Aankoop huis, hoe word je geïdentificeerd in de akte

Namboza
Topic Starter
Berichten: 1

Aankoop huis, hoe word je geïdentificeerd in de akte

#1 , 02 sep 2014 19:18

Hallo,
ik heb net mijn eerste huis gekocht samen met mijn vriendin. Ik heb een paar voorbeeldaktes gezien op het internet en bij de meeste aktes worden de personen geïdentificeerd op een manier waar ik me niet prettig bij voel. Ik begrijp dat het nationaal nummer moet worden weergegeven wat normaal gezien voldoende moet zijn in mijn ogen. Immers, daarmee kan je ondubbelzinnig iemand identificeren. Echter, bij vele aktes wordt ook weergegeven of je al dan niet gehuwd bent, je email adres en je telefoonnummer. Ik wou weten of dit wettelijk gezien wel moet vermits ik omwille van privacyredenen dat gewoon niet wil. Wat doet dat er nu toe wat je burgerlijke staat is (hebben de verkopers geen zaken mee), en hoe anderen je kunnen bereiken (wil ik net niet).
Vandaar mijn vraag, kan ik de notaris vragen deze informatie uit de akte te laten?

mvg,
Namboza

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 02 sep 2014 19:38

De gegevens die op uw identiteitskaart staan - of kunnen uitgelezen worden.
Email en telefoonnummer ??? dat valt volgens mij onder wet privacy.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 02 sep 2014 20:53

Een koopakte is een openbaar ocument. Via die informatie moet desnoods kunnen nagegaan worden wie wat heeft verworven. Dus volledige identiteit van alle betrokkenen = wie zijn de kopers , wie zijn hun partners. Burgerlijke staat is dus wel van belang , misschien niet voor de verkopers , wel voor anderen.
Niet informele gegevens zoals email en telefoonnummer kan u weigeren dat ze vermeld worden, maar in hoeverre is zoiets nog privé?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 02 sep 2014 21:34

Wat heeft notaris nodig,
kopie identiteitskaart (beide zijden) of elektronische identiteitskaart laten inlezen op het notariskantoor.
De notarissen zijn immers verplicht bij elke transactie de identiteit van de partijen te controleren aan de hand van hun identiteitsgegevens.
…Indien u gehuwd bent: een kopie van uw trouwboekje. In voorkomend geval: een kopie van uw huwelijkscontract
+ eventueel latere wijzigingen of giften tussen echtgenoten
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 03 sep 2014 16:48

Niemand kan u verplichten om een telefoon dan wel een e-mailadres te hebben.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 03 sep 2014 17:24

Alle gegevens die U wettelijk moet hebben, om U te identificeren moeten op de akte opgenomen worden.
Naam, voornamen, adres woonplaats, en eventueel rijksregisternummer, burgerlijke staat met indien aanwezig samenlevingscontract of huwelijkscontract.
Wat moet U niet vermelden: email en telefoon. Dit heeft niks met identificatie te maken.

Rijksregisternummer wordt niet altijd opgenomen, omdat het rijksregister in registratiekantoor wordt gekoppeld met een akte.
De notaris gebruikt ook het rijksregister om alle eventuele rechthebbenden op te sporen in het registratiekantoor.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 03 sep 2014 19:28

In principe is een trouwboekje zelfs geen officieel document.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#8 , 03 sep 2014 20:28

Beste, ik heb als bankier letterlijk duizenden kredietaktes getekend en aankoopaktes gezien. ik heb in geen enkel dossier ooit geweten dat mailadres, gsm nummer enz vermeld werden? temeer omdat mensen vandaag sneller van mailadres en gsm nummer wisselen dan van onderbroek, is dat trouwens totaal irrelevant.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”