Notaris deelt vorige aankoopakte met koper

SarahDew
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Notaris deelt vorige aankoopakte met koper

#1 , 28 jun 2023 17:22

Ik verkoop mijn huis dat ik enkele jaren geleden heb aangekocht. Nu deelt mijn notaris, samen met voorontwerp van de verkoopovereenkomst via mail ook de akte die bij mijn aankoop werd opgesteld met de notaris van de koper. Hierin staat ook de aankoopprijs van toen in vermeld, en beschrijving van de regeling die ik toen heb getroffen met de verkoper i.v.m. overname meubilair. Ik vind het persoonlijk erg onhandig dat de koper dit te zien krijgt. Ik heb dit bij mijn aankoop ook niet gekregen van de vorige eigenaar.

Mag of moet mijn notaris mijn akte delen met de (notaris van) de koper? Is deze akte niet mijn persoonlijk bezit, waarvan ik beslis met wie het gedeeld wordt?

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#2 , 28 jun 2023 19:50

Beste

Hij deelt dit met de notaris van uw koper. De koper ziet het daarom nog niet.
Wat verkoopprijs betreft : notarissen moeten die ook doorgeven aan de registratie. Volgende notarissen hebben ook via dat kanaal toegang om bvb prijsbewimpeling te kunnen vaststellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2415
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2023 20:04

Notarissen kunnen effectief alle notariële aktes opvragen, zelfs als uw eigen notaris deze niet zou doorgeven.

Hoe kan de notaris van de koper anders vaststellen of er erfdienstbaarheden op de woning rusten?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 28 jun 2023 21:32

Zover ik meen te weten worden die gegevens niet automatisch aan de koper meegedeeld.

Maar of ze per se onder de privé te houden gegevens behoren, daar heb ik toch mijn twijfels over ?

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#5 , 04 jul 2023 23:30

De notaris moet in de akte de 30 jarige gegevens overnemen en uiteraard ook eventuele vermeldingen rond erfdienstbaarheden, bouw overtredingen enz. De initiële aankoopprijs zal niet aan de nieuwe kopers meegedeeld worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”