oplichting??

jef007
Topic Starter
Berichten: 1693

oplichting??

#1 , 10 jun 2015 16:33

persoon A koopt bij een leverancier een grote partij goederen en laat factureren op naam van persoon B.

persoon B is hiervan niet op de hoogte, hij ontvangt zelfs geen factuur omdat leverancier het factuur met persoon A meegeeft.

Na een maand en enkele dagen krijgt persoon B een aanmaning van de leverancier om te betalen, zo komt deze onfrisse zaak uit

welke overtreding heeft persoon A begaan? oplichting? misbruik van vertrouwen?.....

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509
Berichten: 188

#2 , 10 jun 2015 16:41

Identiteitsdiefstal?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 10 jun 2015 21:50

Schriftvervalsing aangezien a getekend heeft voor b?

Fraude?

Diefstal tov leverancier?

Reclame

jef007
Topic Starter
Berichten: 1693

#4 , 10 jun 2015 22:35

ik ben persoon B en heb zaterdag middag een confrontatie met de advokaat van A

ik zou hem graag enkele juridische krachtermen onder zijn neus wrijven! dit om betaling van die factuur af te dwingen

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 jun 2015 23:06

Wat gaat u bij de advocaat van de tegenpartij die u betrokken heeft in onfrisse praktijken uitvoeren ?

U kan er enkel bij verliezen
Tegenpartij kent dan uw argumenten, de sterke punten, én de zwakke.
U gaat letterlijk biechten bij de advocaat van de duivel ...

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 11 jun 2015 00:46

Inderdaad, ik zou dat zeker niet doen.

Hoogstens de advokaat bezoeken om juist hun strategie te horen en hun eventueel voorstel.

Maar eerlijk gezegd, afhankelijk van de som, zou ik zelfs dat niet doen zonder eigen vertegenwoordiging.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1693

#7 , 11 jun 2015 08:23

waarom niet?
waarom moet ik ook een dure advokaat nemen?
zaak is toch duidelijk of niet?
ik benerachter gekomen dat persoon A op mijnnaam goederen aankoopt, ik zou hem dit geld terugvragen onder druk van "enkele juridische krachttermen""

Redrum
Berichten: 574

#8 , 11 jun 2015 08:52

waarom niet?
ik zou hem dit geld terugvragen onder druk van "enkele juridische krachttermen""
Welk geld terugvragen? Als je niks besteld of gekocht hebt, moet je toch niks betalen? Dat is toch eerder het probleem van de leverancier.

Is er enige relatie tussen jou en persoon A?

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 11 jun 2015 11:45

Het enige wat je dient te doen is eenvoudig hem aanhoren en indien bij een niet voldoening gevende oplossing vervolgens kalcht met burgerlijke partijstelling neer te gaan leggen bij de politie.

Er naar toe gaan en even de gorilla in de kleerkast uithangen zal u niet verder helpen.

Hou uw tegenpartij dom tot op een proces als ze niet willen luisteren.

Franciscus
Berichten: 38723

#10 , 11 jun 2015 13:28

Uiteraard de factuur protesteren bij leverancier.
Heeft A iets getekend bij leverancier?

Wat is uw relatie met A ... is dat een ex werknemer ex vennoot .....?
Was A ooit gemachtigd om bestellingen voor u te doen bij leveranciers?

Bij tekenen van bestelbon valsheid in geschriften en gebruik ervan in (handels)geschriften. Is code 21
Of het dan oplichting of misbruik van vertrouwen is hangt (gedeeltelijk) of van mijn vragen ...maar daar zou ik niet wakker van liggen. Zijn beide code 20
Met alle documenten die u hebt - hebt u van de leverancier een kopie gekregen van de getekende bestelbon ( als die er is) od enig document waar persoon A heeft op getekend dan zou ik dat kopie ook zeker meenemen naar politie.
Aangifte doen van deze feiten - hoe het later gekwalificeerd wordt doet er weinig toe.
Zal parketcode 20 of 21 zijn.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1693

#11 , 11 jun 2015 16:45

bedankt Franciscus, dit is eerst deftig antwoord dat ik mocht ontvangen
anderen schrijven mij : neem een advokaat!
en dat terwijl ik op een juridisch forum vraag naar selke overtreding hier begaan is

dus :
A heeft met eigen handtekening de factuur afgetekend
mijn relatie met A is dat wij beiden dezelfde goederen verkopen , we zijn(waren) vrienden/collega's die mekaar hielpen daar waar nodig ( elk met een eigen zaak)
Na een maand ( na de vervaldag) heb ik per mail een copy ontvangen van de leverancier, en zo is" het bedrog" uitgekomen

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 12 jun 2015 10:48

ik benerachter gekomen dat persoon A op mijnnaam goederen aankoopt, ik zou hem dit geld terugvragen onder druk van "enkele juridische krachttermen""
Die advocaat kent de terminologie wel, da's geen punt ... (oplichting)

"dit geld terugvragen" - impliceert u daarmee dat u één of meer van die onterecht op uw naam opgestelde facturen al zelf betaald heeft ?
(mee tussen de stapel facturen verzeild bvb ...)

Volgens uw eerste post is de leverancier de benadeelde partij.
Dan kan u niets gaan uitspoken bij de advocaat van A.

Volgens wat hierboven staat, lijkt u de benadeelde partij te zijn geworden.
Dan kan je via zijn advocaat, A nog een kans geven zijn aangekochte goederen te betalen.
Maar eigenlijk doe je dat dan veel beter schriftelijk (aangetekend met melding aflevering) dan mondeling, wat die advocaat later stomweg kan ontkennen ...

jef007
Topic Starter
Berichten: 1693

#13 , 12 jun 2015 16:24

in princiepe ben ik niet de benadeelde partij, ik heb die goederen dan ook niet betaald.
Enkel het factuur staat op mijn naam.
maar de leverancier vraagt wel tekst en uitleg aan mij

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 jun 2015 15:53

in princiepe ben ik niet de benadeelde partij, ik heb die goederen dan ook niet betaald.
Enkel het factuur staat op mijn naam.
maar de leverancier vraagt wel tekst en uitleg aan mij
Meld de leverancier dat u helemaal niets besteld hebt, en dat jij niet persoon A bent. Geef hem de contactgegevens van A door (leg de leverancier ook de ouder relatie tussen jou en A uit) en zeg hem dat hij daar moet zijn om zijn geld te ontvangen voor de bestelling.

Vertel de leverancier ook dat hij wel héél onvoorzichtig geweest is door een bestelling op jouw naam te aanvaarden, zonder de identiteit van A te controleren, zeker indien hij levert voor de betaling ontvangen te hebben.

Het is en blijft het probleem van de leverancier. Dat iemand jouw naam misbruikt is jammer en vervelent, maar jou kan hierin weinig ten laste gelegd worden. U kan mogelijk wel met de leverancier afspreken om samen naar de politie te gaan om identiteitsdiefstal aan te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Topic Starter
Berichten: 1693

#15 , 19 jun 2015 16:13

aan iedereen bedankt voor jullie info

mvg

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”