te laag kopen van een familielid

Pretzel
Topic Starter
Berichten: 3

te laag kopen van een familielid

#1 , 30 sep 2014 10:55

wij zouden een huis kunnen kopen van ons ouders
maar de vraagprijs aan ons ligt lager dan de geschatte prijs , nu heb ik gehoord dat we dan een boete kunnen krijgen ?
hoe kunnen we dit oplossen?

kan ons ouders dat deel ongeveer 1/3 van de geschatte prijs als schenking geven ?
of is nog er iets anders dat we kunnen doen ?

alvast bedankt
Pretzel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 sep 2014 10:58

U mag met uw ouders een lager eprijs overeenkomen.Het is wel aan te raden de betaalde prijs in de aakte op te nemen.De Registratie zal evenwel regsitratierechten vragen op de reële prijs. Indien een huis van 300.000 € gekocht wordt aan 200.000 , kan dat. Maar er dienen wel rechten betaald te woren op 300.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pretzel
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 sep 2014 11:07

bedankt voor de snelle en goede uitleg

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 sep 2014 12:17

De boete niet vergeten natuurlijk, maar daarover kan je in discutie gaan met de fiscus...

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 30 sep 2014 12:44

of gewoon de "werkelijke waarde" vermelden pro fisco, en de meer-registratie meebetalen. Niks boete.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 30 sep 2014 16:47

Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel het verschil met de geschatte prijs bedraagt. Ik zou mij pas zorgen maken als het verschil meer als 30 à 40 % bedraagt.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 30 sep 2014 20:15

Van de ogenblik dat men de registratierechten betaalt op de reële waarde is de zaak geregeld. Niks boete, wwaarom zou dat? In de akte de werkelijk betaalde som vermelden en rechten betalen op de echte waarde. Case closed! Zoals bosprocureur zegt : zonder discuSSie. Laten we realistisch blijven aub!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pretzel
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 01 okt 2014 09:04

en via een schenking ? hoe zit dat dan ineen ?

groetjes Pretzel

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 01 okt 2014 09:16

Van de ogenblik dat men de registratierechten betaalt op de reële waarde is de zaak geregeld. Niks boete, wwaarom zou dat? In de akte de werkelijk betaalde som vermelden en rechten betalen op de echte waarde. Case closed! Zoals bosprocureur zegt : zonder discuSSie. Laten we realistisch blijven aub!
Op die manier maak je iets simpel zeer moeilijk. Als je meer registratie betaalt, geef je toe dat een deel van de waarde is weggeschonken. De familie zal dan schenkingsrechten moeten betalen ipv registratie . Als er dan ook nog andere erfgenamen zijn, moet er ook nog rekening gehouden worden met het reservatair gedeelte.
Een schattingsverslag heeft weinig waarde, niemand kan de exacte waarde bepalen, om die reden is er speelruimte mogelijk. Waarom het moeilijk maken als het gemakkelijk kan?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 01 okt 2014 13:04

Waarom nog schenkingsrechten betalen als je registratierechten betaald hebt op de volle waarde?
Je opmerking over ander erfgenamen is wel correct : bij verkoop onder de prijs kunnen die compensatie vragen zodat uiteindelijk de lagere prijs minder zin heeft.
Vermelde constructie heeft daarom enkel zin to. een enig kind , als de anderen niet kunnen gecompenseerd worden. In dat geval heeft een schenking aan alle erfgenamen samen de voorkeur, waarna de begunstigde de anderen uitkoopt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”