Eerste verhoor beschadiging goederen

Nick12
Topic Starter
Berichten: 2

Eerste verhoor beschadiging goederen

#1 , 21 feb 2015 12:09

Dag iedereen

Ik heb een week geleden in een dronken bui een grote fout gemaakt. Ik liep met een vriend s nachts dronken naar huis en hebben we enkele beschadiging aangericht. We hebben geprobeerd op een bestelwagen te klimmen, lampen stuk gemaakt in een tunneltje, een houten paaltje uit de grond getrokken en mijn vriend heeft ook een losse tegel uit de grond getrokken.
Een getuige heeft blijkbaar alles gezien en de politie gebeld. De politie meldt ook dat er schade was aan de wagen. Ze hebben ons kort ondervraagd en ook foto's van onze vuile handen getrokken.

We hebben hier beide veel spijt van en ik zit nu met enkele vragen.
We hebben beide een uitnodiging gekregen tot verhoor.
Is het nuttig om hier een advocaat voor te raadplegen of heeft dit weinig zin?
Heb ik recht op een pro deo advocaat en is dit echt volledig gratis?
Aan wat voor straf kunnen we ons verwachten, en zal dit voor de rechtbank moeten komen?
Is het beter om niet te antwoorden op de vragen in het verhoor of de waarheid te vertellen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 21 feb 2015 20:30

Naar verhoor gaan. Feiten toegeven en schadevergoedingen betalen. Hopen dat je niet vervolgd wordt door in de minne te regelen zodat je strafblad wit blijft. Stuur dus aan op minnelijke schikkingen met de schadelijkers (ook al vragen ze een ietsie pietsie te veel) Kontakteer ze zelf met een voorstel.

Pro deo? Hangt af van je inkomen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 21 feb 2015 22:19

Als het alleen beschadigingen zijn valt het mee ==>overtredingen
ALS het vernieling is wordt het correctioneel ==>
+ dronkenschap
mogelijk verzwarend bij nacht en in bende.

Maar zoals @Sirkli heeft geschreven zorg dat alle schadelijders zo snel mogelijk volledig vergoed worden.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 23 feb 2015 13:13

Beste

De grenzen voor een pro deo advocaat vindt u hier: http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou er rekening mee dat alle inkomsten van de personen op hetzelfde adres worden samengevoegd.

Er zijn nogal wat mogelijkheden om een blanco strafregister te behouden.
- bemiddeling aanvaarden en tot een goed einde brengen
- minnelijke schikking betalen die het parket voorstelt
- aan de rechter een opschorting of werkstraf vragen.

De beste tip blijft alleszins zelf contact opnemen met slachtoffers en hen (beginnen te) vergoeden, zij het aan een vast bedrag per maand.

Bent u minderjarig? Heeft u (of uw ouders) een dekking familiale?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Nick12
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 25 feb 2015 10:37

Bedankt voor de reacties,

Ik heb besloten voorlopig geen advocaat te nemen. Ik ga dus op het verhoor proberen aan te sturen op een schadevergoeding en minnelijke schikking.


Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 02 mar 2015 11:13

Er zijn twee zaken waarvoor je altijd een professional inhuurt, en wel de duurste die je kan betalen: jouw gezondheid en strafzaken, een dokter en een advokaat.
Dit verhaaltje kan bijzondere ernstige gevolgen hebben op de rest van je leven. Een milde straf is niets in vergelijking met een strafblad. Ik ga er van uit dat dit de eerste en laatste keer is dat je in contact met het gerecht zal komen, dus is het dubbel de moeite waard om dat strafblad blanco te houden. Als er al eerder iets op het register staat, zit je ook met de kans dat er geen minnelijke wordt aangeboden. In het kort: contacteer een advokaat, niet doen kan zware gevolgen hebben, en het eerste consult is meestal gratis.
En neen, de politie is niet uw vriend.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 02 mar 2015 12:40

Pas op met de bewering dat het eerste consult bij een advocaat meestal gratis is.

Dat lijkt me een erg sterke bewering.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”