook je advocaatkosten en eventueel gerechtskosten moet rekenen. Is die spouwmuur de enige reden waarom je niet zou kopen? En waarom is die zo belangrijk voor jou?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

flieks
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 okt 2023 12:01

bedankt voor alle hulp! uiteindelijk is het goed gekomen en moesten we het huis niet kopen. We konden de verkopers dwaling ten laste leggen en ook waren ze het huis nog aan het verkopen aan verlaagde prijs online terwijl ze zogezegd nog een overeenkomst met ons hadden.

Mvg

ps die muren stonden rood op het epc rapport. niet overal 40cm. Ook heel oude muren.

Terug naar “Kopen”