Notaris fout berekend

Btn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Notaris fout berekend

#1 , 29 sep 2023 13:18

Bij voorbaat dank.
Mijn vraag luidt als volgt. Uiteraard is er een boete voor na het kopen en verkopen binnen een korte periode. Ik heb dit boetebedrag van de notaris ontvangen voor en tijdens de verkoop van de woning in de e-mail en rekenpapier zoals bepaald. Later, nadat ik het huis had verkocht, kreeg ik deze boete deze week, maar met een hoger bedrag, dat wil zeggen meer dan het bedrag dat de notaris vooraf had berekend. De notaris accepteerde dat hij een fout had gemaakt in de berekening. Maar hij zegt dat ik ook het verschil moet betalen. Bindt deze fout mij ? Want ik had wat meer kunnen vragen bij de verkoop van het huis, Anders had ik geen korting gegeven.

basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#2 , 29 sep 2023 20:44

Beste

Ja. Een materiële fout in de berekening ontslaat u niet van betaling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 29 sep 2023 22:47

Als dat een fout van notaris is ...wat met die zijn aansprakelijkheid?
Ken zo cases waar notaris wegens foute info inzake aankoop verplicht was het verschil te betalen tussen de werkelijke kost en wat door hem was aangegeven.

Reclame

LeenW
Berichten: 12959

#4 , 29 sep 2023 23:41

Als dat een fout van notaris is ...wat met die zijn aansprakelijkheid?
Ken zo cases waar notaris wegens foute info inzake aankoop verplicht was het verschil te betalen tussen de werkelijke kost en wat door hem was aangegeven.
Ook bij schulden die wettelijk steeds ten laste van verkoper vallen?

Btn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2023 23:47

Dus als gevolg, door zijn misleiding, word ik een smokkelaar die geld verliest en verliezen lijdt. Hoewel zijn misrekening me schade deed, denk ik niet dat het veel zin heeft om ervoor te moeten betalen, maar als de wet dat zegt, is het zo.

Thomas_A
Berichten: 2440
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 sep 2023 00:08

Ik zie geen verband tussen die hogere kost dan verwacht en de prijs van de verkoop.

Een huis wordt verkocht aan de hoogste prijs die je ervoor kan krijgen en wat een koper bereid is te betalen. Je aanvaardt toch geen lagere of hogere prijs omwille van die kosten.

Economisch gezien is dat onzin. Een beetje hetzelfde als mensen die zeggen dat de verkoopprijs hoger moet zijn als er met immo gewerkt wordt.

Terug naar “Kopen”