Krijg ik een bericht na seponering misdrijf?

jonasVB
Topic Starter
Berichten: 1

Krijg ik een bericht na seponering misdrijf?

#1 , 20 sep 2014 04:26

Dag iedereen,

Ik ben een 22-jarige student aan de Leuvense universiteit en kreeg in mei 2014 na een nachtje uitgaan telefoon van de politie. Ik werd uitgenodigd om een verklaring af te leggen over de nacht voordien. Een meisje had mij beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag en had daarvan aangifte gedaan bij de Leuvense politie.

Op het kantoor aangekomen werd ik correct behandeld door de ondervragende inspecteur. Ik kreeg een papier toegeschoven met daarop uitleg over de Salduz-wetgeving waarbij ik het recht kreeg op een advocaat etc. Die heb ik geweigerd omdat ik voor 90% recht in mijn schoenen stond en mij niet aangesproken voelde door "verdachte van een misdrijf met gevangenisstraffen van minimum 1 tot maximum 5 jaar" en "betreft: aanranding van de eerbaarheid".
Ik heb mijn kant van het verhaal verteld en nu bleek dat het meisje dat klacht had ingediend had gezegd dat ik met mijn hand in haar slip was geweest, wat pertinent onwaar is. Enfin, mijn verklaring was afgelegd en er werden nog vingerafdrukken en foto's van mij genomen in het politiekantoor.

2 dagen later krijg ik op Facebook een vriendschapsverzoek van het meisje in kwestie, en ben ik een gesprek met haar begonnen. Daarin gaf ze toe dat ik NIET in haar slip ben geweest, dat ze zich op geen enkel moment door mij bedreigd voelde, dat het enkel haar bedoeling was geweest om mij via de politie een 'waarschuwing' te geven en daarmee uit. Ik heb haar verteld dat zo'n verklaring toch wel grotere gevolgen kan hebben, en ze heeft zich ten opzichte van mij geëxcuseerd. Ook heeft ze mij verzekerd dat ze, moest er verder nog iets van komen, haar verklaring zou intrekken.

Ik heb dit chatgesprek afgedrukt en ben terug naar de politie gegaan, waar men dit gesprek aan mijn eerste verklaring heeft toegevoegd. De inspecteur in kwestie vond het sneu voor mij, maar hij gaf aan dat er meldingsplicht bestaat en dat deze verklaringen naar het Parket van Leuven moesten. Ik heb hem toen gevraagd of ik hier nog iets van ging horen, maar daar kon hij niet direct antwoord op geven. Ik stelde deze vraag voornamelijk omdat ik niet wil dat mijn ouders, bij wie ik gedomicilieerd ben, met dit verhaal geconfronteerd worden. Je bent namelijk al gauw een aanrander in de perceptie van de mensen.


Ik ga er, zeker na het toevoegen van het chatgesprek, vanuit dat deze zaak zal geseponeerd worden. Mijn concrete vraag is nu: zal ik in het geval van seponering hier nog post over krijgen? Zo ja, komt dit dan aangetekend?

Met vriendelijke groeten,
Jonas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 20 sep 2014 10:56

kan je klacht indienen tegen dat meisje? ze heeft een heel politieapparaat in gang gezet voor valse verklaring tegen u?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 20 sep 2014 13:47

van de seponering gaat ge niks vrijwillig te horen krijgen, als ik mij niet vergis is het als gewone mens in de straat het bijna onmogelijk te weten te komen, tenzij men een advocaat hierom verzoekt.

en ja, ge kunt hier tegen klacht indien, best via advocaat. Laster en eerroof, belaging en misbruik van vertrouwen is zowat het eerste dat in men hoofd springt.

ik wacht zelf nog op bericht van mijn advocaat dat een klacht in dezelfde lijn (maar dan met minderjarige) geseponeerd is, had van die klacht iets waar geweest zou ik dit bericht gestuurd hebben van uit de gevangenis en niet van het wachtlokaal van de ambulanciers in Mechelen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 20 sep 2014 15:01

Inderdaad navraag doen bij parket ivm seponering - vraag bij politie hoe u dat best kan doen.U kan met de facebookberichten klacht indienen voorlatser eerroof en alle aanverwante misdijven.
Politie kan ook afzonderlijk PV opstellen wegens nutteloos inzetten van personeel en materiaal.
Ken enkele cases waar dat een 'serieus' bedrag was EN ingevorderd is geweest.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 22 sep 2014 08:57

Jonas, tegenklacht indienen, zeker weten! Anders zit jij straks misschien nog met de gebakken peren. Valse aangifte van seksueel misbruik, daar lachen ze bij het parket niet mee...

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 25 sep 2014 10:37

Leg klacht neer. Je hebt geen idee waar je aan ontsnapt bent. Indien je die uitgeprinte chat sessie niet had, dan zat je nu zwaar in de slechte papieren. Trouwens wie zegt dat ze dit niet opnieuw zal doen bij iemand anders?
Je staat in ieder geval nu in de politie databank als zijnde betrokken in een zedenzaak. Proficiat.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”