huren terwijl lening afbetalen

talisa
Topic Starter
Berichten: 12

huren terwijl lening afbetalen

#1 , 29 nov 2015 09:55

Mijn vriend en ik hebben een huis op het oog
De eigenares (verkoper) heeft ons gemeld dat zij graag (kosteloos) wil in het huis wonen tem mei/juni.
Zij en haar vriend kunnen dan pas verhuizen in hun nieuwe woning.
Mijn vraag is, hoe kunnen we voorkomen dat we met een dubbele betaling zullen zitten?
Wij huren nu voorlopig een appartement en zien het niet zitten om een dubbele pacht te betalen (huur en afbetaling lening)
Wat kunnen we hier aandoen? Kunnen we in het contract laten zetten dat de lening pas dan van start gaat ofzo?
Alvast bedankt voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 29 nov 2015 11:46

Koper moet een bezettingsvergoeding betalen, bespreek dit met u notaris, dat hij dit moet opnemen in u akte.
Lening later laten starten zal geen optie zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 29 nov 2015 12:25

De koop is nog niet gesloten.
Het gratis wonen maakt deel uit van de verkoopswoorwaarden en zal waarschijnlijk in de compromis worden vermeld.
Bijgevolg kan men noch huur, noch bezettingsvergoeding eisen. Compromis vermeldt immers "gratis x maanden wonen".

Uw mogelijke keuze is ofwel deze voorwaarde aanvaarden en het huis kopen, ofwel ze niet aanvaarden en het huis niet kopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 29 nov 2015 13:08

Gratis wonen, daar zullen weinig kopers mee akkoord gaan. je hebt al heel wat kosten, plaatsbeschrijving etc.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sperwer87
Berichten: 133

#5 , 02 dec 2015 13:54

Gratis wonen, daar zullen weinig kopers mee akkoord gaan. je hebt al heel wat kosten, plaatsbeschrijving etc.
Ik zie daar eerlijk gezegd het probleem niet. De koper wist dit op voorhand waardoor hij er rekening mee kon houden toen hij op het huis bood. Het geld dat hij daarmee "uitspaart" dient dan om die maanden te overbruggen. Uiteindelijk is het huis iets goedkoper door die situatie.

Als de koper inderdaad daar geen rekening mee gehouden kan dit voor een probleem zorgen.

Terug naar “Kopen”