Slagen en verwondingen - Verdachte

Opgenomen90
Topic Starter
Berichten: 5

Slagen en verwondingen - Verdachte

#1 , 30 okt 2014 05:31

Hallo,

ongeveer 3 jaar geleden op straat in de nacht hebben mijn 2 vrienden gevochten met een groep personen, mijn vrienden waren zat en hebben waarschijnlijk iets fout begrepen toen een van hen iets heeft gevraagd aan de slachtoffers. Mijn vrienden hebben 3 personen geslagen waarvan een van de slachtoffers 3 dagen werkonbekwan was.

We zijn weggelopen en na een tijdje zijn we terug gegaan naar de plaats waar het gebeurd is omdat we langs dit straat ergens wilden gaan. Daar stond toen al de politie die ons met alle 3 naar het politiebureau hebben vervoerd.

Binnen paar weken zal er dagvaarding zijn bij de correctionele rechtbank, ik heb in de dossier mogen kijken en ik las alle PV's die opgesteld werden na het feiten, de slachtoffers hebben ons geidentificieerd aan de hand van de foto's in politie databank, een van de slachtoffer heeft aangekodigt dat ik erbij was maar niet meegedaan heb aan de gevecht, de tweede heeft ook gezegt dat ik erbij was maar niet meegedaan heb, wat wel waar is. Ik heb op politiebureau verklaard dat ik niets gedaan heb omdat ik pas achter de hoek ben verschijnt nadat al de gevecht gedaan was.

Ik ben al eerder veel keren door politie opgepakt voor drinken op straat, verboden wapen (een baton) maar nooit voor gevecht of verwondingen van personen.

De vraag is nu wat kan ik verwachten? Ik ga binnen 2 dagen naar een advocaat. Bestaat er een kans dat ik een gevangenisstraf zal krijgen?

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 30 okt 2014 10:41

U kan gestraft worden met een opsluiting van acht dagen tot zes maanden en met een geldboete van 156 tot 600 EUR, daarnaast kan u veroordeeld worden tot het betalen vand e schade aan de slachtoffers. Dit kan tot enkele duizenden euro's gaan.

Heeft u niet deelgenomen, dan verwijst u naar de verklaringen in die zin en vraagt u de vrijspraak.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Opgenomen90
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 30 okt 2014 11:53

Bedankt voor uw antwoord Dave, kunt u mij nog antwoorden op deze vragen:

Is het hoogstwaarschijnlijk dat er een gevangenisstraf zal worden uitgesproken? Indien ja, zal met met uitstel zijn of niet?
Als ik veroordeerd wordt dan wordt ik ineens opgesloten of hoe zal het in elkaar zitten?
Als ik een gevangenisstraf zal kregen en naar buitenland zal gaan wat zijn de consecventies?

bedankt!

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 30 okt 2014 14:31

Als u al een gevangenisstraf krijgt opgelegd, is deze vermoedelijk niet effectief. Als ze effectief is, zal ze vermoedelijk niet meteen worden uitgevoerd. Als ze toch wordt uitgevoerd, is de kans zeer klein dat u onmiddellijk ter zitting wordt aangehouden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 okt 2014 14:38

de slachtoffers hebben ons geïdentificeerd aan de hand van de foto's in politie databank
Blijkbaar is poster toch zo geen engeltje, gezien zijn foto in de politiedatabank zit. Straf kan dus hoger oplopen, en ook effectief zijn.

Opgenomen90
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 30 okt 2014 15:52

@mava105 - inderdaad ik ben meerdere keren opgepakt door politie maar nooit door iets bijzonders, enkel openbaar drinken ezv. De foto's werden afgenomen toen we in dit gevecht waren verstrikt. Ik weet het dat het geen enkele excuus is maar het is zeer oneerlijk om iemand in politie database toevoegen als dief/vandaal ezv enkel omdat iemand een schop gaf op een vuilbak ezv. Ik denk dat er redelijk veel mensen met zo iets hebben gemaakt maar ze hadden die geluk dat ze niet opgepakt werden.

Kan ik mijn papieren van psychiater toevoegen, ik lijd aan depressie, neem antidepressiva en neuroleptica, kan dit als een argument dat mij kan helpen?

Franciscus
Berichten: 38595

#7 , 30 okt 2014 16:21

Gezien tegenpartij al gezegd heeft dat u NIET meegedaan hebt... is de kans om ams mededader veroordeeld te worden al redelijk klein.
Had de politie uw foto en vingerafdrukken al of zijn deze nu genomen n.a.v.

U bent ook gedagvaard ...als wat?
Dader?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 30 okt 2014 16:34

Goede vraag
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Opgenomen90
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 30 okt 2014 20:36

Ik ben gedagvaard als dader, er zijn 2 personen die hebben verklaard (de slachtoffers) dat ik erbije was maar ze weten niet of ik heb geslagen, anders hebben ze gezegt over die 2 mijne vrienden. De vinderafdrukken en foto werd er genomen al 2 keer denk ik, een keer toen ik een stok had (een verboden wapen - baton) en de tweede keer als er iets was met vandalisme of zo toen ik dronk was.

Franciscus
Berichten: 38595

#10 , 30 okt 2014 23:38

Wapendracht dus..... en bent u daar voor veroordeeld geweest?

Opgenomen90
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 31 okt 2014 02:28

Ik heb toen 150 euro moeten betalen, dat was iets van 5 jaar geleden.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 31 okt 2014 08:37

best eens van vriendenkring veranderen?

Franciscus
Berichten: 38595

#13 , 31 okt 2014 23:42

Geen gevangenisstraf ook niet voorwaardelijk of met opschorting?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#14 , 03 nov 2014 10:07

Kan je de dagvaarding eens niet tonen (enkel de tenlasteleggingen volstaan), uiteraard na het verwijderen van alle namen?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”