voorwaarden compromis en bescherming bij accidenteel overlijden

filip74
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

voorwaarden compromis en bescherming bij accidenteel overlijden

#1 , 29 aug 2016 16:09

Beste,

Mijn vriendin en ik hebben een bod gedaan op een huis. Dit bod is aanvaard, geformaliseerd en ondertekend. Wij hebben ons in afwachting van het compromisvoorstel ingelicht bij een notaris, en deze raadde ons aan om in het compromis een voorschot van 5% op te laten nemen i.p.v. het eveneens gebruikelijke tarief van 10%. Ik meen begrepen te hebben dat hij ons dit aanraadde omdat wij op deze manier zouden genieten van een bescherming bij accidenteel overlijden van een van ons tussen het ondertekenen van het compromis en het ondertekenen van de verkoopacte.

Als tegenvoorstel naar de andere partij stelde hij voor om de gebruikelijke opschortende voorwaarde "mits bekomen van een lening" te laten vallen in het compromis als teken van ons engagement. Het is namelijk zo dat we ons geen zorgen maken voor het bekomen van een lening (we zitten in een finale fase bij twee banken en moeten kiezen voor het voorstel dat ons het best ligt).

Nu zit ik op het internet te zoeken naar informatie over de voorwaarden voor het bekomen van de bescherming bij accidenteel overlijden. Ik vind nergens terug dat deze bescherming gebonden zou zijn aan een 5% versus 10% tarief in het compromis. Zoals ik zei, misschien heb ik dit verkeerd begrepen en in mijn hoofd een verkeerde associatie gelegd.

Kan iemand wat licht werpen op redenen waarom de eigen notaris zou aandringen op 5% i.p.v. 10%, los van een mogelijke bescherming, en of het verstandig is om de opschortende voorwaarde tot bekomen van een lening überhaupt te laten vallen in het compromis.

Dank bij voorbaat.

mvg,
Filip

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 29 aug 2016 19:59

Daar is inderdaad geen enkel connectie tussen. Die verzekering wordt collectief door notarissen afgesloten voor alle compromissen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”