verloren toestel gevonden op tweedehands site

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

verloren toestel gevonden op tweedehands site

#1 , 19 mei 2014 12:41

Ik weet niet of het hier helemaal goed staat.
Mijn ouders zijn enkele weken terug met de kleinkinderen naar de zoo geweest. Ze zijn daar hun digitaal fototoestel verloren of gestolen. (Ik ga er maar van uit dat ze het verloren zijn). Bij de infodesk is daar nooit een verloren toestel binnengebracht.
Ik heb hen aangeraden om de verschillende tweedehandssites in het oog te houden. Je weet maar nooit. Het is welliswaar geen pro toestal maar toch een toestal van iets van 350 a 400 euro van ongeveer 4 jaar oud.
Er stonden op tweedehandsstie inderdaad dergelijke toestellen maar geen enkele was (met zekerheid) dat van hen.
Nu zo'n vier weken later staat er wel een degelijke toestel te koop dat ik denk met grote zekerheid dat van hen is.
Het enige die vermeld wordt bij de verkoopadvertentie is een email adress, en dan nog niet van een "naam".
Het verlies werd ook niet aangegeven bij de politie of zo.

Welke stappen kunnen nu ondernomen worden?
1) het toestel terugeisen wegens diefstal? Dan vrees ik dat de advertentie offline zal gaan en dat we het nooit terug zien.
2) naar de politie gaan met de advertentie. Maar wat zullen zij dan doen?
3) het toestel terugkopen en dan geld terugvragen door te dreigen naar de politie te gaan
4) het toestel terugkopen en dan naar de politie gaan voor aangifte
5) het toestel terugkopen en het daarbij laten
...

Iemand enige raad wat kan gedaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3036
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 mei 2014 14:54

ofwel lokaal naar de politie stappen met de nodige prints van de advertentie of wel naar ecops stappen en online klacht indienen, natuurlijk met de nodige links naar de de advertentie

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 19 mei 2014 15:07

bedenking :als iemand iets "vindt", mag hij dat dat dan niet verkopen?
hoe het bewijs leveren dat het gestolen is?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38647

#4 , 19 mei 2014 15:33

Normaal de aangifte bij politie MET vermelding van het serienummer van het toestel.

Fore
Berichten: 1298

#5 , 19 mei 2014 15:35

Alles wat je vindt moet je naar de politie brengen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#6 , 19 mei 2014 15:47

bedenking :als iemand iets "vindt", mag hij dat dat dan niet verkopen?
hoe het bewijs leveren dat het gestolen is?
Vroeger werd ons altijd geleerd dat als je iets vind, dan geef je het terug, rechtstreeks aan de persoon of desnoods politie of zo. Als je het voor jezelf houd, dan is het stelen.
Ik weet wel niet hoe dit wettelijk in elkaar zit?

In dit geval hier hebben mijn ouders het toestel vrijwel zeker verloren maar iemand heeft het gevonden en voor zichzelf gehouden.
ofwel lokaal naar de politie stappen met de nodige prints van de advertentie of wel naar ecops stappen en online klacht indienen, natuurlijk met de nodige links naar de de advertentie
Welke actie(s) zal de politie dan ondernemen?
Van de verkoper weet ik niks. Ik weet zelfs niet of de gebruikte naam wel zijn echte is. Op de verkoopsite staat enkel een knop om contact op te nemen met de verkoper. Van zodra hij weet dat de politie erbij betrokken is of van zodra hij vermoed dat de eigenaar in de mot heeft, zal hij vermoedelijk niks meer van zich laten horen.
Gaan de politie dan contact opnemen met de site?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 19 mei 2014 16:09


Vroeger werd ons altijd geleerd dat als je iets vind, dan geef je het terug, rechtstreeks aan de persoon of desnoods politie of zo. Als je het voor jezelf houd, dan is het stelen.
Ik weet wel niet hoe dit wettelijk in elkaar zit?
http://www.mensenrecht.be/node/223
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22306
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 mei 2014 16:09

Neem gewoon contact op met de verkoper, zonder iets te zeggen van verlies of diefstal van het toestel. Doe u voor als een gewone koper. Mogelijks stuurt hij u een antwoord via zijn gewone mail, en dan hen je hem.

