Ik wou "sluikstort" weer meenemen maar ze diende klacht in

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

Re: Ik wou "sluikstort" weer meenemen maar ze diende klacht

#31 , 21 okt 2014 15:28

In de brief van Leefmilieu staat dat de procureur het heeft geseponeerd en dat hij de zaak heeft doorgegeven aan Leefmilieu.
Ze geven mij het nummer van het proces-verbaal.
Ze zeggen dat het op de dag van de feiten is opgesteld en dat ik als dader word genoemd.
Ze schrijven dat het gaat over "achterlaten van gras op adres xstraat nummer x."
Dat het een privéterrein is dat ingericht is als park wordt niet vernoemd.
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Milieuhandhavingsdecreet" onclick="window.open(this.href);return false; staat:
Als de vermoedelijke overtreder bekend is, wordt, op straffe van verval van de bewijswaarde tot het tegendeel, aan de vermoedelijke overtreder een kopie van het proces-verbaal bezorgd. Die kennisgeving wordt gedaan binnen een termijn van veertien dagen, die een aanvang neemt op de dag na de vaststelling van het milieumisdrijf.
Ik heb geen kopie van het proces-verbaal gekregen.
Wat bedoelen ze met "op straffe van verval van de bewijswaarde tot het tegendeel" ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#32 , 21 okt 2014 15:36

Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
HOOFDSTUK Vbis. Opsporing van milieumisdrijven
Artikel 16.5.10.

Het proces-verbaal heeft bewijswaarde tot het tegendeel is bewezen.

Als de vermoedelijke overtreder bekend is, wordt, op straffe van verval van de bewijswaarde tot het tegendeel, aan de vermoedelijke overtreder een kopie van het proces-verbaal bezorgd. Die kennisgeving wordt gedaan binnen een termijn van veertien dagen na de datum van afsluiting van het proces-verbaal.

Turaki
Berichten: 6870

#33 , 21 okt 2014 15:43

Het enige dat dit betekent is dat het de bijzondere bewijswaarde verliest (bijzondere bewijswaarde wil zeggen dat een PV als waar wordt beschouwd tenzij het tegendeel kan bewezen worden). Dit wil zeggen dat het bij een rechtszaak dan neerkomt op woord (van de vaststeller) tegen woord (van u). Maar hoop niet te veel, rechters zijn nog steeds geneigd om meer waarde te hechten aan het woord van de vaststeller.

Reclame

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#34 , 22 okt 2014 18:06

Ik heb ondertussen een kopie van het proces-verbaal gekregen van Leefmilieu.
Ze hebben het gewicht en het volume niet gemeten.
Normaal bestaat de boete uit een boete per kg en een boete per m3.
Er staat alleen in: één zak gras.
Wat is de boete voor één zak gras?

Turaki
Berichten: 6870

#35 , 22 okt 2014 19:44

Zal een forfait zijn. Bedrag weet ik echter niet van buiten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”