Aanklacht smaad en laster door Nederlander

oeidiw
Topic Starter
Berichten: 9

Aanklacht smaad en laster door Nederlander

#1 , 07 okt 2015 16:03

Ik ben een zelfstandige IT'er en heb als webdeveloper gewerkt voor een Nederlandse klant die websites maakt. Na een prijsbepaling en oplevering van de opdracht stuur ik een factuur en hoor ik niets meer van de klant. Meerdere maanden heb ik nauwelijks contact met hem kunnen opnemen. In het begin is dit nog een keer gelukt na een aangetekende brief waarna hij beloofde binnen 2 weken alles te betalen. Dat is niet gebeurd en omdat ik hem daarna maanden lang niet meer kon bereiken via telefoon en e-mail heb ik een incassobureau aangeschreven. Er werd ook niet gereageerd op de brieven van de advocaat van het incassobureau en op de brieven van de gerechtsdeurwaarder.

Behalve een 20-tal pogingen tot communicatie via telefoon, e-mail, Skype en chat heb ik ook éénmalig op zijn Facebook groep en Twitter account gevraagd of hij contact met mij kon opnemen i.v.m. een openstaande factuur.

Aangezien ik begon te denken dat er misschien iets aan de hand is (ziekte, dood, of wat dan ook) waardoor ik hem niet meer kon bereiken heb ik contact opgenomen met ca. 5 eigenaars van de websites die deze Nederlandse klant zelf als klant had en waar mijn geleverd werk op gebruikt werk, maar mijn geleverd werk stond nog niet op punt omdat dit pas na betaling zou gebeuren. Wat ik heb gezegd is daarom ruwweg het volgende: Ik probeer contact te zoeken met uw webmaster X omdat ik voor hem heb gewerkt aan deze website en hem sinds het sturen van mijn factuur op datum X niet meer heb kunnen bereiken, heeft u nog contact met hem en kan u mij vertellen hoe ik eventueel met hem in contact zou kunnen komen? Er zijn nog enkele aanpassingen nodig aan de website.

Dezelfde avond nog ontvang ik eindelijk reactie van de Nederlandse klant waarin hij beweert dat hij een onaangenaam telefoontje kreeg van een compagnon en dat ik willens en wetens de goede naam van zijn bedrijf zwart maak en dat hij mij persoonlijk en zakelijk voor alle geleden en toekomstige schade aansprakelijk zal stellen. Hij vertelt verder dat smaad en laster strafbare feiten zijn en dat hij aangifte zal doen bij de politie en dat hij contact heeft opgenomen met zijn advocaat die de nodige stappen zal ondernemen.

Mijn vragen zijn:

1. Heeft deze Nederlandse klant een poot om op te staan? Ik heb hem zeker niet opzettelijk zwart proberen maken aangezien mijn enige doel was om in contact met hem te kunnen komen om de onbetaalde factuur in orde te brengen of te bespreken.
1a. volgens Belgisch recht?
1b. en volgens Nederlands recht?

2. Wat zou een realistische straf zijn bij een veroordeling als die er toch zou komen? Bv. kijkend naar gelijkaardige zaken?
2a. volgens Belgisch recht?
2b. en volgens Nederlands recht?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 07 okt 2015 16:18

Heb u gelogen? U hebt enkel de waarheid verteld... namelijk dat hij een betalingsachterstand heeft. Dit heeft niets met laster te maken... En dit is duidelijk niet kwaadwillig. Daarnaast zal hij moeten bewijzen dat je de bedoeling had hem oneer aan te doen... Lijkt mij onmogelijk aangezien het u bedoeling niet was.
De nederlandse klant moet nog es het wetboek nalezen.

Stuur hem een AS met vermelding van uw eis... Meld hem als hij voor datum X geen poging tot minnelijke schikking heeft ondernomen u juridsche stappen zal ondernemen.
En doe dit dan ook!

Dit is duidelijk een zielige poging om onderuit die betaling te komen... laat u niet intimideren!


Ter info:


Laster
(F: calomnie; D. Verleumdung): iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt. Bijvoorbeeld: men verwijt iemand dat hij een diefstal heeft gepleegd, zonder hiervoor het bewijs te leveren.

Eerroof:
(F: diffamation, D: üble Nachrede): iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

Smaad:
Het opzettelijk iemands eer of goede naam aanranden door telastelegging van een bepaald feit, met het doel om daaraan ruchtbaarheid te geven. Kortom: er is sprake van smaad als iemand opzettelijk ‘slechte’ dingen zegt over een ander, met als doel dat anderen dit ter ore komt en deze persoon in een slecht daglicht wordt gesteld.

Daarnaast is er geen strafbaarheid wanneer de pleger heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging. Ook kan iemand niet voor smaad veroordeeld worden wanneer hij te goeder trouw had kunnen aannemen dat het te laste gelegde feit waar was én het in het algemeen belang was dat dit te laste werd gelegd.

oeidiw
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 07 okt 2015 16:28

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb ook al wat opzoekwerk gedaan en daarom denk ik ook wel dat ik in mijn gelijk ben. Echter blijkt de Nederlandse wetgeving wel een stuk strenger dan de Belgische wetgeving wat smaad betreft (laster laat ik buiten beschouwing omdat dat volgens de omschrijving zéker niet van toepassing lijkt) dus als u of iemand anders nog wat info kan geven m.b.t. de NL wetgeving dan zou ik mij nog wat geruster voelen.

