Eigenaar gebonden aan gepubliceerde vraagprijs ?

sperwer
Berichten: 1155

#16 , 29 sep 2006 11:05

Toby,

Als jij een compromis hebt getekend door jou en de verkoper, moet je gewoon doen wat Lex postte.

Om je twee oren proberen te slapen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#17 , 29 sep 2006 12:13

Oef ! Ik begon me al weer meer zorgen te maken ...
Sorry als ik daartoe bijgedragen zou hebben, Toby. Dat was dan allerminst mijn bedoeling. Het leven is te kort hoor om je zoveel zorgen te maken. Hou die haardos nog maar even in zijn natuurlijke kleur (voor zover ie natuurlijk al niet grijs/verdwenen is :twisted: )

Toby
Topic Starter
Berichten: 6

#18 , 29 sep 2006 12:45

Ik ben er nu wel van overtuigd dat een eventuele rechtszaak gewonnen wordt, maar hierdoor kan volgens de notaris het verlijden van de akte wel tegengehouden worden. Daarom wachten we nog even met het te koop stellen van onze woning. Maar X kan uiteraard binnen drie maanden nog een rechtszaak starten ... Op beide oren slapen, is dus beetje moeilijk. Enkele grijze haren heeft deze affaire me zeker al bezorgd, maar ben ze gelukkig nog niet kwijt ! :P

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#19 , 11 okt 2006 07:14

Koen,

Je kan alles over de wetgeving inzake verkoop van onroerde goed gratis verkrijgen bij elke notaris

koen999
Berichten: 730

#20 , 11 okt 2006 08:07

voor een onroerend goed is de verkoop enkel gesloten na het ondertekenen van de compromis door beide partijen.

@sperwer

van dat ondertekenen waar vind ik daar de van toep zijnde artikels over terug?
En veranderd het pas van eigenaar na het verlijden van de akte.
door wat zijn er registratierechten verschuldigd door het verlijden der akte of reeds door het tekenen van de compromis?

TAS
Berichten: 67

#21 , 11 okt 2006 21:49

?Art.1985...De aanneming van de lastgeving kan ook stilzwijgend geschieden,en blijken uit de uitvoering ervan door de lasthebber."(B.W.)

?De lastgever kan op basis van een schijnmandaat verbonden zijn,niet enkel als hij door zijn schuld de schijn heeft doen ontstaan,maar ook,wanneer hem geen fout kan worden verweten,als een derde rechtmatig geloof kon hechten aan de omvang van de bevoegdheid van de lasthebber?[Cass. 20 juni 1988,Pas. 1988,I,1258,Arr.Cass. 1987-88,1365,R.W. 1989-90,1425-1430,noot(=vertrouwensleer) VAN OEVELEN,A.,J.T. 1989, 547,T.R.V. 1989,540,noot CALLENS,P.,STIJNS,S.,R.C.J.B. 1991,45,noot KRUITHOF,R.].

Uit ?dat hij enkel een mandaat had om kandidaat-kopers te zoeken en geen koop kon tot stand brengen zonder overleg met de eigenaars.? kan dus niet afgeleid worden dat de lastgever niet gebonden zou zijn door de verkoop die de makelaar toch zou tot stand gebracht hebben.

"89.Het aanbod is een door ??n der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).
Er dient op grond van de juiste formulering ervan onderzocht of ?Via internet werd een woning aangeboden aan 200.000 euro? al dan niet een aanbod was.

Terug naar “Kopen”