Immo weigert verkoop nav sociaal woonfonds?

J_depauw
Topic Starter
Berichten: 25

Immo weigert verkoop nav sociaal woonfonds?

#1 , 27 jun 2015 22:18

Vraagje voor mijn schoonmoeder.. want heb zelf geen ervaring met sociaal fonds.

Ik probeer het zo kort mogelijk te houden.

Schoonmoeder is alleenstaand, 50 jaar; heeft vast werk en is/was op zoek naar een huis. Een 4tal jaar geleden heeft ze een hersenbloeding gehad, ze is er goddank zonder al te veel problemen uit gekomen, maar dat maakt dat ze bij de "gewone" bank geen lening meer kan krijgen. (of het is dat ze een heel groot schuldsaldo betaalt, en dat kan ze niet).

Het sociaal woningfonds wil echter wél een lening toekennen. Ze is vorige week op een huis gebotst en heeft een bod gedaan binnen het afgesproken budget. De verkoper werkt samen met een immokantoor en het bod werd initieel aanvaard.

Het aanvaarden is mondeling bevestigd aan telefoon. (ik zou altijd vragen om dat zwart op wit te krijgen maar bon, ik weet het ook maar pas).
Echter toen de makelaar hoorde dat de lening via het sociaal fonds zou gaan, heeft deze alles geblokkeerd, om de reden dat ze in het verleden ook ooit al met het fonds moest samenwerken en dat haar dat "te lang" duurde. Ze zou de verkoper op de hoogte brengen maar "het zou toch niet doorgaan, want verkoper is ook niet gesteld op het sociaal fonds en ze verkoopt tenslotte aan wie ze wil...

Er stond ook in dat er desnoods wel verkocht zou worden aan iemand die een veel lager bod had gedaan. (die persoon had afgehaakt omdat mijn schoonmoeder meer had geboden). Het huis staat al meer dan 2 jaar te koop.

Maar het bod was dus enkele dagen daarvoor reeds aanvaard, nog voor ze wisten dat het via het fonds zou gaan!

Mijn schoonmoeder voelt zich natuurlijk gekleineerd (ze heeft al jaren een vast inkomen en geen schulden enz, 't is dus enkel door de gezondheidstoestand dat 't zo moet lopen). Had ze zelf niks vermeld over het fonds was de compromis gisteren getekend. Het voorschot kon ze zelf betalen en dit was reeds in gang gezet bij haar bank (om het geld vrij te maken dus)

1. Ze vraagt zich af of ze hiermee klacht kan indienen, zo ja, waar?
2. Kan dit onder discriminatie vallen?
3. Is dit geen contractbreuk door verkoper? De compromis is inderdaad nog niet getekend, maar is het niet zo dat een mondelinge overeenkomst ook nageleefd dien te worden? Ik dacht het wel...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 27 jun 2015 22:23

1. Klacht indienen gaat niet, wegens burgerlijke zaak.
2. Discriminatie op basis van inkomen misschien?
3. Klopt, maar bewijslast ligt bij uw moeder. Eens bellen naar de verkoper, en gesprek opnemen?

J_depauw
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 27 jun 2015 22:31

Ja ik vind het dom dat ze dat niet schriftelijk heeft laten bevestigen (ik heb dat al geleerd om dat te doen, maar blijkbaar volgt niet iedereen dat).

De makelaar heeft ook een voicemail ingesproken waarop ze stelt dat "de verkoop niet kan doorgaan om die en die reden". Dus eigenlijk heeft ze wel ergens bewijs dat het bod ooit aanvaard is geweest maar is natuurlijk voor interpretatie vatbaar... de verkoop kan niet doorgaan --> aanvankelijk dus wel, maar ja, dat is niet genoeg zeker?

Als ze bv belt naar makelaar of verkoper en dat opneemt, kan ze dat dan gebruiken?
Toestemming is gegeven van haar kant :-D maar voor ik 't doorgeef wil ik wel zeker zijn haha

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 28 jun 2015 08:50

Het sociaal woningfonds wil echter wél een lening toekennen
Of een 50 jarige alleenstaande een lening kan krijgen bij sociaal woningfonds is me een groot raadsel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

J_depauw
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 11 jul 2015 23:17

Sloeberken, blijkbaar lukt dat ja. Inmiddels is er al een compromis getekend voor een ander huis en de papiermolen voor de lening draait... blijkbaar zou er geen enkel probleem mogen zijn (buiten het feit dat het sociaal fonds wel altijd hun tijd neemt)

J_depauw
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 24 nov 2015 22:07

Even update: als 50-jarige alleenstaande een lening aangaan met woonfonds blijkt geen probleem. Schoonmoeder heeft inmiddels het tweede huis gekocht en woont er in sinds begin oktober. Van de andere immo niks meer vernomen, maar ze zal het zo laten. Bedankt voor de reacties

Terug naar “Kopen”