Los daarvan, een geldboete is uiteindelijk het minste van mijn zorgen (hoewel het onrechtvaardig zou zijn als ik in mijn gelijk ben) maar ik las ook dat een gevangenisstraf mogelijk is t.e.m. 6 maanden volgens Nederlands recht (althans volgens Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad) en dat vind ik een enge gedachte. Als hij werkelijk een klacht indient zal ik hopelijk wel mijn gelijk krijgen, maar stel dat het toch niet zo is, wat zou dan een realistische straf zijn? enkel geldboete of ook gevangenisstraf? (Ik weet dat ik me wellicht zorgen maak om niets, maar ik voel me erg ongemakkelijk bij de aanklacht.)

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 07 okt 2015 16:34

Ik begrijp uw bezorgdheid, maar dit lijkt mij een poging tot intimidatie om de factuur te laten vallen. Ik zou dan ook, nu u terug contact heeft, hem herinneren aan zijn openstaande factuur en hem er op wijzen dat zijn klacht op geen enkele manier tot uitstel van betaling kan leiden.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 07 okt 2015 16:35

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb ook al wat opzoekwerk gedaan en daarom denk ik ook wel dat ik in mijn gelijk ben. Echter blijkt de Nederlandse wetgeving wel een stuk strenger dan de Belgische wetgeving wat smaad betreft (laster laat ik buiten beschouwing omdat dat volgend de omschrijving zéker niet van toepassing lijkt) dus als u of iemand anders nog wat info kan geven m.b.t. de NL wetgeving dan zou ik mij nog wat geruster voelen.

Los daarvan, een geldboete is uiteindelijk het minste van mijn zorgen (hoewel het onrechtvaardig zou zijn als ik in mijn gelijk ben) maar ik las ook dat een gevangenisstraf mogelijk is t.e.m. 6 maanden volgens Nederlands recht (althans volgens Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad) en dat vind ik een enge gedachte. Als hij werkelijk een klacht indient zal ik hopelijk wel mijn gelijk krijgen, maar stel dat het toch niet zo is, wat zou dan een realistische straf zijn? enkel geldboete of ook gevangenisstraf? (Ik weet dat ik me wellicht zorgen maak om niets, maar ik voel me erg ongemakkelijk bij de aanklacht.)

Dat meen je toch niet? U gaat echt de gevangenis niet invliegen voor de handelingen die u beschreven hebt. Volgens mij raakt u wat in paniek en kan u niet realistisch nadenken over de feiten... Geloof me, laster, eerroof, smaad is hier niet aan de orde en geen enkele rechter zal u ervoor veroordelen...

P.S. Het betreft de nederlandse wetgeving in mijn vorige post...

mjers
Berichten: 1788

#6 , 07 okt 2015 16:37

Daarbij zal hij geen rechtszaak starten tegen u, dit kost handenvol geld en als hij al een advocaat zou contacteren zal die hem wel wijzen op zijn slaagkansen...
Nogmaals, hier hoef je echt niet mee in te zitten...

Het is aan U om juridische stappen tegen hem te ondernemen. Hij draait de zaken om...

Zijn insinuaties zijn belachelijk.
Meer kan ik er niet over zeggen...

oeidiw
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 07 okt 2015 16:42

LeenW, mjers, bedankt voor de feedback. Zijn e-mail over zijn aanklacht choqueerde mij inderdaad even en wellicht dat ik daardoor een beetje paniekerig reageer. Het helpt daarom enorm als enkele buitenstaanders die kennis hebben van strafrecht even kijken naar de feiten. Voor mijn gemoedsrust...

Misschien nog een laatste vraag i.v.m. het starten van een rechtszaak; ik dacht dat men gewoon aangifte moest doen bij de politie en dat de aanklager daarbuiten stond en niet voor kosten moest opdraaien. Als dat wél het geval is dan voel ik me inderdaad al wat geruster, want als hij al geen factuur wilt betalen dan zal hij ook wel geen rechtszaak willen betalen...

In ieder geval al bedankt voor de verkregen informatie.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 07 okt 2015 17:11

In België zal u behoudens dat de smaad tegen 'gestelde lichamen' is nooit kunnen veroordeeld worden.
Wat staat er op uw facturen ...Belgische rechtbanken bevoegd?
Niet vergeten dat u ook gerechtelijke en wettelijke intrest kan eisen vanaf uw eerste AS.
Is de eigendom van de programmatuur al overgedragen....
U kan toch voorzien dat de broncode uw eigendom blijft tot betaling van de werken?

Wat de aangifte betreft inzake uw factuur zijn de burgerlijke rechtbanken en specifiek ( beide ondernemingen) de handelsrechtbank bevoegd.
Wat de laster en of eerroof betreft is het in België aangifte bij politie als laagste drempel - er zijn andere mogelijkheden (brief aan procureur des Konings - strafklacht bij onderzoeksrechter - rechtstreekse dagvaarding ) maar daar zijn (soms) kosten aan verbonden.
http://www.elfri.be/laster-en-eerroof
http://www.pers-gerecht.be/document.php?document_id=139

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 okt 2015 16:17

U kan toch voorzien dat de broncode uw eigendom blijft tot betaling van de werken?
Hangt af van wat opgeleverd is, uiteraard. JavaScript, CSS, HTML etc... is geen gecompileerde code. Wat geleverd wordt IS broncode. Idem voor graphics: eens geleverd aan de klant, kan deze er (in beperkte mate, een jpg is geen PSD) mee doen wat hij wil.

Anyway, klant moet betalen voor wat geleverd is, Nederlander of niet, zich "belasterd" voelen of niet. TS moet zich niet laten intimideren en zijn geld proberen krijgen. Als hij daarvoor partners van de klant moet inlichten dat hij een betalingsachterstand heeft, is het maar zo... Zou ik ook doen! En ervaring leert me dat sommige wanbetalers héél erg alergisch zijn aan dergelijke negatieve publiciteit en één keer zullen proberen dreigen, en daarna netjes betalen... ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”