grond aanwezig bij schoonouders,nu bouwen maar of toch niet?

JP's
Topic Starter
Berichten: 8

grond aanwezig bij schoonouders,nu bouwen maar of toch niet?

#1 , 19 mar 2015 15:48

Ik ben zelf feitelijk samenwonend en speel samen met mijn vriendin met het idee om bouwplannen concreter te maken.
Mijn vriendin haar vader heeft een bouwgrond.
Hierop zullen mogelijks onze plannen tot uiting komen.

Vermoedelijk, ook voor haar is dit nog niet duidelijk, zal zij de grond erven of de helft erven indien ik het andere deel koop.
Hoe zouden jullie aanraden dat juridisch/erfrechterlijk en met een fiscale knipoog zo vriendelijk mogelijk uit te werken?
Er is helemaal nog niets afgesproken over bedrag ofzo met haar vader omdat ik speelde met het idee om de helft van de grond aan te kopen zodat ik toch enige rechtszekerheid heb.
Ik vernam van de bank dat recht van opstal interessant zou kunnen zijn maar daar heb ik geen ervaring mee noch kennis over. Dat zou goedkoper uitkomen. Want in mijn oorspronkelijk idee hoef ik 10% registratierecht te betalen. Daarom wou ik even jullie visie vragen. Misschien dat jullie andere voorstellen hebben dan lees ik ze zeer graag.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 19 mar 2015 15:54

Met een recht van opstal wordt ervan uitgegaan dat de bouwgrond eigendom is van je vriendin alleen.

Met een recht van opstal geeft je vriendin je toestemming om op haar grond, mee een woning op te richten.
Op die manier heb jij wel de helft eigendomsrechten in de woning, maar niet in de grond.

Je kan de grond ook (samen) kopen, maar dan zit je inderdaad met de registratierechten...

Is je vriendin enig kind?

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 19 mar 2015 16:21

Recht van opstal betekent toch dat de eigenaar van de grond automatisch na afloop ook de volledige eigendom verwerft van de gebouwen die opgericht worden op die grond; de vriend heeft dus uiteindelijk niks ?

Reclame

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#4 , 19 mar 2015 20:39

Recht van opstal is er voor maximaal 50 jaar, daarna worden de gebouwen en beplantingen eigendom van de eigenaar van de grond (schoonvader), die daar wel een vergoeding moet voor betalen, tenzij anders overeengekomen in het contract.

zie ook: http://www.notaris.be/admin/files/asset ... fpacht.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

KimSe
Berichten: 697

#5 , 20 mar 2015 09:06

de termijn van 50 jaar kan wel verlengd worden...

En ik zou dan ook zeker niet met een toelating tot bouwen werken via de schoonpapa...

Een toelating tot bouwen met verzaking aan het recht van natrekking kan misschien een andere piste zijn?

Zowiezo, vraag raad aan je notaris... Die kan je advies op maat geven...

JP's
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 20 mar 2015 14:49

Vriendin is inderdaad enig kind. Waarvoor kan dit interessant zijn? Schenkingsrecht?

inderdaad recht van opstal, creëerde naar mijn mening nooit kans op goedkopere manier om mee eigenaar te worden van de grond, grondeigenaar wordt volledig eigenaar (of ik moest het terug afbreken wat niet de bedoeling is :-))

Als ik toelating krijg van mijn vriendin om er te bouwen, ben ik zelf nog altijd van niets zeker e qua grondaandeel, ook niet op de lange termijn.

Notaris wordt gecontacteerd, maar ideetjes op voorhand opdoen, kan geen kwaad. Misschien dat ik hem dan op bepaalde pistes kan brengen als hij aan iets niet zou denken.

Recht van opstal kan inderdaad verlengd worden, maar weet dat ik het gevoel wens te hebben dat ik op een bepaald kan zeggen: ok nu is het grondstuk mee van mij. Dat moet niet per se direct zijn natuurlijk, daar zit ik niet mee.

alvast bedank aan bovenstaande "meedenkers"

MarkiZN
Berichten: 106

#7 , 23 mar 2015 15:29

hier wat info

http://trends.knack.be/economie/immo/ee ... 71751.html" onclick="window.open(this.href);return false;

bouwgrond kan voorlopig nog geschonken worden aan verlaagd tarief maar moet dan wel binnen de 5 jaar bebouwen worden en ontvanger dient zich te domiciliëren in het huis
Laatst gewijzigd door MarkiZN op 23 mar 2015 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart 01
Berichten: 153

#8 , 23 mar 2015 15:37

Wat ik al gezien heb: schenking aan de dochter die de grond inbrengt in gemeenschap middels een huwelijkscontract. In zelfde contract een schulderkentenis laten opnemen dat bij een verbreking van het contract jij de helft van de huidige waarde aan haar verschuldigd bent.
Nadeel voor haar: zij zal geen recht hebben op de eventuele toekomstige meerwaarde van de grond alsook zal de bepaling van de venale waarde in dat geval altijd wel discussie opleveren.

Maar elk voorstel zal wel zijn voor -en nadelen hebben ...

KimSe
Berichten: 697

#9 , 23 mar 2015 16:10

Als je "zeker" wil zijn van "jouw" aandeel in de grond dan is je inkopen de enige sluitende mogelijkheid vrees ik...

