Na aanvaard bod wil verkoper compromis niet tekenen.

vaw
Topic Starter
Berichten: 3

Na aanvaard bod wil verkoper compromis niet tekenen.

#1 , 02 sep 2010 00:14

Ik heb onlangs een bod gedaan op een appartement via een immo kantoor. Dit bod werd aanvaard door de verkoper.
Een maand later was de compromis opgesteld en heb ik het ondertekend bij het immo kantoor, de verkoper was hierbij niet aanwezig. Ondertussen heb ik mijn voorschot betaald aan de notaris van de verkoper.

Nu blijkt dat de verkoper uiteindelijk toch niet wil verkopen.

Het immokantoor verzekerde me dat ik mijn voorschot terug zou krijgen en ook mijn dossierkosten ivm mijn lening.

Maar nu vraag ik me af of ik geen rechten heb na het aanvaarde bod om een schadevergoeding hiervoor te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 sep 2010 00:56

Heeft u een schriftelijk bewijs dat de verkoper het bod heeft aanvaard?

vaw
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 sep 2010 09:53

Nee helaas niet.

Dit werd bij het immokantoor geregeld. Ik kijk na of ze daar een ondertekend exemplaar hebben van het bod.

Reclame

vaw
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 02 sep 2010 13:09

Het immokantoor had enkel een mondelinge overeenkomst met de verkoper.

Ik vrees dat ik dan geen schadevergoeding kan eisen?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 02 sep 2010 14:42

Normaliter dien je te kunnen bewijzen dat er een aanvaarding van het bod is via fax, mail, brief ea..

Niet echt professioneel van de makelaar ..

d8v1nc1
Berichten: 36

#6 , 10 sep 2010 11:42

Een koop komt tot stand op het ogenblik dat partijen het eens zijn over de prijs en het voorwerp. Dit hoeft daarom niet schriftelijk te zijn.

Een verkoper is nooit verplicht om iets aan een bepaalde persoon te verkopen.

Ik denk dat je in deze situatie nog moeilijk je gelijk kunt halen.

Veebee
Berichten: 565

#7 , 10 sep 2010 12:38

De partij die hier zwaar in de fout gaat, is het immokantoor.
Ik snap trouwens nog altijd niet waarom zij het gewoon niet standaard regelen dat zowel koper als verkoper tezelfdertijd het compromis komen tekenen.
Hoe moeilijk kan het zijn om een geschikt moment te vinden dat alle partijen past?

chrisd
Berichten: 179

#8 , 10 sep 2010 13:55

Ik heb onlangs een bod gedaan op een appartement via een immo kantoor. Dit bod werd aanvaard door de verkoper.
Een maand later was de compromis opgesteld en heb ik het ondertekend bij het immo kantoor
Geen kopie meegekregen?
Ondertussen heb ik mijn voorschot betaald aan de notaris van de verkoper.
Geen papier, waarop staat waarvoor??
Nu blijkt dat de verkoper uiteindelijk toch niet wil verkopen.

Het immokantoor verzekerde me dat ik mijn voorschot terug zou krijgen en ook mijn dossierkosten ivm mijn lening.
Misschien heb je iets aan het gestelde op pag 6 van deze (Nederlandse) nieuwsbrief?

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 10 sep 2010 15:20

.
Ik snap trouwens nog altijd niet waarom zij het gewoon niet standaard regelen dat zowel koper als verkoper tezelfdertijd het compromis komen tekenen.
?
Misschien omdat ze dan niet meer kunnen sjoemelen?

Veebee
Berichten: 565

#10 , 15 sep 2010 08:34

Das dan weer een ander probleem dat door de overheid moet aangepakt worden :)

Terug naar “Kopen”