Verkoop kort na aankoop

Zondernaam89
Topic Starter
Berichten: 1

Verkoop kort na aankoop

#1 , 07 okt 2015 15:59

Beste Dames & Heren,

In november 2014 heb ik voor de eerste maal een woning gekocht samen met mijn vriendin (niet gehuwd en ook niet wettelijk samenwonend). Bij deze aankoop hebben we 285 kEUR betaald tegen klein beschrijf (5%), terwijl we ook konden genieten van het abattement en bij-abattement. In totaal werd dus 12.500 EUR aan registratierechten betaald. Er werd tevens een hypothecaire lening afgesloten om dit te financieren. We vallen nog onder de "oude" woonbonus.

Wegens privé-belangen en professionele zaken zou het volgende scenario zich opdringen: we verhuizen allebei naar een andere locatie, waar we elk afzonderlijk iets huren en daar ook onze domicilie plaatsen. Enkele vragen:

1) wat is de impact van het voortijdig verkopen van deze woning? Ik heb vernomen dat dit redelijk wat kosten met zich meebrengt (boete?) en bijbetalen van de overtollige 5% aan registratierechten ? Hoeveel bedragen deze kosten precies in ons geval?
2) wat is de impact indien 1 van beide personen de woning verlaat en zijn adres wijzigt naar een nieuw huuradres, maar de andere persoon er wel nog blijft. Volgen in dit geval een boete en achterstallige registratierechten? Wat gebeurt er met de woonbonus?
3) Als we het huis behouden en op de markt plaatsen ter verhuur en zelf allebei verhuizen en ons adres veranderen om iets nieuws te huren, volgt er dan iets van boete of afrekening van registratierechten? Wat gebeurt er in dit geval met de woonbonus, want hiervoor dacht ik dat de domicilie één van de voorwaarden was?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 07 okt 2015 16:43

1. 5% op de registratierechten (klein -> groot beschrijf) + 33% van 5% boete (dus, 1.66%). In totaal is dat dus, op 285k euro, €19.000 (€14.250 + €4.750).

2. Daar weet ik het antwoord niet op

3. Je zal er 3 jaar moeten gedomicilieerd zijn.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 07 okt 2015 21:11

t Klein beschrijf werd voor elk apart bekeken en was voor elk de helft (als het huis 50-50 gekocht werd). Als 1 persoon verhuist moet de helft van het in punt 1 vermelde bedrag opgehoest worden.

Als jullie nog altijd een feitelijke relatie hebben ( en dus tijd samen doorbrengen ) dan huur je beter een tweede huis als weekverblijf om professionele redenen. Weet wel dat de verhuurder je normaliter de tweedeverblijfstaks gaat doorrekenen en als je de huur inbrengt als kosten je een duurder huurtarief zal aanrekenen omdat hij daardoor meer belasting moet betalen.

Reclame

Terug naar “Kopen”