Vals beschuldigd door familie(!) van diefstal na overlijden

-rocK!
Topic Starter
Berichten: 2

Vals beschuldigd door familie(!) van diefstal na overlijden

#1 , 18 jan 2015 16:29

Hieronder alvast een korte schets zonder momenteel in groot detail te treden.

Mijn grootmoeder is enkele maanden geleden overleden en sindsdien zijn de problemen begonnen. Het is zelfs zover gekomen dat mijn 3 tantes mijn moeder willen aanklagen voor diefstal(!).

Mijn ouders deden veruit alles qua zorg voor mijn grootmoeder maar wat ook wilt zeggen dat zij een volmacht hadden op haar rekening. Zo goed als alles qua betalingen/financieel beheer werd door mijn ouders uitgevoerd. Na haar dood zijn mijn ouders ook weeral de enige die de opruiming van het huis voor zich moesten nemen. Voor alle duidelijkheid, mijn grootmoeder woonde in een sociale woning en had amper tot geen kapitaal of iets anders van waarde. De inboedel is grotendeels naar de kringloopwinkel gegaan en sommige andere zaken werden verkocht om mee de begrafenis te financieren.

Nu hebben mijn 3 tantes geld geroken (die er niet is) en beschuldigen mijn moeder van diefstal van geld & inboedel.

Aangezien ik niets van het juridisch systeem ken zou ik graag weten wat waarschijnlijk nu de volgende stappen zullen zijn en welke gevolgen hier zullen zijn voor mijn ouders? Je kan je voorstellen dat dit voor mijn moeder zowat de ergste nachtmerrie is.........


Alvast bedankt voor enige uitleg, advies & tips!

PS: Indien in fout subforum, mijn excuses.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 jan 2015 18:23

als uw ouders worden aangeklaagd door de tantes, zullen deze toch moeten voldoen aan het volgende artikel;

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

met andere woorden, als ze geen bewijs kunnen voorleggen riskeren uw tantes zelf aangeklaagd te worden wegens laster en eerroof en het uiten van valse beschuldigingen.


als uw tantes schriftelijk uw ouders al hebben beschuldigd van diefstal, beleefd een aangetekend schrijven terug sturen (bewijs!) waarin u verwijst naar voornoemd artikel en waarin uw ouders duidelijk schrijven niet na te laten hun rechten te zullen verdedigen voor de rechtbank

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jan 2015 20:12

Heeft de kringloopwinkel geen lijst opgemaakt van de ingeleverde meubels? Indien niet, er dan dringend één vragen.
Heeft uw moeder alle bankuittreksels bij de hand?
Met beide documenten is het toch niet moeilijk te bewijzen dat er niets verdwenen is. Dier tantes alvast een rekening sturen voor de zorg die ze ontving en voor het opruimen en opkuis van de huurwoning.

Reclame

Rica
Berichten: 303

#4 , 19 jan 2015 12:11

Eenzijdig een rekening sturen/opmaken voor de geleverde zorg aan grootmoeder is m.i. niet mogelijk als er bij leven geen overeenkomst hierover werd opgesteld tussen grootmoeder en zorgverlener(s) ... (Er kan natuurlijk nog wel een vergoeding betaald worden indien àlle kinderen van grootmoeder nu akkoord zijn om een vergoeding te betalen).

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 20 jan 2015 11:10

“Art.1991.De lasthebber is gehouden de lastgeving te volbrengen, zolang hij daarvan niet ontheven is, en hij is verantwoordelijk voor de schade die uit het niet uitvoeren ervan zou kunnen ontstaan. Eveneens is hij gehouden de zaak waarmee ten tijde van het overlijden van de lastgever een aanvang was gemaakt, ten einde te brengen, indien de aangelegenheid geen uitstel gedoogt.Art.1992.De lasthebber is niet alleen aansprakelijk voor zijn opzet, maar ook voor zijn schuld in de uitvoering van zijn opdracht. Niettemin wordt de aansprakelijkheid wegens schuld minder streng toegepast ten aanzien van degene die de lastgeving om niet op zich neemt, dan ten aanzien van hem die daarvoor loon ontvangt.Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft, al was ook het door hem ontvangene aan de lastgever niet verschuldigd.Art.1995.”(Burgerlijk Wetboek).
Na het overlijden van uw grootmoeder kunnen haar erfgenamen in haar plaats rekenschap eisen.

“Art.1372.Wanneer iemand vrijwillig eens anders zaak waarneemt hetzij met, hetzij buiten weten van de eigenaar, verbindt hij zich stilzwijgend om de door hem begonnen zaakwaarneming voort te zetten en die te voltooien, totdat de eigenaar in staat is zelf daarin te voorzien; hij moet zich eveneens belasten met alles wat bij diezelfde zaak behoort.Hij onderwerpt zich aan alle verplichtingen die zouden ontstaan uit een uitdrukkelijke lastgeving die hij van de eigenaar zou hebben gekregen.Art.1373.Hij is verplicht zijn zaakwaarneming voort te zetten, zelfs indien de eigenaar komt te overlijden voordat de zaak is ten einde gebracht, totdat de erfgenaam de leiding ervan op zich heeft kunnen nemen.Art.1374.Hij is verplicht aan de zaakwaarneming alle zorgen van een goed huisvader te besteden. Niettemin kan de rechter de vergoeding van de schade die door de schuld of de nalatigheid van de waarnemer mocht zijn veroorzaakt, matigen, op grond van de omstandigheden die hem tot de zaakwaarneming hebben bewogen.”(Burgerlijk Wetboek).
Wat uw ouders buiten volmacht,na grootmoeders overlijden met de nalatenschap deden,zoals opruimen van het huis,kan eventueel onder toepassing vallen van voornoemde art.1372-1374.

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal...”(Strafwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

blacky76
Berichten: 14

#6 , 10 apr 2015 20:05

Tijdens de afgelopen 3 jaren en tot op vandaag ben ik herhaaldelijk beschuldigd door mijn familie van het feit dat ik een grote som geld zou ontvreemd hebben van de rekening van mijn moeder. De erfenis is toen geregeld via de notaris en eerlijk verdeeld, ik kan ieder recht in de ogen kijken. Maar ik ben dat zo beu en zou willen weten of er een mogelijkheid is om dit te doen stoppen.

eylis
Berichten: 8852

#7 , 10 apr 2015 20:19

blacky, open best een nieuwe post met je vraag. Een bericht van iemand anders kapen is verwarrend.

Kingfisher
Berichten: 483

#8 , 14 apr 2015 10:32

Er spelen verschillende zaken.
1. NA HET OVERLIJDEN
Door het overlijden, vervalt de volmacht. De bank dient de rekeningen te blokkeren, u mag niets meer doen zonder akkoord van de notaris, behalve hetgeen nodig is om de nalatenschap in goede staat te houden. De inboedel naar de kringloopwinkel brengen, valt daar niet onder.

Kingfisher
Berichten: 483

#9 , 14 apr 2015 10:38

2. VOOR HET OVERLIJDEN
de familie kan betwisten dat u een volmacht had, en dan spreken we over valsheid in geschrifte en strafrecht. Maar dan moet de familie het bewijs leveren dat u geen toestemming had. Is moeilijk.
In ieder geval zal de notaris nu in het kader van de erfenisregeling 3 jaar terug gaan. Elk bedrag dat naar uw rekening is overgeschreven, of door u is afgehaald, *kan* als schenking beschouwde worden, en zal in mindering worden genomen van uw erfenis. Tenzij u effectief kan bewijzen dat dat bedrag gebruikt werd ten voordele van uw grootmoeder.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”