eisen een waarborg van 10 000 euro na ondertekening en betaling voorschot

Beullens62
Topic Starter
Berichten: 3

eisen een waarborg van 10 000 euro na ondertekening en betaling voorschot

#1 , 11 okt 2015 16:16

hallo

ik heb onlangs een koopovereenkomst en voorschot betaald van 8500 euro op een aankoop van een 2 jaar oude chalet op het Xpark de Y te Z
Bij de onderhandelingen en ondertekening van de aankoop is er nooit sprake geweest van een waarborg van 10 000 euro en ook bij navraag bij het park over eventuele kosten is er toen nooit sprake geweest van een waarborg
nu plots na de ondertekening van de aankoop overeenkomst en betaling voorschot op de eigenaar zijn rekening valt er een lijk uit de kast met een rekening van 10 000 euro dat op de aankoop van chalet er bij komt
vraag is , mag dat zomaar , beide partijen hadden me geen melding over gemaakt en geen enkel document vermeld het
het zou gaan om een waarborg dat de huidige eigenaar betaald heeft bij nieuwe aankoop van de chalet en eist het nu terug van het park , maar die weigert van terug te betalen en speelt de bal door naar mij

kan ik er in deze situatie een contract breuk doen en men voorschot terug eisen ? geen van beide partijen had me ingelicht over deze bedrag
of ben ik verplicht van het te betalen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 okt 2015 19:50

Heeft u de AV van het park kunnen inkijken? Staat daar iets in over de waarborg?

Beullens62
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 11 okt 2015 20:19

er staat er niets van vermeld , nu beweren ze dat ik met de verkoop mondeling toegestemd heb met de waarborgen van het park

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 11 okt 2015 20:34

er staat er niets van vermeld , nu beweren ze dat ik met de verkoop mondeling toegestemd heb met de waarborgen van het park
Dan vraagt u om bewijsstukken hiervan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2015 14:25

het zou gaan om een waarborg dat de huidige eigenaar betaald heeft bij nieuwe aankoop van de chalet en eist het nu terug van het park , maar die weigert van terug te betalen
Dat is een zaak tussen huidige eigenaar en het park. Daar hebt u niets mee te maken.
en speelt de bal door naar mij
Ik zie niet in waarom u een waarborg die ooit aan het park betaald is, zou moeten terugbetalen in plaats van het park?

Over wat soort waarborg gaat het trouwens? Wat exact wordt er "gewaarborgd" met die €10.000? Is het trouwens het park dat €10.000 vraagt van jou, of is het de huidige eigenaar die rechtstreeks dit bedrag wenst van jou?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Beullens62
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 12 okt 2015 22:20

het gaat er om dat de huidige eigenaar bij de chalet nieuw aangekocht een waarborg heeft moeten betalen van 10 000euro
voor het gebruik van het gehuurd grond , daar is het terras , waterleiding en gasleiding inbegrepen
normaal gang van zaken gaat die waarborg altijd mee op verkoper naar verkoper , dus altijd mee in verwerkt in de verkoopprijs
maar deze verkoper een heeft rot spelletje gespeeld , de chalet verkocht aan mij en erna de waarborg van 10000 euro terug geeist van de parkeigenaar
om er zoveel mogelijk uit de zaak te kloppen , met de gevolgen vandien dat de parkeigenaar het aan mij terug opeist, allemaal gebeurt waar ik geen weet van heb , dus verkoper heeft me niet ingelicht en de parkeigenaar ook niet , met de gevolgen dat ik nu een veel te hoge prijs betaal met die waarborg , ondertussen heb ik een advocaat onder de arm genomen om de zaak verder uit te spitten , hij kan ze beiden aanklagen op foutieve informatie of achterhouden van informatie bij de verkoop , op die basis kunnen ze de koopovereenkomst nog ontbinden en voorschot terugeisen
intussen zetten ze me beiden onder druk om toekomende zaterdag de koopvoorwaarden te tekenen zo zouden ze beiden nog ingedekt zijn , advocaat raad van zeker en vast niet toe te gaan , als je zelfs gewoon aanwezig bent kan je al toe staan met hun voorwaarden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 okt 2015 22:49

euh, raar advies van een advocaat... ik denk dat hij geld ruikt ;).

Maar je zal duidelijker zijn wat je nu effectief hebt gedaan: heb je een koopovereenkomst getekend? Waarom zou je dan nog koopvoorwaarden moeten tekenen? De koop is er al...

Ik denk dat je het best de koopovereenkomst die je getekend hebt hier eens plaatst.

En namen noemen is verboden, k heb je eerste post aangepast. Tenzij je ook hier 10000 euro waarborg wil betalen voor alle mogelijke claims die wij krijgen wegens laster/eerroof.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2015 09:14

Zoals ik het momenteel begrijp kan op Xpark Y te Z ;) een cottage kopen, maar moet je sowieso aan het park zelf een waarborg van 10.000 € betalen om grond en voorzieningen te gebruiken? Als je je cottage verkoopt, krijg je die 10.000 € terug van het park en zal de volgende eigenaar die 10.000 € moeten betalen aan het park.

Nu zal de situatie misschien zo zijn dat de vorige eigenaar van het park zijn waarborg niet terugkrijgt, voor de nieuwe eigenaar (topic starter) zijn waarborg gestort heeft? Blijft dus de vraag of die waarborg deel uitmaakt van de verkoopsovereenkomst of niet. Verkoopsovereenkomst is immers tussen vorige en nieuwe eigenaar. De overeenkomst van de vorige waarborg is tussen park en vorige eigenaar, overeenkomst van de nieuwe waarborg is tussen park en nieuwe eigenaar. De waarborg maakt dus nergens echt deel uit van een overeenkomst tussen oude en nieuwe eigenaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”