Annulatie verkoop na overlijden verkoper

ThomasK2023
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Annulatie verkoop na overlijden verkoper

#1 , 12 okt 2023 07:53

Hallo,

Ik heb volgende vraag:

mijn grootnonkel heeft eind juni een verkoopsovereenkomst getekend voor de verkoop van zijn woning.
Jammer genoeg is hij begin september overleden, voordat de akte ondertekend kon worden (ten laatste 23/10/2023).

Wij als erfgenamen stellen ons nu een paar vragen omtrent de verkoopprijs die overeengekomen werd (70.000 EUR), want die lijkt ons vrij laag te zijn.
Betreft wel een kleine woning in Moeskroen waar huizenprijzen wellicht niet te vergelijken zijn met regio Mechelen, maar een vluchtige blik op immoweb toont ons toch wel dat die prijs best laag is.
Gezien de situatie van onze grootnonkel (81 jaar, al een aantal jaren ziek en vorig jaar verhuisd naar een rusthuis) en het feit dat de koper een recent opgericht bedrijf is (januari 2023) dat actief wil zijn in de vastgoedsector, hebben we het gevoel dat er misschien geprofiteerd geweest werd van de situatie en zo een (te) lage verkoopprijs bedongen werd.
Ik heb de notaris gevraagd of de verkoopprijs effectief realistisch is, want ik kan de vastgoedmarkt in Moeskroen niet. Maar in afwachting van diens antwoord een concrete vraag: kan een verkoop geannuleerd worden n.a.v. het overlijden van de verkoper? Of zijn wij als erfgenamen gebonden aan de verkoopsovereenkomst, ook al zijn we het niet per se eens met wat er is overeengekomen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
Thomas

LeenW
Berichten: 12962

#2 , 12 okt 2023 08:07

In principe is deze overeenkomst bindend.

Thomas_A
Berichten: 2442
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2023 08:18

Los van de concrete situatie, zou het inderdaad voor rechtsonzekerheid zorgen voor de koper. Dan zou bij elke aankoop van een woning er een risico zijn dat wanneer de verkoper overlijdt voor de aktedatum, de erfgenamen opnieuw de prijs willen onderhandelen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9849
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 okt 2023 17:08

Heeft u de woning zelfs maar gezien ?

Op immoweb staan woningen van 79 en 90.000 € ...
(deels) Gerenoveerde dingen van 100-120000 €

Dat is daar een andere planeet hé ...

Kijk ook op van origine franstalige immosites Vlan , Trovit

Terug naar “Kopen”