vraag hypotheek met betrekking tot verandering gewest / woonbonus

fujin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vraag hypotheek met betrekking tot verandering gewest / woonbonus

#1 , 19 jul 2016 12:31

beste,

ik ben nieuw op dit forum, hopelijk kan ik toch op jullie advies rekenen! alvast bedankt

mijn situatie is de volgende:

ik heb net een flat gekocht die nog in aanbouw is, en pas eind 2017 zal klaar zijn. dit zal mijn eerste eigen woning zijn, en bevindt zich in het brussels gewest. de betalingen gebeuren in schijven van 5 a 10 % gespreid tussen nu en eind 2017 (oplevering), met mijn spaar geld kom ik toe tot ruim midden volgend jaar.
hiervoor gebruik ik hoofdzakelijk eigen geld, maar ik wens ook een deel te lenen, voornamelijk voor de fiscale voordelen die het oplevert.

momenteel ben ik gedomicilieerd in het vlaams gewest.

nu is het zo dat het brussels woonbonus systeem dit jaar eindigt (en nu nog even genereus is als het oude systeem in vlaanderen tot en met 2015), en een jaarlijks voordeel van 1500 euro inhoudt.
echter, ik heb begrepen dat een bank geen geld zal geven tot je eigen reserves zijn opgebruikt, dit is dus pas in 2017, wanneer het woonbonus systeem is afgelopen.

nu is de vraag, hoe kan ik dit best oplossen.

1) de bank overtuigen de lening wel al dit jaar te geven, als dit kan, en mij ook al in brussel ergens te domiciliëren (kan dus nog niet in het pand zelf) om dat zeker in orde te hebben

2) de lening nu aangaan en registreren, nog niet terugbetalen tot opnemen geld volgend jaar , en dus dit jaar nog niet inbrengen in te belastingen maar vanaf volgend jaar wel, na verhuizen naar brussel naar het nieuw pand en opnemen geld.
vraag is, heb ik dan nog recht op het woonbonus systeem dat afloopt eind 2016 en voor leningen vanaf 2017 niet geldt?

3)wel naar brussel proberen te verhuizen dit jaar, maar evenzeer pas volgend jaar opnemen en dit jaar registreren.


welke weg is de correcte?
ik wil echt zeker zijn dat ik recht heb op het inbrengen van de lening binnen de brusselse personenbelasting voor het grootste deel van de looptijd ervan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fujin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2016 17:05

niemand enig idee aub?
alvast bedankt!

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 jul 2016 21:29

Ga met uw bankrelatie praten. Datum afsluiting lening is inderdaad cruciaal voor woonbonus.

Reclame

Terug naar “Kopen”