Diefstal of niet

Pappie
Topic Starter
Berichten: 2

Diefstal of niet

#1 , 28 okt 2013 17:30

Verleden week heb ik een grap uitgehaald met een vriend , gps toestel van fiets er afgenomen en wat verder op de grond gelegd .Nu verneem ik dat er mensen zijn die me beschuldigen van diefstal .
heb de persoon gecontacteerd en mijn uitleg van deze grap gedaan en voorgesteld om de schade te betalen .er waren camera's aanwezig die waarschijnlijk gezien hebben dat ik deze er af heb genomen maar niet gezien hebben dat ik deze terug wat verder op de grond in een hoekje heb gelegd .
Of er klacht is bij de politie weet ik nog niet wat doe ik het best afwachten of met mijn verhaal naar de politie gaan .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 okt 2013 20:10

Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal (art. 461 Belgisch Strafwetboek).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2013 13:11

Verleden week heb ik een grap uitgehaald met een vriend , gps toestel van fiets er afgenomen en wat verder op de grond gelegd .Nu verneem ik dat er mensen zijn die me beschuldigen van diefstal .
heb de persoon gecontacteerd en mijn uitleg van deze grap gedaan en voorgesteld om de schade te betalen .er waren camera's aanwezig die waarschijnlijk gezien hebben dat ik deze er af heb genomen maar niet gezien hebben dat ik deze terug wat verder op de grond in een hoekje heb gelegd .
Of er klacht is bij de politie weet ik nog niet wat doe ik het best afwachten of met mijn verhaal naar de politie gaan .
Ziet er niet al te best voor u uit. Als die "vriend" van u zegt dat u deze GPS gestolen heeft, en er zijn camerabeelden die u het toestel van de fiets zien nemen, hangt u. U zal dan met een betere uitleg moeten afkomen dan "het was een grapje".

Als het echt een grap was, had u het toestel niet zomaar ergens neergelegd (uit uw bericht maak ik ook op dat het beschadigd geraakt is). Verder had u in dat geval ook uw vriend meteen ingelicht nadat hij gemerkt heeft dat het toestel weg was. Ik vermoed dat je dat niet gedaan hebt?

Iets wegnemen en ergens verstoppen, en dan de eigenaar niet inlichten (maar deze pas contacteren als er al klachten tegen u zijn) is niet echt een "grap" in mijn ogen. Good luck, mate!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Pappie
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 29 okt 2013 14:01

Hadden al een paar drankjes binnen en dan gebeurt er snel een grapje , heb er echt geen aandacht meer aan gehad dat ik dit had gedaan en ben dit totaal vergeten te zeggen .

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 okt 2013 18:07

Hadden al een paar drankjes binnen en dan gebeurt er snel een grapje , heb er echt geen aandacht meer aan gehad dat ik dit had gedaan en ben dit totaal vergeten te zeggen .
Raar gevoel voor humor. Stop er maar mee dit een "grapje" te noemen. Juridisch is het diefstal en dus een misdrijf. Neem het ernstig en bereid uw verdediging ernstig voor. Controleer alvast of u een clausule rechtsbijstand bij uw gezinspolis hebt. Als u moet voorkomen, is de kans dat de rechter krom ligt van het lachen uiterst klein. Als u door drankmisbruik niet meer wist dat u dat gedaan had, is dat géén verzachtende omstandigheid : openbare dronkenschap is ook strafbaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2013 08:34

Zoals Oude Belg zegt: als u de enige bent die het in deze zaak als "grapje" beschouwd, terwijl alle andere partijen het als diefstal beschouwen, dan zal het voor de rechter diefstal zijn, wees maar zeker. Hopelijk hebt u een blanco strafblad tot nu toe?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Angel87
Berichten: 84

#7 , 31 okt 2013 08:57

Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.

Of uw intentie bedriegelijk is, is stof voor discussie...

Indien u kan aantonen dat uw intentie niet bedriegelijk was, bent u niet schuldig aan diefstal.
Of het gerecht zal kunnen lachen met uw humor, daar heb ik mijn twijfels over.
Alis Volat Propriis

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 31 okt 2013 09:46

Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.

Of uw intentie bedriegelijk is, is stof voor discussie...

Indien u kan aantonen dat uw intentie niet bedriegelijk was, bent u niet schuldig aan diefstal.
Of het gerecht zal kunnen lachen met uw humor, daar heb ik mijn twijfels over.
Een intentie of bedoeling kan nooit bedrieglijk zijn (maar dat is een semantische discussie).

Je kan een zaak die iemand toebehoort wegnemen met medeweten en toestemming van die persoon. Dat is uiteraard toegestaan. Als je een zaak echter wegneemt zonder toestemming en buiten het medeweten van de eigenaar (en die zaak eventueel nog verbergt), is dat bedrieglijk wegnemen, en dus diefstal.
Indien u kan aantonen dat uw intentie niet bedriegelijk was, bent u niet schuldig aan diefstal.
Daar gaan we weer. 't Was maar om te lachen, dus het is niet bedrieglijk, dus het is geen diefstal. Totale onzin, en hierboven al duidelijk weerlegd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”