Handelspand kopen om in te wonen

svenko
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Handelspand kopen om in te wonen

#1 , 15 nov 2023 21:20

Beste,

Ik ben zelfstandige in hoofdberoep in webdesign en aanverwanten.
Ik werk volledig van thuis uit.

Ik heb een handelspand op het oog waar ik niet alleen graag zou werken, maar vooral ook graag mijn domicilie zetten.
Dus de combinatie van zelfstandige activiteiten uitoefenen en er ook nog eens wonen. Allemaal in hetzelfde pand op hetzelfde gelijkvloers. Geen verdiepingen.
Pand is er perfect geschikt voor. Erboven zijn wel appartementen aanwezig.
Betreft Hamme, en ik heb er ook al naar gebeld. Zij beweren dat dit een parkeerprobleem zou zijn. Begrijpe wie begrijpe kan.
Als bewoner neem ik 1 parkeerplaats in, als handelszaak mag je er in principe een stuk meer verwachten.

Stel dat ik dit pand toch koop en mij daar effectief huisvestig en er mijn domicilie plaats.
Kan de gemeente dit effectief weigeren? Waar mag ik mij aan verwachten mocht ik dit toch doen?
Ze kunnen mij toch moeilijk letterlijk op straat zetten? Terwijl ik het pand effectief in eigendom heb en ook een zelfstandige activiteit in uitoefen.

Of zie ik dit fout?

Alvast bedankt voor elke goede raad.

LeenW
Berichten: 12962

#2 , 15 nov 2023 22:20

Is de functiewijziging naar bewoning al in orde?

svenko
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2023 22:56

Nee, huidige eigenaar is er mee bezig, maar geen idee hoever die daarmee staat. Vernomen via de immo die het pand verkoopt.

Zelf heb ik ook al mailtje gestuurd naar betreffende instantie, maar krijg ik antwoord dat ik wegens omstandigheden nog wel enkele weken op reactie kan wachten. Sterk.

Dus ik overweeg om het pand te kopen, nog voor de functiewijziging in orde is. En ook niet weet of die uiteindelijk zal toegekend worden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12962

#4 , 15 nov 2023 23:16

Ik zou zelfs denken dat men u daar geen antwoord op mag geven, u bent voorlopig nog een buitenstaander in dat dossier.

Initieel mag de gemeente de inschrijving niet weigeren als dat effectief uw verblijfplaats is, maar zonder correcte bestemming kunnen ze echt heel moeilijk gaan doen met schrapping/boetes/onbewoonbaarverklaring. Ik zou het in elk geval niet aanraden om het te doen zoals u het nu ziet.

svenko
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2023 23:55

Wel triest hé. De regering promoot al meerdere jaren om leegstand van winkel/handelspanden op te lossen door ze om te vormen tot woning. Ze geven er zelfs 5 jaar vrijstelling van onroerende voorheffing voor.

Onbewoonbaar is geen sprake van, pand is echt in perfecte staat. Enige dat dient te gebeuren is een badkamer voorzien, al de rest is aanwezig om te bewonen.

Boetes is dan weer typisch Belgisch. Over welke bedragen hebben we het dan? Schrapping heb ik geen idee wat je daarmee precies bedoeld.

Het pand is echt ideaal om met mijn mindervalide scooter binnen te rijden en ook nog eens groot genoeg om erin rond te rijden. Zelfs met dubbele functie (zelfstandige activiteiten + woonst). Het pand staat ook al meer dan 6 maanden leeg.

Vraag blijft dus, hoe moeilijk ze daarover zouden kunnen doen, eenmaal ik mijn intrek genomen heb. En welke opties heb ik om eventuele sancties aan te vechten of om dit toch legitiem voor elkaar te krijgen.

Het is niet de bedoeling om bewust tegen de wetgeving in te gaan, maar het is voor mijn persoonlijke situatie wel de meest ideale woonst die ik tot nog toe ben tegengekomen in meer dan 6 maanden.

In elk geval alvast hartelijk dank voor je toelichtingen. Weet ik zeker te appreciëren.

LennieK
Berichten: 1878
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2023 09:29

je kan een opschortende voorwaarde in het compromis opnemen, voor de functiewijziging van handel naar handel én wonen. Of alleen wonen, want in sommige woningen mogen ook neven activiteiten zoals handel (denk bijvoorbeeld aan een kapsalon).

En dat je buitenstaander bent in deze, is eigenlijk niet helemaal correct. Je kan zelfs zélf de omgevingsvergunning aanvragen, je hoeft daarvoor geen eigenaar te zijn.