Met recht van opstal of toelating tot bouwen word je nooit mede-eigenaar van de grond.
Inbrengen in de huwelijksgemeenschap (mocht je ooit willen trouwen) is wel mogelijk, maar ook hier is enig voorbehoud wel wenselijk: namelijk wanneer schoonpapa de grond schenkt, kan in de akte schenking een "verbod tot vervreemden" worden opgenomen, of enkel mits toestemming van de schenker (dan tekenen schoonmama en schoonpapa het huwelijkscontract mee)...

JP's
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 31 mar 2015 10:57

Allen dikke merci!

Trouwen is inderdaad geen optie. Dus het zal inkopen worden. Nadeel wordt dan wel: men spaarcenten steken volledig in de grond en kan ik niets inbrengen in de constructiewaarde. Maar de grond is me dan wel meer waard dan het gebouw. Je bezit, als ik het zo goed allemaal lees, beter de grond dan het gebouw. Het is niet dat de gebouweigenaar u eruit kan zetten moest het fout lopen.

Dan speelt wel hetvolgende op: stel ik betaal mijn schoonvader de helft van de grond. Hij schenkt vervolgens de centjes aan mijn vriendin,zo krijgt zij nog meer "eigen inbreng" in de constructie.
Dan zit je met een grond 50/50 en gebouw 100/0. Kan dit juridische problemen opleveren?

KimSe
Berichten: 697

#11 , 01 apr 2015 09:18

wordt er niet bijgeleend om de woning op te richten?

Er kan altijd een overeenkomst worden opgemaakt dat wanneer de woning wordt verkocht diegene die meer heeft ingebracht de som van x euro mag voorafnemen, waarna het restbedrag (eventueel onder aftrok van de lening) 50/50 wordt verdeeld.

JP's
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 01 apr 2015 15:39

er wordt wel bijgeleend voor de constructie, en daarin zal het wel 50/50 worden.

1) Zo'n overeenkomst hoe werkt dat dan best? Stel er is een constructiewaarde van 350.000 eur, er wordt voor 200.000 eur geleend en de overige 150.000 eur is haar inbreng van de constructie. Bij verkoop wordt er dan 150.000 eur voorafgenomen of moet die 150.000 eur dan ook groter worden vermits de woning in waarde is gestegen?

2) stel dat ik tijdens de komende jaren toch nettobedragen vrij krijg (door bijvoorbeeld bonussen op mijn werk) en zou daarmee stukken van de constructie wensen naar mij te hevelen zodat er meer richting 50/50 kan gewerkt worden. Hoe wordt dat dan best verwerkt?
Kan mij niet inbeelden dat er telkens terug naar de notaris moet gegaan worden voor een akte met bijhorende registratierechten.

bedankt!

Bart 01
Berichten: 153

#13 , 02 apr 2015 09:28

Je hoort het niet graag, maar volgens mij is een huwelijkscontract hier toch de beste en zeker de goedkoopste oplossing. Zeker als ik je laatste post lees.

KimSe
Berichten: 697

#14 , 02 apr 2015 09:48

Het wordt inderdaad een vrij ingewikkelde constructie als je t mij vraagt...

Als je de grond aankoopt elk voor de helft dan wordt het woonhuis dat erop wordt opgericht ook eigendom van jullie beiden, elk voor de helft.

Die overeenkomst die jullie kunnen opmaken over hetgeen partner X méér inbrengt dan partner Y kunnen jullie perfect zelf opmaken, maar de ervaring leert dat zo een zaken maar goed gaan zolang er geen vuiltje aan de lucht is...
In die zin zou je die overeenkomst kunnen uitbreiden met bijlagen naarmate jij méér inbreng doet... maar ik vrees dat jullie op de duur door het bos de bomen niet meer zullen zien...

Rekenen we hier bovendien met realistische bedragen?
Jij hebt het plots over 150.000 euro eigen inbreng van je vriendin die zou komen van jou aandeel van de grond... (bouwgrond van 300.000,00 euro?)

JP's
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 02 apr 2015 12:32

à KimSe:
grondwaarde 200.000 (hiervan betaal ik dan vermoedelijk 100.000 aan haar vader)
haar vader schenkt haar die 100.000
zij beschikbaar: 100.000 van schenking + 50.000 eigen middelen = 150.000
constructiewaarde 350.000 die wordt gefinancierd door 150.000 haar totale inbreng
de overige 200.000 eur van de constructie zit in een lening
de grond is dan toch 50/50 en de constructie is sowieso 150/350ste van haar alleen en van de overige 200/350ste is zij ook nog eens 100/350ste eigenaar. dat maakt haar toch 250/350ste eigenaar, of zie ik dit verkeerd?
en die 250 zou ik willen verminderen in de tijd tot 175/350ste, dus ik kan op zoek naar 75

maar volgens Kim haar schrijven wordt ik wel 50/50 eigenaar van het gebouw. Dat snap ik niet 100%.
is dit op te lossen door te schrijven dat ik 50/50 eigenaar wordt van de constructie na betaling van 75k?
Of wordt dit juridisch automatisch zo aanzien?

vriendelijke groeten

Terug naar “Kopen”