aankoop appartement

Marcel_60
Topic Starter
Berichten: 20

aankoop appartement

#1 , 04 mei 2016 17:33

Ik heb een appartement aangekocht met kelder, doch deze wordt door een andere eigenaar gebruikt. Toen Ik vroeg om de kelder leeg te maken om dat ik ook de kelder heb gekocht, beweert deze dat hij de kelder al zo lang gebruikt (zonder te vragen aan de vorige eigenaar) dat de kelder nu hem toe behoort.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87
Berichten: 133

#2 , 04 mei 2016 17:47

Aangetekende brief sturen dat je hem x-aantal dagen geeft om de kelder leeg te maken of te bewijzen dat het zijn kelder indien geen of verkeerd respons; dat je rechterlijke stappen ga ondernemen.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 mei 2016 19:52

Hoe oud is het gebouw waarin het appartement is gelegen? Indien nog geen 30 jaar, kan het onmogelijk zijn kelder zijn.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 mei 2016 19:59

Gooi zijn brol eruit en voer af naar containerpark.
U kocht een kelder, en verdorie, daar stond nog brol in.
Dan is het aan hem om U te dagvaarden.
Huisvredebreuk voor een kelder bestaat immers niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 23 mei 2016 20:33

Kelder behoord tot de aanhorigheden van het appartement en valt wel degelijk onder huisvredebreuk. Zeker als deze in het zelfde appartementsgebouw is gelegen.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 23 mei 2016 22:32

Ik moet mij aansluiten bij asperger.
De kelder is op papier van TS (tegenstelbaar aan derden, authentieke akte), dus zeker geen huisvredebreuk.
Je bent beleefd geweest door hem te waarschuwen.
Als er geen gevolg aan gegeven wordt, zou ik de boel opladen, waardevolle zaken bijhouden als bezettingsvergoeding en de brol voor de deur van zijn appartement stapelen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 23 mei 2016 22:46

Kelder behoord tot de aanhorigheden van het appartement
Dat klopt en dat is de reden waarom de eigenaar/bewoner van het appartement vrij over de kelder kan beschikken (want het is een aanhorigheid van zijn appartement).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5417

#8 , 25 mei 2016 09:39

Staan de kelders in de basisacte vermeld als aparte deelentiteiten (met hun Eigen klein Kadastraal Inkomen) ? In recente appartementsgebouwen gebeurt dit systematisch doch in oudere gebouwen niet.

Staat de kelder beschreven in je aankoopakte ?

Indien 2 keer negatief weet ik nog niet zo direct hoe de vrederechter gaat oordelen. Zou op zoek moeten gaan naar jurisprudentie. Mogelijks wijst hij u de kelder toe als er evenveel (of meer) kelderruimtes zijn als appartementen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 25 mei 2016 11:19

Ik heb een appartement aangekocht met kelder

Ik ging er in mijn antwoord dan ook van uit dat het één kadastraal perceel is en één entiteit vormt met het appartement. én ook niet is verhuurd. In dat geval kan u volgens mij gewoon de kelder beginnen te gebruiken en kunt u de zaken die er zich bevinden beschouwen als achtergelaten door de vorige eigenaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#10 , 25 mei 2016 11:53

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 25 mei 2016 12:16

Waar het hier in essentie echt over gaat is de vraag of die kelder reeds (ten onrechte) sedert meer dan dertig jaar bewijsbaar door iemand anders wordt gebruikt. Er zijn dus twee mogelijkheden:

- kelder is meer dan dertig jaar in gebruik door iemand anders: dan speelt de verkrijgende verjaring en heeft de verkoper van het appartement een kelder verkocht die niet (meer) van hem was; TS zal dus schadevergoeding dienen te vorderen van de verkoper wegens onvolledige levering
- geen verkrijgende verjaring: huidige bezetter doet dat zonder recht noch titel: procedure starten bij vrederechter indien andere "maatregelen" niet helpen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”