Diefstal

Anoniem12680
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Diefstal

#1 , 21 mar 2024 14:44

Ik heb in een winkel een broek gestolen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan.
Security kwam achter me en vroeg dit. Ik heb dit teruggegeven en hij stelde gewoon de vraag of ik al iets op mijn strafblad heb. Wat niet het geval is, ik zou dit ook niet snel doen maar er hing geen alarm aan de broek dus ik dacht ja boeie want het is een groothandel om het zo te zeggen.
Hij nam de broek terug mee naar de winkel en zei dat ik mocht vertrekken. Dat hij niet de politie ging bellen en hij zogezegd niets had gezien.

Ik ben nu gewoon een beetje bang dat de politie achteraf gaat komen. Het was uiteindelijk maar een broek van €20 en ik heb niets van id moeten geven.
Kunnen ze me nog iets aandoen of is de kans heel erg klein?

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 21 mar 2024 17:31

Als de security geen info over u heeft opgenomen kan er ook niets worden doorgegeven aan overheid (politie en gerecht).

AFDELING I. - DIEFSTAL ZONDER GEWELD OF BEDREIGING.

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”