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 nov 2023 11:37

Was er al bewoning door de eigenaar of een huurder voorheen, of was het gelijkvloers 100 % handelspand?

svenko
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 nov 2023 15:34

Opschortende voorwaarde voor functiewijziging heb ik al voorgesteld aan de verkopende immo. Werd niet aanvaard omdat die procedure enkele maanden duurt. En dat zonder uitsluitsel van positief gevolg.

Het pand werd voordien nog niet bewoond, dus 100% handelspand, hoewel het meer op 1 grote kantoorruimte lijkt. Geen toog, bar, rekken, kassa, reclameborden of dergelijke aanwezig.
Ondertussen heb ik ook de info dat het pand volgens stedenbouwkundige bestemming in woongebied ligt.

Super irritant dat de afdeling bouwen Hamme mij berichtje stuurt dat de wachttijden voor een reactie op een mailtje momenteel oplopen tot meerdere weken. Want daarin heb ik hen alles gedetailleerd uitgelegd met de vraag hoe ik dit correct in orde breng.

Als handelspand voldeed het aan alle veiligheidsvoorschriften. Wat maakt het dan uit dat ik naast mijn activiteiten, na mijn uren, daar ook woon? Ze zouden dankbaar moeten zijn dat er een pand minder in leegstand staat.

Als huurder kan je indd ook functiewijziging aanvragen, net als eigenaar. Maar als volledige buitenstaander lijkt me dat twijfelachtig.

Zouden jullie tot aankoop durven overgaan, alvorens positief advies van de gemeente?

Franciscus
Berichten: 38748

#9 , 16 nov 2023 17:20

Hebt u een notaris?
Laat deze eens de vraag stellen bij gemeente?

svenko
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 nov 2023 20:46

Goed idee, ik heb daarnet mailtje gestuurd naar mijn notaris.

Punt is dat ik vorige week ook mijn huidige woonst verkocht heb (door omstandigheden), dus een nieuwe woonst dringt zich nu wel op, maar dan wel 1 zonder trappen, vooruitkijkend naar toekomstige medische conditie.

Ik kan ook inboedel tijdelijk stockeren, en even elders verblijven. Maar tijdelijk elders verblijven betekent dat ik tijdelijk geen domicilie heb, wat wellicht weer voor een hele reeks andere problemen en/of uitdagingen zal zorgen.

Voorkeur gaat toch uit naar aankoop van dat pand. Of een ander dat minder voldoet.

LennieK
Berichten: 1878
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 dec 2023 09:48

Als huurder kan je indd ook functiewijziging aanvragen, net als eigenaar. Maar als volledige buitenstaander lijkt me dat twijfelachtig.

Zouden jullie tot aankoop durven overgaan, alvorens positief advies van de gemeente?
Je moet daar niet aan twijfelen, dat is gewoon de wet. Ik kan perfect een omgevingsvergunning aanvragen én bekomen voor het slopen van het huis van mijn buren (gesteld dat mijn bouwaanvraag strookt met de geldende bouwvoorschriften). Die omgevingsvergunning spreekt zich enkel uit of de werken al dan niet voldoen aan de regelgeving van de stedenbouwkundige set aan wetgeving.

Als ik echter kom opdagen met mijn sloophamer, dan ga ik uiteraard het huis van mijn buren niet kunnen slopen, want het strookt niet met de burgerrechtelijke stukken van de wetgeving.

Veel gemeentes geven ook een soort attest waarop men verklaart dat wat je aanvraagt wel degelijk vergunbaar is, dan moet je niet zitten wachten op het afhandelen van de effectieve bouwaanvraag. Wellicht ben je daar mee vooruit geholpen

Inazuma
Berichten: 9847
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 06 dec 2023 13:13

Het is altijd een risico zoiets te kopen zonder 100% zeker te zijn dat er mag wat je wil doen.

Badkamer plaatsen is niet vergunningsplichtig

Kijk / vraag eens in de buurt of er andere handelspanden zijn die een woonfunctie gekregen hebben.
Kijk eens na of de gemeente het adres aanziet als gelegen in een winkel/handelszone - dat maakt woonfunctie vaak ook minder gemakkelijk te krijgen.

Weigering heeft vaak ook financieel kantje: handelspand brengt meer op aan KI ...


Hier werd schrappen handelsfunctie eerst geweigerd (handelszone)
Nu die weg is, kan ombouw naar pure woonfunctie wél.

Terug naar “Kopen”