Verjaring

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

Verjaring

#1 , 28 nov 2015 13:52

Door onlangs aan huisarts verhaal te doen over levenseinde van mijn schoonvader in 2008 , ben ik aan de weet gekomen dat de manier waarop hij gestorven is, gelijkstaat aan moord. Een bloedverwant in eerste lijn heeft dmv morfine zetpillen het levenseinde van schoonvader verkort. Deze persoon was geen arts, wel verpleegster. Zij gebruikte zelf morfine zetpillen voor bestrijding van ernstige migraine. Schoonvader had geen schriftelijke euthanasieverklaring. De man was niet dement, noch terminaal ziek. Hij is 10 u nadat hij in badkamer gevallen was, thuis overleden. Na de val was hij niet buiten bewustzijn. Ik heb van de feiten aangifte gedaan bij de politie, maar die beweerde dat het parket hier waarschijnlijk geen onderzoek naar gaat doen, omdat de feiten al zo lang geleden zijn. Ik heb nu pas aangifte gedaan, omdat ik bij het overlijden zelf geen enkele argwaan had, het is pas door dit verhaal aan huisarts te vertellen, dat hij me er attent opmaakte dat zulke handelingen gelijkstaan aan moord. Mijn vraag : kunnen zulke feiten verjaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 28 nov 2015 18:03

U knoopt vrij sterke conclusies vast aan een aantal gebeurtenissen die voor mij als neutrale buitenstaander die de omstandigheden niet kent niet noodzakelijk gerelateerd zijn. Soit, dat is voor uw rekening maar weet dat laster en eerroof ook een misdrijf is.

Alles verjaart maar de termijnen hangen af van de categorie van het misdrijf (overtreding, wanbedrijf, misdaad), of het correctionaliseerbaar is, de leeftijd van het slachtoffer, de aard van het misdrijf....

Enfin, de politie oordeelt niet maar neemt uw verklaring op en speelt die dan door aan het parket, dat dan zal beslissen om al dan niet een onderzoek op te starten. Maar vergeet niet dat destijds een arts een overlijdenscertificaat afgeleverd heeft en blijkbaar geen gronden heeft gezien om kwaad opzet te vermoeden (niet dat dat altijd veel wil zeggen).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 28 nov 2015 18:16

Door iemand veel alcohol aan te bieden verkort men ook het leven.
Hoeveel cafébazen zouden dan moordenaars zijn?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

#4 , 28 nov 2015 19:33

Misschien lijkt het kort door de bocht, ik maakte niet de conclusie, wel mijn huisarts. Het verhaal over hoe mijn schoonvader stierf, heb ik uit de mond van de vermeende dader, ze vertelde persoonlijk over die morfine en dat de huisarts morfine zetpillen had voorgeschreven . Anno 2008 schrijft geen enkele huisarts morfine zetpillen voor om euthanasie te doen, omdat het effect ervan onbetrouwbaar en niet te voorspellen is. Ik heb zelf niet over morfine zetpillen gesproken bij mijn arts. Hij kwam met het verhaal dat soms bij mensen met migraine morfine zetpillen worden gegeven en die ze dan kunnen opsparen om zo te gebruiken. Het is namelijk zo dat de persoon in kwestie die de morfine toediende, wel migraine patiënt is en daarvoor zetpillen gebruikt. Toen huisarts mij er attent op maakte, dat deze handelswijze gelijk staat aan moord, ben ik erg geschrokken. Het is op zijn aanraden dat ik naar politie ben gestapt, niet om iemand lasterlijk te beschuldigen. Indien de huisarts toch morfine zetpillen voorschreef, dan verandert dat niets aan het feit , dan blijft het moord. Alleen als er vooraf een geschreven verklaring was door schoonvader, dat hij euthanasie wou , dan mag een ARTS het leven beëindigen. Dit staat in de wet op euthanasie sinds 2002. Tegenwoordig wordt ieder overlijden veroorzaakt door bijvoorbeeld een val,als verdacht bestempeld om zo alle mogelijke misdrijven uit te sluiten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 28 nov 2015 20:01

Allemaal speculaties.
Waarom heeft die huisarts die morfine dan voorgeschreven?
Hij spreekt zichzelf tegen.
Morfine is tegen pijn, meestal bij terminale patiënten.
Niet om ze om ze per direct het hoekje te helpen, wel palliatief en dat is niet hetzelfde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

#6 , 28 nov 2015 21:49

Mijn huisarts is niet de huisarts van mijn schoonvader, er is dus geen tegenspraak. Het was de huisarts van mijn schoonvader die zogezegd de morfinezetpillen voorschreef in 2008 . En dat is nu het punt waarover mijn huisarts sterke twijfels heeft, geen enkele arts schrijft anno 2008 nog morfine voor bij euthanasie, omdat het geen goed middel is. Als de huisarts toch morfine voorschreef en de bloedverwant diende het toe, blijft het strafbaar. En wat een arts voorgeschreven heeft aan opiaten is te achterhalen.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 28 nov 2015 23:11

En hoe is de verklaring van het familielid geregistreerd op papier en getekend of een opgenomen gesprek?
Schoonvader begraven of crematie?

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

#8 , 29 nov 2015 17:25

Schoonvader werd begraven. De persoon in kwestie vertelde aan meerdere mensen haar verhaal, niet alleen aan mij. Toen ze verhaal vertelde was mijn dochter erbij. Op het moment dat ze dit vertelde, heb ik geen moment gedacht aan kwaad opzet.

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

#9 , 29 nov 2015 17:28

Schoonvader werd begraven. De persoon in kwestie vertelde aan meerdere mensen haar verhaal, niet alleen aan mij. Toen ze verhaal vertelde was mijn dochter erbij. Op het moment dat ze dit vertelde, heb ik geen moment gedacht aan kwaad opzet.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”