gerechterlijke verkoop om uit onverdeeldheid te geraken

sneeuwvlokje
Topic Starter

gerechterlijke verkoop om uit onverdeeldheid te geraken

#1 , 31 mei 2013 01:12

Graag wat hulp en advies bij de volgende vragen
1) wie kan een gerechterlijke verkoop eisen om uit onverdeeldheid te geraken en hoe doe je dat dan? (bv aangetekend schrijven aan notaris of notaris gewoon
schriftelijk op de hoogte brengen, is daar een deurwaarder voor nodig?)
2) welke kosten zijn daaraan verbonden en voor wie zijn die dan: voor de aanvrager of voor al de erfgenamen?
3) kan de aanvrager van een gedwongen openbare verkoop aansprakelijk gesteld worden door de mede-eigenaars bv als de verkoop een pak minder oplevert dan de geschatte waarde.
4) hoe snel kan die verkoop gebeuren? Wie bepaalt verkoopdatum?
5) moeten alle mede-eigenaars fysiek aanwezig zijn op die verkoop en indien ja, wat als er één mede-eigenaar niet aanwezig is, is de verkoop dan nog geldig?
6) stel: de (gerechterlijke ) verkoop is afgelopen, kan één van de mede-eigenaars dan nog ergens tegen beroep aantekenen om de verkoop ongeldig laten te verklaren?
7) kan tenslotte bij een gedwongen verkoop om uit onverdeeldheid te treden een minimumprijs gesteld worden om te verhinderen dat de goederen aan een veel te lage prijs verkocht worden?
8) kunnen de mede-eigenaars eisen dat bij diezelfde verkoop de goederen in hun beste staat worden aangeboden (geen auto's geparkeerd in de voortuin enz.)
Jullie zien het..... een pak vragen. Hopelijk is hierover iemand goed geïnformeerd.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2013 10:50

Om gedwongen uit onverdeeldheid te treden moeten alle mede-eigenaars in een procedure voor de rechtbank van eerste aanleg betrokken worden, hetzij als eisende partijen, hetzij als verwerende partijen. Tenzij iedereen akkoord is om vrijwillig te verschijnen wordt de procedure ingeleid met een dagvaarding die door een gerechtsdeurwaarder moet betekend worden. Een advocaat is niet verplicht maar je zal het toch moeilijk zonder kunnen doen. De rechtbank stelt dan een notaris aan. Die zal, indien nodig, overgaan tot een openbare verkoop. De kosten zijn "ten laste van de massa", dus ten laste van alle mede-eigenaars in verhouding tot hun aandeel in de onverdeeldheid. De eisende partij(en) moeten de kosten van dagvaarding wel voorschieten en krijgen daarna dus een deel terug. Bij een gedwongen openbare verkoop heeft het geen belang of de mede-eigenaars aanwezig zijn en is er geen minimumprijs.

sneeuwvlokje
Topic Starter

#3 , 07 jun 2013 20:53

Ok bedankt voor de uitleg, weet weer wat meer. Wel één vraagje, wat bedoel je : "de rechter zal , INDIEN NODIG, overgaan tot een openbare verkoop" . Kan die dus ook iets anders beslissen?
Het is namelijk zo dat we voor alle goederen die moeten verkocht worden er een goed bod is, maar dat mijn broer gewoon wil dwarsliggen, niet wil akkoord gaan en een openbare verkoop wil.
Wij ( de 3 andere erfgenamen) vrezen echter indien het tot een vrijwillige openbare verkoop komt hij NOOIT akkoord gaat zijn en het elke keer opnieuw gaat blokkeren met het risico dat de huidige kandidaten afhaken omdat het allemaal te lang duurt . Een gedwongen openbare verkoop houdt dan weer het risico in dat de goederen fors onder hun waarde (en het huidige bod) verkocht zullen worden. Daarom mijn vraag : zou de rechter iets anders kunnen beslissen??

Reclame

scorpioen

#4 , 07 jun 2013 23:02

Eerst moet gekeken worden of de goederen in natura kunnen verdeeld worden. Bijvoorbeeld als er twee huizen zijn en twee erfgenamen kan ieder één huis krijgen en is er geen openbare verkoop.

Als de goederen niet in natura kunnen verdeeld worden, en partijen niets anders overeenkomen, komt er een openbare verkoop.

sneeuwvlokje
Topic Starter

#5 , 07 jun 2013 23:53

Ok, bedankt. Ik vrees dus dat die verdeling in natura bij ons nogal moeilijk gaat liggen (4 erfgenamen: één huis, één opslagplaats en weiland ). In elk geval bedankt voor de uitleg, wist niet dat die mogelijkheid er ook was.

sneeuwvlokje
Topic Starter

#6 , 09 jun 2013 20:23

Stel dat ik een gerechterlijke verkoop aanvraag omdat we anders (volgens mijn inziens) er nooit gaan in slagen om uit de impasse te geraken, kan dan één of de drie andere erfgenamen mij achteraf
(bij een slechte verkoop uiteraard) gerechterlijk vervolgen voor het eventuele financiële verlies dat zij geleden hebben en zo ja wie bepaalt dan hoeveel dat verlies zou zijn ??

scorpioen

#7 , 09 jun 2013 23:13

neen

sneeuwvlokje
Topic Starter

#8 , 10 jun 2013 00:50

ok bedankt, dacht dat ook al. Ik wou toch min of meer zeker zijn omdat mijn zus die wél rechten gestudeerd heeft maar geen advocaat is, dreigt om ons te vervolgen als wij een gerechterlijke verkoop eisen. Ben absoluut geen voorstander van een gerechterlijke verkoop, maar vrees dat er tenslotte geen andere uitweg meer zal zijn.

sneeuwvlokje
Topic Starter

#9 , 29 jun 2013 21:09

iem

sneeuwvlokje
Topic Starter

#10 , 29 jun 2013 21:16

Als wij nu volgende week beslissen om de 4de partij te dagvaarden voor een gerechterlijke verkoop, hoelang duurt deze procedure dan?
We hadden graag de verkoop nog ergens in september zien gebeuren maar met het gerechterlijk verlof wordt dat misschien moeilijk.
Is het de aangestelde notaris die alleen beslist of gaat die dat met ons bespreken? (stomme vraag misschien maar heb geen flauw benul van deze procedure).

scorpioen

#11 , 29 jun 2013 23:38

Zo snel zal het normaal niet gaan. De rechtbank stelt een notaris aan. Die zal nog heel wat werk hebben vooraleer hij aan het verkopen is. Het is moeilijk te voorspellen maar als hij in september volgend jaar verkoopt mag je al blij zijn.

sneeuwvlokje
Topic Starter

#12 , 30 jun 2013 00:05

ok bedankt, dat is wel een tegenvaller dus want tegen die tijd zijn de huidige kandidaat-kopers wel weg!

patjebrussel

#13 , 01 aug 2013 23:25

neen
Waarom zo resoluut 'neen' ?
als iedereen, behalve ene, moeilijk doet om moeilijk te doen, waarom kan je die achteraf niet voor de rechter dagen om alle gerechtskosten en dergelijke te doen betalen ?

scorpioen

#14 , 02 aug 2013 00:02

als iedereen, behalve ene, moeilijk doet om moeilijk te doen, waarom kan je die achteraf niet voor de rechter dagen om alle gerechtskosten en dergelijke te doen betalen ?
Dat was de vraag niet.

patjebrussel

#15 , 02 aug 2013 00:54

'bedankt' voor je bruut antwoord op mijn vraag.
Een goede ziel misschien ?....

Terug naar “Kopen”