Aangeklaagd wegens informatica sabotage

geon
Topic Starter
Berichten: 2

Aangeklaagd wegens informatica sabotage

#1 , 22 okt 2008 20:32

Beste,

Tot mijn spijt heb ik een tijdje geleden bezoek gekregen van de gerechtelijke politie dewelke een huiszoekingsbevel hadden om al mijn computers in beslag te nemen. Op dat moment had ik geen flauw idee waarover dit ging. Ondertussen weet ik dat een bepaald bedrijf bij wie ik als student het netwerk onderhield mij aangeklaagd heeft voor informatica sabotage.

Om de situatie even kort te schetsen. Ik hielp op vraag van hun zoon om hun netwerk te onderhouden. Als student informatica leek mij dit de uitgelezen kans om praktijk ervaring op te doen, en ik kreeg hier zelfs een kleine vergoeding voor. Buiten hun netwerk onderhouden heb ik in die tijd ook een ontwerp gemaakt voor hun website, deze website is nog steeds bereikbaar voor iedereen en draagt op geen enkele manier naam vermelding.
Na een poosje van beloftes dat ik wel degelijk betaald ging worden heb ik gezegd niet verder te willen helpen. Kort daarna hebben ze mij gebeld om mij uit te schelden en te zeggen dat ik hun gehackt zou hebben.
Ik heb uit schrik uiteindelijk niets meer van mij laten horen, tot op een bepaalde dag ik een brief ontving in welke een "schade vergoeding" geëist werd.
Ik heb samen met deze brief op dat moment een advocaat geraadpleegd, deze vertelde mij dat ik totaal geen schrik moest hebben en dat dit enkel goedkope dreigementen waren.

Spijtig genoeg is het hier niet bij gebleven, de gerechtelijke politie heeft al mijn computers ondertussen ongeveer al 3 maanden in beslag genomen voor onderzoek.

Ik weet van mijn eigen dat ik op geen enkele manier deze feiten gepleegd kan hebben, ik heb dit ook zo aan mijn advocaat verteld. Ik heb nu het idee dat mijn advocaat of de ernst van de zaak niet ziet of niet goed weet hoe hij er mee moet omgaan.

Heeft er iemand enig idee hoe ik deze zaak kan aanpakken? Ik ben ook vooral bezorgd over wanneer ik mijn spullen zal terug ontvangen, mijn advocaat heeft contact opgenomen met de onderzoeksrechter (denk ik) kort na deze huiszoeking maar tot op heden hebben we hier nog geen reactie op gehad.. Het is namelijk zo dat ik voor mijn studie wel degelijk op deze spullen moet rekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 okt 2008 11:08

“Art.61quater. § 1. Eenieder die geschaad wordt door een onderzoekshandeling met betrekking tot zijn goederen kan aan de onderzoeksrechter de opheffing ervan vragen.§ 2. Het verzoekschrift wordt met redenen omkleed...Het wordt toegezonden aan of neergelegd op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en ingeschreven in een daartoe bestemd register. De griffier zendt hiervan onverwijld een kopie aan de procureur des Konings. Deze doet de vorderingen die hij nuttig acht. De onderzoeksrechter doet uitspraak uiterlijk binnen vijftien dagen na de inschrijving van het verzoekschrift in het register...”(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

“Art.191.Indien het feit noch een wanbedrijf noch een overtreding oplevert, vernietigt de rechtbank het onderzoek, de dagvaarding en alles wat erop gevolgd is, ontslaat de beklaagde van rechtsvervolging en beslist over de vorderingen tot schadevergoeding*.”(Sv.)

*‘Hier wordt slechts bedoeld de vordering tot schadevergoeding van de vrijgesproken beklaagde tegen de burgerlijke partij.‘(Cass.23 mei 1892,Pas.1892,I,272).

Ik ga ervan uit dat ‘het bepaald bedrijf’ het onderzoek opgang bracht door zich burgerlijke partij te stellen. Zie dit na.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

geon
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 06 nov 2008 11:07

Dit probleem blijkt opgelost te zijn. Ik ben buiten verdenking gesteld.

Nu blijkt dat er ook geen enkel bewijs is dat de mij voorgestelde feiten bevestigd. Welke stappen kan ik nu ondernemen om in ere hersteld te worden? Ik bedoel hiermee, is er een mogelijk om ervoor te zorgen dat ik wel degelijk mijn schade die hierdoor veroorzaakt is te vergoeden en ervoor te zorgen dat de verdachtmakingen ontkracht worden?

Reclame

roadie
Berichten: 216

#4 , 06 nov 2008 15:57

Ik denk dat Dhr Demoor in zijn antwoord duidelijk uw te volgen procedure heeft uiteengezet.

Franciscus
Berichten: 38647

#5 , 28 nov 2008 15:52

praktisch - u hebt een polis familale verzekering - u kan daarmee een advocaat raadplegen - vraag na indien + maak afspraak en leg alles uit met alle documenten en PV nr die je hebt - dat hebt u op papier of is al tegen u gezegd

mogelijk lasterlijke aangifte -- Pv bij politie = strafklacht
anders burgerlijke schadevergoeding via burgerlijke rechtbank

gezien te weinig elementen gekend dus nar een advocaat
die zal ook uitleggen op welke type van schadevergoeding u recht hebt

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”