Bouwovertredingen verborgen gebrek

Oxdxc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bouwovertredingen verborgen gebrek

#1 , 18 apr 2024 08:51

In het kader van een bestaand geding inzake verborgen gebreken is er naar aanleiding van verklaringen van de architect bovengekomen dat er een verdiepingsvloer werd gestoken en een deel van het dak werd verhoogd zonder vergunning, dit zijn ingrepen die aan de stabiliteit raken en dus volgens mij bouwovertredingen zijn. (Bij de koop werd hierover vanzelfsprekend geen melding gedaan door de vorige eigenaar.)
Na deze werken werd de architect ingeschakeld om plannen te tekenen voor de renovatie en deze wijst elke aansprakelijkheid af en zegt dat hij de voorgaande wijzigingen als bestaande toestand heeft opgenomen, maw deze ingrepen werden niet geregulariseerd, wat mij een heel naar gevoel bezorgt en twijfel veroorzaakt mbt de stabiliteit van het huis.
Deze zaken zijn niet in de opdracht van de deskundige opgenomen omdat ik hier niet vanop de hoogte was en dit pas duidelijk geworden is tijdens de conclusies van de tegenpartij voor de aanstelling van de deskundige.
Naast alle andere gebreken in het huis lijken deze feiten toch een bijkomend verborgen gebrek uit te maken of trek ik hier een verkeerde conclusie?
Indien ja, welke mogelijkheden heb ik om dit in de opdracht van de deskundige te laten opnemen? In overeenstemming met de tegenpartij zal dit al niet lukken.
Kan de architect hier zich zomaar op deze manier vanaf maken?

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2024 10:01

het ontbreken van een omgevingsvergunning of bouwvergunning kan m.i. nooit een verborgen gebrek zijn. Iedereen kan op elk moment, van elke woning, opvragen welke vergunningen er zijn toegekend. Je had dit dus perfect kunnen weten bij moment van aankoop. Dit staat trouwens ook op het blad met notariële inlichtingen, wat verplicht aanwezig moet zijn ten laatste bij het verlijden van de akte.

De hamvraag is hier echter; zijn de werken vergunbaar? Zoja, dan zou ik er niet teveel over struikelen eerlijk gezegd

Reclame

Terug naar “Kopen”