Huis kopen maar hoe met de lening

flets
Topic Starter
Berichten: 38

Huis kopen maar hoe met de lening

#1 , 02 okt 2016 10:23

Mijn vriend en ik zijn al lang samen en gaan nu een huis kopen. Nu weten we niet goed wat doen. Is het beter (ook naar belastingen enzo) dat we hiervoor een samenlevingscontract aangaan, dus als wettelijk samenwonende of maakt dit niet uit. Het maakt sowieso uit na overlijden van één van de personen maar voor de rest?
Zaterdag gaan we normaal de compromis tekenen is dit goed of moeten we wachten en zien of we dit doen met of zonder samenlevingscontract.
Een ander punt is : wat is het beste wettelijk samenwonend of samenlevingscontract want ik zie dat hier ook nog een verschil in is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#2 , 02 okt 2016 18:59

Beste

Ptroficiat met uw aankoop.

Een paar aandachtspunten

- kies zelf een notaris. u bent niet verplicht de notaris van de verkoper te gebruiken. En qua kostprijs maakt het geen verschil.
- Laat uw notaris eerst de compromis nakijken. U kan de verkoper/makelaar vragen het ontwerp van de compromis eerst naar uw notaris te sturen ter nazicht. Elke notaris rekent een stevig ereloon aan voor een akte. Het is dan ook evident dat u gebruik maakt van zijn competentie waarvoor u betaalt.
- Betaal het voorschot in consignatie bij de notaris. Nooit aan de verkoper of de makelaar.
- Wees eerst zeker dat u in voorkomend geval een woonkrediet krijgt.
- het is zinvol een samenlevingscontrcat aan te gaan kwestie van verblijfsrecht voor de langstlevende. Ook hier weer : dat behoort tot het takenpakket van de notaris. u betaalt hem alleszins bij de akte, dus bevraag dat ook eerst bij hem/haar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 02 okt 2016 19:17

Je kan u lening ook aanvragen bij Vlaams Woonkrediet: http://www.vlaamswoningfonds.be/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 02 okt 2016 20:14

Als wettelijk samenwonende hebben jullie toch meer kansen om mekaar 'veilig' te stellen zonder tussenkomst van de rest van de familie. U kan oa. mekaar alles geven, met uitsluiting van ouders en broers/zusters. In een samenlevingscontract kan u geen zaken met betrekking tot erfenis opnemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

flets
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 03 okt 2016 09:37

Dank u voor de antwoorden. Qua notaris hadden we inderdaad iemand genomen die niets te maken had met de verkopers. De betalingen zullen waarschijnlijk wel via de notaris gaan omdat de verkopers een gescheiden echtpaar (weet niet of ze officieel al gescheiden zijn, maar maakt voor ons niets uit denk ik).
We waren maanden geleden bij de bank al gaan horen en toen hadden ze gezegd dat we dit bedrag wel konden lenen, maar ben pas zeker bij de aanvraag en het daarop volgend antwoord.
Ivm het al dan niet wettelijk samenwonen was eigenlijk ook de vraag van : is dit voordeliger (dan feitelijk samenwonenden) voor bij de belastingsaangifte. Hiermee bedoel ik om de lening te kunnen aftrekken qua verdelen op de belastingsbrief.
Wat er later met het huis gebeurd of het veilig stellen indien er problemen komen dan is het beste van een samenlevingscontract.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 03 okt 2016 12:25

Voor de fiscale aftrek : wettelijk samenwonenden kunnen de woonbonus 'optimaliseren', dwz. zo verdelen dat het beste resultaat geeft.

Als er kinderen komen, zou ik aanraden zelfs te trouwen. Geeft toch nog altijd de meeste zekerheden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2016 12:50

Hangt er allemaal van af... Als beide partners een behoorlijk inkomen hebben, valt er mogelijks niets te optimaliseren wat de woonbonus betreft. Het zou dan ook nog eens kunnen dat wettelijk samenwonen fiscaal een stuk nadeliger is dan feitelijk samenwonen (dit is bijvoorbeeld zo in mijn persoonlijkge situatie).

Via een testament / tontine / beding van aanwas kan je ook héél erg veel regelen om de woning veilig te stellen voor de andere partner bij overlijden. De notaris zou daar alles moeten van afweten.

Maar het is dus niet zo dat wettelijk samenwonen of trouwen sowieso fiscaal het interessants is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”