Verlijden akte overschrijdt 4 maanden

JokeDeLille
Topic Starter
Berichten: 4

Verlijden akte overschrijdt 4 maanden

#1 , 04 mei 2006 22:04

Situatieschets:

Compromis getekend op 19 januari.
Verlijden akte gepland op 23 mei.

Dit overschrijdt de wettelijke maximumtermijn van 4 maanden. Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 04 mei 2006 23:32

Uw onderhandse verkoopovereenkomst (compromis) dient binnen 4 maanden na ondertekening geregistreerd worden.
Hiervoor zorgt uw notaris.
Indien de registratie later gebeurt, dient u een boete te betalen.
Wanneer een notaris een akte opmaakt, dient hij deze binnen 15 dagen te laten registeren. De registratie van deze akte heeft plaats op het registratiekantoor, alwaar de standplaats van uw notaris gevestigd is.

Raadpleeg uw notaris voor bijkomende inlichtingen.

JokeDeLille
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 06 mei 2006 08:59

Ik heb mijn notaris gemaild, en deze zegt dat de akte niet vroeger kan verleden worden, omdat haar agenda vol zit.
Is dit wel wettelijk dan? Wij moeten dan toch geen boete betalen?

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 06 mei 2006 09:28

Het enige wat wij u kunnen vertellen is wat in de wetgever terzake voorzien heeft.

Het overige dient u te regelen met uw notaris.

In het slechtste geval staat het u vrij klacht neer te leggen bij de Kamer der Provincie aldaar uw notaris zijn standplaats gevestigd is, of bij de bevoegde benoemingscommissie.
Het is echter wel zo dat de klacht niet tegelijk bij beide instantie kan worden ingediend.

Fresh
Berichten: 167

#5 , 08 mei 2006 16:26

Ik zou vooral geen klacht neerleggen en hier niet teveel ruchtbaarheid aan geven daar overschrijding van de termijnen in de praktijk schering en inslag is, doch dat er slechts zelden boeten worden betaald (omdat dit niet wordt gemeld aan de fiscus). In ieder geval is de notaris hiervoor aansprakelijk.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#6 , 08 mei 2006 19:17

(...) dat er slechts zelden boeten worden betaald (...)

Dat FRESH (?) hier komt stellen dat betreffende termijnen rustig mogen overschreden worden, is onbegrijpelijk. Ik sta met beiden voeten in de praktijk en stelvast dat terzake WELDEGELIJK boetes ge?nd worden.

Dat is de realiteit, ?n niets anders.

Fresh
Berichten: 167

#7 , 09 mei 2006 10:08

Beste Anke,

Ik heb uiteraard nooit beweerd dat de termijnen rustig mogen worden overschreden, de fiscale wet is immers van openbare orde en moet uiteraard door ieder worden nageleefd.

Ik heb enkel gezegd dat het overschrijden van de termijn niet automatisch betekent dat de koper een gepeperde rekening in de bus zal krijgen. Zo weet ik (ik sta immers ook al een tijdje met beide voeten in de praktijk) dat de fiscus dit dikwijls niet te weten komt en dat derhalve er geen boetes worden betaald. Wanneer dit aan het licht komt, zal uiteraard de boete moeten worden betaald.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 09 mei 2006 10:44

Wat ik betrokkene hieromtrent dien te vertellen, is dat terzake ZEER REGELMATIG boetes betaald worden.

Voorzichtigheid is dus hier ZEKER aan de orde.

Terug naar “Kopen”