Blijvende Arbeidsongeschiktheid

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

Blijvende Arbeidsongeschiktheid

#1 , 16 feb 2011 23:24

Enige tijd geleden slagen gekregen van een bepaalde persoon, klacht ingediend en deze werd bij verstek veroordeeld.

Krijg 1500 euro schadevergoeding toegewezen er werd bovendien een gerechtsgeneesheer aangesteld voor de permanente schade vast te stellen.

Deze stelt nu een BI van 5 % voor aan het gerecht en een BAO van 4 %

Online vond ik dat elk procent voor een bepaald bedrag staat. Maar blijkbaar is dit éénmalig? Ik heb sinds de slagen continu last van oorsuizingen, en dit zal quasi zeker nooit meer weggaan. Ergens vind ik het dan logisch dat ik jaarlijks wordt vergoedt hiervoor? Maar dit kan dan niet?

Verder: Als de dader niet solvabel is, zie ik dan gewoon niets van die schadevergoeding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2011 11:00

Het bedrag dat u éénmalig toegekend wordt is bedoeld als vergoeding voor de schade die u de rest van uw leven lijdt. Het komt op hetzelfde neer alsof de verschillende jaarlijkse (of dagelijkse) vergoedingen worden opgeteld voor de rest van uw leven en dan éénmalig worden toegekend. Komt dus op hetzelfde neer.

Als u geen betaling bekomt van de dader kan u zich wenden tot het Fonds tot vergoeding van slachtoffers van geweldmisdrijven.

http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=44" onclick="window.open(this.href);return false;

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#3 , 17 feb 2011 11:10

Het bedrag dat u éénmalig toegekend wordt is bedoeld als vergoeding voor de schade die u de rest van uw leven lijdt. ............
Klopt, kan ik van meespreken, echter, die schade en pijn kan wel verergeren in de loop der tijd (verminderen natuurlijk ook) daar kan en houd men GEEN rekening mee, en dat vind ik helemaal niet juist.

Reclame

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#4 , 17 feb 2011 13:07

Bedankt voor de reactie.

En hoe zit het in de praktijk met dat Fonds tot vergoeding van slachtoffers van geweldmisdrijven? Wordt dat niet overrompeld? Zie je daar het volledige bedrag terug?

en een BAO van 4 %, welke soms staat daar tegenover (ben 22 jaar)? Op het moment van de feiten werkte ik niet (student) maar nu dus wel en er is dus blijkbaar wel vastgesteld dat ik door de gebeurde feiten gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben voor mijn huidige job?

Verder:

De wetsgeneesheer heeft van het moment dat het voorval is gebeurd tot nu de schade opgeschreven in percenten:

Eerste 3 weken: 100 procent / 4 weken daarop: 40 procent / 3 maand daarop: 20 procent / 1 jaar daarop 10 % ... om dan nu tot die 5 procent te komen (denk ik). Wat is daar juist de bedoeling van?

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 02 nov 2011 13:59

Hallo,

De verzekeringen heeft inmiddels verklaart dat de schade zelf gaan regelen via een "insolventieclausule". Vervolgens heeft mijn advocaat volgend schadevoorstel gedaan:

- Moreel leed TWO
- Verlies Economische Waarde
- Vestimentaire schade
- Medische oplegkosten
- Vergoeding BWO - BI
- Verplaatsingsonkosten
- Administratiekosten

Alles tesamen komt dit op ca. 12.500,00 EUR

- Gaat de verzekering dit volledig vergoeden (beschuldigde is volledig insolvabel)?
- Wordt je belast op dit bedrag?

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 nov 2011 15:06

De wetsgeneesheer heeft van het moment dat het voorval is gebeurd tot nu de schade opgeschreven in percenten:

Eerste 3 weken: 100 procent / 4 weken daarop: 40 procent / 3 maand daarop: 20 procent / 1 jaar daarop 10 % ... om dan nu tot die 5 procent te komen (denk ik). Wat is daar juist de bedoeling van?
Dat de arbeidongeschiktheid met de tijd afneemt. Pas na 2 of 3 jaar zal de definitieve AO worden bepaald.
Voor kleinere schadevergoedingen wordt deze in 1 x uitbetaald, voor grotere, maandelijks, mar wordt dan herzien bij het op pensioen gaan (verminderd)

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 09 nov 2011 15:55

Hallo,

De verzekeringen heeft inmiddels verklaart dat de schade zelf gaan regelen via een "insolventieclausule". Vervolgens heeft mijn advocaat volgend schadevoorstel gedaan:

- Moreel leed TWO
- Verlies Economische Waarde
- Vestimentaire schade
- Medische oplegkosten
- Vergoeding BWO - BI
- Verplaatsingsonkosten
- Administratiekosten

Alles tesamen komt dit op ca. 12.500,00 EUR

- Gaat de verzekering dit volledig vergoeden (beschuldigde is volledig insolvabel)?
- Wordt je belast op dit bedrag?
Iemand die een antwoord op deze post kan geven?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”