Factuur 2 jaar na datum

Dribbel
Topic Starter
Berichten: 4

Factuur 2 jaar na datum

#1 , 27 jun 2006 16:58

Hallo,

Wij hebben in mei 2004 een huis gekocht. Vorige maand kreeg ik een "rekening" van de landmeter van toen met de vraag om die alsnog te betalen. De verkoop is toen via 2 notarissen gegaan. E?n van de verkopers en de onze, de kopers, was aanwezig. Alsook hebben wij toen een hele rekening gekregen van de notarissen die wij hebben betaald. Men zou dan denken dat die mensen alles correct afhandelen, maar dit was niet het geval. Door een vergetenheid van ??n van de notarissen zijn de opmetingskosten ons niet aangerekend.
Volgens mij moet de landmeter zijn rekening doorgeven aan onze notaris die dat aan ons doorrekent. Echter denk ik dat dit nu niet meer kan en heeft de notaris de landmeter rechtstreeks naar mij gestuurd om nog een poging te ondernemen het geld te krijgen. Normaal worden alle kosten bij het verlijden van de akte bepaald en betaald en na tekening zou alles achter de rug moeten zijn.

Heeft iemand hiermee ervaring of wetenschap i.v.m. recht.

alvast bedankt voor de reactie(s)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2006 16:42

De landmeter moet betaling vragen van degene die hem opdracht gegeven heeft. Dat is in principe de verkoper.

Indien de overeenkomst bepaalt dat de opmetingskosten ten laste van de kopers zijn kan de verkoper deze kosten dan op zijn beurt op u verhalen.

Enkel indien uw notaris opdracht gegeven heeft aan de landmeter kan deze zich tot u wenden voor betaling. In dat geval kan de notaris immers beschouwd worden als uw lasthebber en wordt u beschouwd de opdracht aan de notaris gegeven te hebben.



scorpioen

Dribbel
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 30 jun 2006 12:59

In de akte staat dat de opmetingskosten voor de kopers zijn, maar de notaris heeft deze kosten vergeten door te rekenen aan ons tijdens de eigenlijk verkoop. Wij hebben toen een rekening gekregen van de notaris met daarop de notariskosten, dossierkosten, een deel van de grondbelasting voor dat jaar en nog wat van dat, maar bij opmetingskosten is geen bedrag ingevuld en toen dus niet mee betaald.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 30 jun 2006 15:27

In dat geval heeft de landmeter inderdaad het recht om zijn rekening rechtstreeks naar jullie te sturen. En ik zou het ook verder onderling met de landmeter afhandellen, dit om vermijden dat er iemand nog kosten voor bemiddeling bij doet.

Dribbel
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 04 jul 2006 09:24

Als wij dat moeten betalen. Waarom kreeg ik dan nooit een factuur van die man? Hij belde me ineens om te zeggen dat ik zoveel moest betalen en storten op zijn rekeningnummer. Ik vind het maar een lauche zaak.
Bedankt voor de reacties.

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 04 jul 2006 11:21

he!!

Je had nergens doorgegeven dat je enkel een telefonisch verzoek tot betalen hebt gekregen.
En dat veranderd wel heel veel. Als de landmeter nog eens beld voor zijn centen, moet je hem achter zijn geschreven factuur vragen.
Zonder dat factuur moet je hem niet betalen.

Dribbel
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 05 jul 2006 10:33

Wij hebben 2 jaar lang niks gehoord van die landmeter. Nu is het zo dat 2 jaar geleden 3 loten zijn verkocht van dezelfde eigenaars die toen beroep hebben gedaan op die landmeter. In april van dit jaar werd nog een 4de stuk te koop gezet van diezelfde eigenaars. Het wordt verkocht via diezelfde landmeter. Volgens mij is die er zo achter gekomen dat ons lot nooit is aangerekend. De eerste 3 loten zijn samen opgemeten geweest. Volgens mij moest hij Voor het 4de zijn documenten van toen raadplegen om te zien of dit reeds was opgemeten. Moesten die eigenaars een andere immobili?nmakelaar genomen hebben dan had ik waarschijnlijk nog niks van die landmeter gehoord.
Ik kreeg in april een papier van de notaris. Een fax met daarop de 3 loten en de bijhorende bedragen. Geen naam, geen btw-nummer. Verre van een factuur.
2 weken later telefoon van die landmeter met de vraag om het geld te storten op zijn rekeningnummer. Wat ik toppunt van al vind is dat die landmeter dan nog zegt van geen intresten aan te rekening omdat die "rekening" zo laat wordt betaald. Volgens mij kan ik daar niks aan doen. De notarissen geven toen dat bij ??n van hen een foutje is gebeurd waardoor dit bedrag ons bij de verkoop nooit is aangerekend. Wie in fout is weten ze niet of willen ze niet weten.
Ik wacht wel nog even af of ik nog iets van die landmeter hoor. Het is van 21 juni geleden dat hij heeft gebeld.

Bedankt voor de reacties en raad

Terug naar “Kopen”