2X opgelicht via verkoopsite

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

2X opgelicht via verkoopsite

#1 , 28 jul 2012 21:30

hi,
ik ben 2X opgelicht,met een gestolen decoder van X.koop in goed vertrouwen,maar als ik die wil laten activeren,kreeg ik het antwoord van X te horen,dat ze gestolen zijn.
ik heb dan een waarschuwingsadvertentie gezet,op de verkoopsite ,en er zijn er die mij geschreven hebben die ook waren opgelicht.
nu vraag ik mij af,of het veel de moeite loont op klacht neer te leggen?
en hoeveel tijd mag er zijn.
zou verkoopsite verplicht zijn,om ip adressen bij te houden,als ze een advertentie plaatsen?want van de 1ste oplichting,zou dit het enige aansporingsmiddel zijn,de onderhandeling liepen via een gsm nummer.
wat zijn jullie meningen erover
doen,of zo laten,er gaat toch niet uit de boot vallen?
en bij deze gewaarschuwd,laat u zelfs niet vangen,vooral in ontvangers met een serie nummer en een mac adres.

[Gelieve de regels van dit forum ook eens te lezen; geen namen bedrijven:Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 797

#2 , 29 jul 2012 03:20

Dag Skabalie,

Afgezien van je juridische vraag een toelichting ivm IP adressen.

Over IP adressen bestaan nogal wat misverstanden. Veel mensen schijnen te geloven dat de politie of beheerder van de website na een paar klikken de identiteit kan voorleggen van de man of vrouw achter die internetpost. Dit is een illusie.

Een IP adres (in feite meerdere IP adressen gezien elk toestel in het pad tussen de eindgebruiker en internetprovider een IP adres krijgt) worden automatisch toegekend door een server welke ergens op deze wereld staat. Dit kan ook niet anders omdat jij anders nooit op het internet zou kunnen bij een vriend(in) of op hotel. Deze IP adressen kunnen overigens ook veranderen over de loop van tijd, zelfs al staat je PC sinds jaar en dag thuis op de keukentafel.

De prijs om uit te zoeken waar een computer met een bepaald IP adres fysisch staat, wie de eigenaar is, en wie deze effectief heeft gebruikt is daarom heel wat hoger als als de waarde van jouw decoder. In veel gevallen eist dit zelfs de tussenkomst van organisaties als Interpol. Ik ben geen politieagent maar tenzij het om grootschalige oplichting gaat is de kans dat dit ook effectief gaat gebeuren naar mijn bescheiden mening net zo groot als dat de politie een DNA onderzoek gaat starten voor iemand je fiets gestolen heeft.

Groetjes H.

justwanttomove
Berichten: 151

#3 , 29 jul 2012 13:21

providers krijgen steeds ranges van ip-adressen toegewezen en het klopt inderdaad dat deze kunnen wijzigen over tijd.

Echter, providers houden wel een lijst bij van welke klant een welk ip adres had op een bepaald tijdstip (18 maanden als ik me niet vergis). Het loont dus zeker wel de moeite om aangifte te doen bij de politie. Met een simpel gerechtelijk bevel zal de provider in kwestie ook de klantgegevens vrijgeven. Komt dus langs geen kanten interpol ed bij te kijken

Reclame

CityBird
Berichten: 797

#4 , 29 jul 2012 15:45

Het loont dus zeker wel de moeite om aangifte te doen bij de politie.
Gezien dit een kleine moeite is heeft dit zeker zin, al was het maar om aan te tonen dat de koper zelf ter goeder trouw was.
Met een simpel gerechtelijk bevel zal de provider in kwestie ook de klantgegevens vrijgeven. Komt dus langs geen kanten interpol ed bij te kijken
Deze voorstelling van zaken is naar mijn bescheiden mening veel te eenvoudig. Ik heb nog niet zo lang geleden een paar zaken op een populaire Belgische site te koop aangeboden vanuit een Wifi spot in Duitsland, niet omdat ik criminele bedoelingen heb maar gewoon omdat ik nogal een bezige bij ben en beroepsmatig veel reis. Om in zo'n geval een identiteit te kunnen achterhalen moet men heel wat meer zoden aan de dijk zetten als een Belgisch politiebevel aan het adres van de verkoopssite.

Groeten H.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2012 09:05

City Bird, je moet het onderscheid maken tussen twee zaken:
1. De oplichter is zo dom om gewoon vanop zijn PC thuis zaken aan te bieden: in dat geval is het een fluitje van een cent om zijn identiteit te achterhalen. Je kan zijn IP adres linken aan een provider, en die kan het IP adres dan weer linken aan een klant op een bepaald moment in de tijd. In dat geval kan de politie of de computer crime unit zo goed als kosteloos de identiteit van de oplichter achterhalen.
2. De oplichter doet WEL moeite op zijn IP adres te maskeren: Dit kan hij doen door niet vanop zijn eigen netwerk te werken, maar bijvoorbeeld op verplaatsing (internet café, een onbeveiligd draadloos netwerk, enz...). Hij kan echter ook dingen gebruiken als het TOR netwerk. In dat geval stuurt hij zijn netwerk verkeer over een constant veranderend, anoniem netwerk van TOR-nodes. Zijn echte IP adres of identiteit is in dat geval zo goed als niet te achterhalen.

De meeste oplichters zijn echter dom en gebruiken manier 1.

Aan skabalie: hoe heb je betaald? Mogelijk kan je via die weg iets terugvorderen? Klacht indienen bij de politie is zeker aan te raden.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 30 jul 2012 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kruznik
Berichten: 26

#6 , 30 jul 2012 11:25

Hallo,

Heb ik ook eens meegemaakt op een alomgekende biedsite.
Ik heb klacht ingediend bij de politie zonder onmiddellijke burgerlijke partijstelling.
Aangezien er meerdere gedupeerden waren, is dit toch tot een rechtzaak gekomen waarop ik uitgenodigd werd om mij hierop burgerlijke partij te stellen.
Dit heb ik toen ook gedaan met mijn bewijzen van het geld dat ik hierdoor ben verloren zonder hiervoor goederen te hebben ontvangen.
In eerste aanleg werden we allen (gedupeerden) in het gelijk gesteld.
Deze persoon heeft hiertegen verzet aangetekend omdat deze bij verstek werd veroordeeld.
Toen heb ik mijn kat gestuurd aangezien die rechtzaak niet bij de deur was en mijn werk voorgaat voor mij.
Hierop werd dan nog eens hoger beroep aangetekend en ook hier heb ik alles laten schieten als burgerlijke partij.
Nu kreeg ik enkele weken terug een brief van een deurwaarder dat ik veroordeeld ben tot de kosten van een 78euro die voorgeschoten werden door de openbare partij.
Begrijpe wie het begrijpen kan, ik word opgelicht en mag nog gerechtskosten betalen.
Informeer je dus heel goed vooraleer je start met iets!
Ik ben hiermee bij een advocaat langs geweest en die begreep er ook niks van. Misschien weet iemand hier hoe dit kan?

CityBird
Berichten: 797

#7 , 30 jul 2012 12:08

Dag Gebruiker21
City Bird, je moet het onderscheid maken...
Beknopt, volledig en waarheidsgetrouw. Kan het zelf niet beter verwoorden.

Groeten H.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”