Huis gekocht met rotte muur

Mitch71174
Topic Starter
Berichten: 2

Huis gekocht met rotte muur

#1 , 22 jul 2014 22:33

Ff vraagje

maand of drie geleden hebben wij de voorlopige akte getekend voor een huis, er werd een voorschot betaald

Dankzij foutje van ons notariaat wordt de akte stuk later verlijd dan voorzien, maar hebben we al wel de sleutel gekregen. Maar er is nog geen sleuteloverdracht gebeurd, die gebeurt pas vrijdag. Officieel is het nog niet van ons.

Toen we het huis de eerste keer inspecteerden en de tweede keer, bleek er weinig aan de hand, stond een kast voor de muur. Maar nu de meubels uit het huis zijn blijkt de muur onderaan nat/rot te zijn, bezetting is zanderig geworden en de natte muur blijkt door te lopen tot achter de tegels van de keuken. Zonder een expert te raadplegen ben ik quasi zeker dat heel de binnenbezetting eruit moet, dat de bakstenen muur behandelt moet worden en dat het water uit de grond komt. (Heb de buren langs de "natte zijde" nog wel niet kunnen vragen of zij het ook hebben.)

In onze voorlopige akte staat een clausule waarin de verkoper zegt geen gebreken te kennen, ... maar een rotte muur gemaskeerd door een kast, had hij volgens mij toch wel moeten kennen. Zelfs met de meubels eruit heeft hij ons niets laten weten, toen moet het hem zeker zijn opgevallen. En aangezien de akte nog niet verlijd is, weet ik niet goed meer wat te doen. Tekenen met deze mankementen kan ik gewoon niet doen, dan teken ik mijn doodvonnis, maar hier moet nog wel een oplossing voor te vinden zijn.

Nu heb ik aantal vraagjes en goede raad nodig :

_ Is dit een verborgen gebrek? En kan ik aansturen dat de verkoper de herstellingen laat uitvoeren op zijn kosten of een mindering van de prijs vragen?

_ Zou ik afzien van de verkoop en kan ik mijn voorschot recuperen?

_ Zijn er dingen die ik kan doen om mijn rechten te vrijwaren?

_ We zitten nog maar in de fase van de voorlopige akte, we hebben dus nog niks gekocht ... maakt dit verschil?

_ We hebben natuurlijk onze huishuur al opgezegd en vallen als we van verkoop afzien zonder woonst, ... kan de verkoper hier voor moeten opdraaien?


Afbeelding

Foto's zoals het tijdens bezichtiging was, die zwarte sofa en die kast staan daar eigenlijk niet op hun plaats, maar dat valt natuurlijk niet op als je er net komt.

Afbeelding

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 23 jul 2014 00:20

U moet kunnen aantonen dat de verkoper op de hoogte was van deze situatie, dus dat hij u bedrogen heeft. Dit kan dan grond zijn om de koop te annuleren, of om hiervoor een minprijs te bekomen (gelijk aan de kosten van de herstelling).

limelight
Berichten: 232

#3 , 23 jul 2014 10:27

Even advocaat van de duivel spelen:

Indien de zetel werd verplaatst, zou het gebrek dan zichtbaar geweest zijn? Zo ja, is dit een nalatigheid van uw kant. U moet het goed dat u koopt grondig inspecteren. Het feit dat er een zetel voor staat doet er in feite niet toe. Eigenlijk gaat het dan wel over een zichtbaar gebrek. Er is niet gebrobeerd om die muur nog snel snel te schilderen of zo aangezien het behang er duidelijk al jaren zo aan hangt.
Indien het niet zou zichtbaar geweest zijn, hoe kan u dan bewijzen dat de vorige eigenaars er wel van op de hoogte waren? Het komt nu duidelijk naar boven omdat u het behang papier verwijderd. Maar hoe ga je bewijzen dat de vorige eigenaars het wisten? Het feit dat er een zetel voor staat lijkt mij geen sluitend bewijs. Enkel een vermoeden. En dan nog... de zetel zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, of tenminste het probleem verergerd hebben.


Los van de juridische kant: Panikeer niet te gauw. De foto's lijken erg, maar indien het om dergelijke kleine oppervlakte gaat is dit relatief makkelijk te behandelen. Een goede stielman heeft hier maxiumaal een dag of 2 werk aan. Ik zeg wel, afgaande op de foto's.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 jul 2014 11:22

Indien verkoper niet MOEDWILLIG geprobeerd heeft het weg et steken, is het geen verborgen gebrek. Bij een bezichtiging van een huis mag je best ook een kast even vertrekken om erachter te kijken. Dat is wat jij had moeten doen, maar dat zeer veel mensen nalaten te doen. Het is hoekjes en kantjes en achter dingen dat je de ware toestand van een huis leert kennen, en niet door de mooie kleurtjes op de muur of de meubels die er staan.

patjebrussel
Berichten: 627

#5 , 24 jul 2014 06:33

Dan zou het overal moeten zijn, niet ?
De tijd en het geld dat je erin gaat steken om van de koop af te zien, is de oorzaak al verholpen.
Beetje normaal dat, vooral, condensatie zich gaat afzetten achter een kast. Verkopen konden dat ook niet weten, anders zouden ze het wel verholpen hebben, of minsten bewust gemaskeerd. Dat hebben ze dus duidelijk niet gedaan.
Zonder het daar te kennen, ben ik er zeker van, dat het nu al is opgedroogd, in dit weer. Indien niet, dan is er ergens een lek en heeft het niks te zien met opstijgend vocht of condensatie.
Alles valt hier technisch op te lossen. Daar ben ik 100% zeker van. Dat je van de koop kan afzien, en je onkosten terug zal krijgen, is hier niemand 100% zeker van.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 24 jul 2014 14:32

Kan inderdaad condensatie zijn achter kast. Bij het uitvoeren van schilderwerken ontdekten we achter een kast ook verdachte vlekken op de muur.
Laten nakijken want we dachten dat het grondwater was maar dus niet. Soort van condensatie.
Laatst gewijzigd door roharro op 24 jul 2014 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 jul 2014 15:46

Oplossing: Voor het herbehangen een speciale anti-schimmelverf aanbrengen en dan de kast iets verder van de muur zetten.

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 25 jul 2014 15:03

als het toch opstijgend vocht is, is het ook makkelijk zelf op te lossen. Kost je een 200€...
wat je nodig hebt, is een boormachine, boor van 12mm, paar handschoenen. Een hoeveel rubson injection fluid, en pijpjes met trechter.

http://www.rubson.be/new/nl/onzeproduct ... on_BENL_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Kopen”