Joeri_J
Berichten: 654

#9 , 19 mei 2014 16:22

Wie zegt dat de verkoper "de vinder" of "dief" is?

Voor hetzelfde geld iemand dat op rommelmarkt of garageverkoop (of gewoon op straat) denkt een koopje te doen om dan online iets duurder te verkopen...

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 mei 2014 16:30

Heb je de registratie gegevens van dit toestel, want ik denk dat die fabrieken meer dan één van zulke toestellen maakt, zie maar eens als er ergens reclame is dan verkopen die winkels duizenden van een bepaald model.
Zonder registratie gegevens kan je niks bewijzen, en ik denk dat bij de meeste van die toestellen er geen nummer opstaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fieke0509
Berichten: 188

#11 , 19 mei 2014 16:41

Heb je de registratie gegevens van dit toestel, want ik denk dat die fabrieken meer dan één van zulke toestellen maakt, zie maar eens als er ergens reclame is dan verkopen die winkels duizenden van een bepaald model.
Zonder registratie gegevens kan je niks bewijzen, en ik denk dat bij de meeste van die toestellen er geen nummer opstaat.
Bij mijn weten staat toch altijd een uniek serienummer op elk toestel hoor.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#12 , 19 mei 2014 16:45

Heb je de registratie gegevens van dit toestel, want ik denk dat die fabrieken meer dan één van zulke toestellen maakt, zie maar eens als er ergens reclame is dan verkopen die winkels duizenden van een bepaald model.
Zonder registratie gegevens kan je niks bewijzen, en ik denk dat bij de meeste van die toestellen er geen nummer opstaat.
Ik zou niet weten of we hier ergens een serienummer van hebben. Dat zou ik moeten opzoeken.
Het zou natuurlijk kunnen dat deze persoon dit zelf reeds goedkoop kocht en nu weer verkoopt en dat hij dus niet de vinder is.
Bij de advertentie zegt hij dat hij dit verkoopt omwille van de aankoop van een ander en beter toestel.

Voor wat betreft bewijs, er zijn bepaalde kenmerken aan het toestel waardoor ik zou kunnen zien dat het ons toebehoort. Maar dit kan ik natuurlijk enkel maar zien als ik het toestel ook werkelijk in handen heb. Als ik naar die specifieke kenmerken zou vragen, dan zal die persoon wel direct weten dat er iets niet klopt.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mei 2014 16:50


Bij mijn weten staat toch altijd een uniek serienummer op elk toestel hoor.
Ik heb er hier twee voor mij liggen bij het ene staat er op de onderkant een nummer met een ean code.

Bij het andere staat er niks, en bij allebeide staat er op de kasbon ook geen nummer, ten andere wij gaat dit nummer kennen als dit niet op de garantiekaart of op de kasbon staat ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fieke0509
Berichten: 188

#14 , 19 mei 2014 16:51

Normaal kleeft er een sticker op de doos waarop deze code staat. Meestal staat er S/N voor of serialnumber.

Op het toestel zit dan ergens een sticker met dezelfde code.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#15 , 20 mei 2014 12:45

De orginele doos van dit toestel hebben we nog en daar staat inderdaad een nummer op. Maar of dit ook op het toestel zelf staat weet ik niet. Ik kan het toch ook moeilijk vragen aan de verkoper.

Het liefst zou ik naar de politie stappen maar dan vraag ik me af wat zij daaraan kunnen doen. Zij gaan toch geen contact opnemen van de verkoper om zijn identiteit te kennen (als hij al zijn echte naam zegt).

Stel dat ik zelf contact opneem (en eventueel deze verkoop meld bij de politie) en daarbij nu voor 100% zekerheid te weten kom dat het wel echt om ons toestel gaat.
Stel dat ik dan zelf het toestel terugkoop en hiermee naar de politie ga.
Kunnen zij dan nog iets doen of doe ik dan iets verkeerd?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”