geld van bankrekening genomen

springo
Topic Starter
Berichten: 4

geld van bankrekening genomen

#1 , 27 jul 2014 20:48

Dit is de situatie:

Ik had aan "persoon X" rond Januari 2014 mijn bankkaart, die we gebruikten om verrichtingen te doen voor onze "onderneming", gegeven met bijhorende code.
(Dit met de bedoeling om financiën te regelen betreffend onze “fuiven”, aangezien wij met 10 personen een soort van evenementorganisatie zijn). Laat ik er wel bij weten dat onze "organisatie" helemaal geen rechtspersoon is of ingeschreven staat in het Belgisch staatsblad. We waren dus geen officiële organisatie)

Begin juli 2014 vraag ik voor de eerste keer naar mijn bankkaart, omdat die nog steeds op mijn naam staat. Als reactie hierop krijg ik: “Ik weet die niet meer liggen, ik zou eens moeten zoeken”.
2 weken later vraag ik nog eens naar mijn bankkaart waarbij persoon X mij zegt dat hij nog geen tijd heeft gehad en dat hij de kaart zal zoeken na de examens als hij bij zijn mama is, die in Leuven woont.
Nog steeds hoor ik niks van hem.

Op 17-07-2014 en 18-07-2014 wordt mijn loon van mijn vakantiejob overgeschreven naar mijn mijn rekening( en dus ook de rekening waar de verrichtingen op gebeuren voor onze organisatie) er staat op dat moment 437.90 euro op.
Toevallig krijg ik door Argenta zelf een nieuwe kaart toegestuurd en ik ga die dan een week later ook gaan activeren op het kantoor van de Argenta in Berlare. Hierbij krijg ik dan ook een nieuwe code voor mijn kaart.

Op 22-07 probeer ik geld af te halen maar dit lukt niet; "Saldo ontoereikbaar". 2 dagen later ga ik mijn uitreksels gaan halen bij de bank en zie ik dat er 416 euro is afgehaald in Leuven, waar die persoon X woont.
In alle woede stuur ik naar persoon X een bericht en vraag hem waar het geld is van mijn rekening, die op mijn naam staat.
In eerste instantie ontkent hij dit, via sms.
Wanneer ik begin te dreigen met de politie en die camerabeelden van die terminal in Leuven geeft hij toe dat hij het geld heeft afgehaald van mijn rekening.
Hij zei me dat hij het geld had afgehaald van die rekening omdat ik onze "evenementenorganisatie" nog +- 1000 euro (??) verschuldigd was, want ik stond namelijk in voor de financiën en er was geld verdwenen. (Volgens mij komt dit door de nonchalance van iedereen in de organisatie, niet correct innen van geld, te weinig kosten noteren, etc..) Dus de verantwoordelijkheid ligt zogezegd bij mij. (op dat moment was ik nog minderjarig)

Nu is mijn vraag: hoe los ik dit het best op? Ligt de verantwoordelijkheid echt bij mij, aangezien er geen enkel contract ooit is getekend? Kan hij mijn nu aanklagen? Want ik weet wel dat ik recht in mijn schoenen sta en ik wil dus ECHT wel mijn 416 euro terug.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adg
Berichten: 14

#2 , 27 jul 2014 21:58

(art 37, paragraaf 7, lid 2 Wet betalingsdiensten)
Indien de betaler met grove nalatigheid een of meer van de op hem wegende verplichtingen niet is nagekomen, draagt hij- zonder beperking tot maximumbedrag- alle kosten die uit niet-toegestane betalingstransacties voortvloeien.

Volgens mij ben je in dit geval uw geld jammergenoeg kwijt

springo
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 27 jul 2014 23:51

Maar er is nooit neergeschreven geweest wat mijn verplichtingen waren. Ze verwachtten dit gewoon?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 28 jul 2014 10:07

Als je iemand je bankpas en je code geeft, ben je volgens de algemene voorwaarden van de bank, verantwoordelijk voor wat ermee gebeurt. Ook oppassen met uw "onderneming" : mogelijk belastingontduiking. Daarenboven is dit een "feitelijke vereniging" : als er iets misloopt (ongeval, brand, beschadiging van infrastructuur, lichamelijk letsel, diefstal,...) zijn jullie hoofdelijk en solidair aansprakelijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2014 11:50

Het beste dat de topic starter kan doen is:

1. De bankkaart laten blokkeren en een nieuwe aanvragen.
2. Stoppen met deze "organisatie" of deze officiëel maken.
3. Niet meer omgaan met de persoon in kwestie.
4. De zaak vergeten.

De persoon in kwestie die beweert dat de topic starter nog +- 1000 € moet aan "iemand" (geld schuldig zijn aan een organisatie die niet bestaat kan niet, dus in dit geval kan de topic starter enkel geld verschuldigd zijn aan een persoon of een organisatie die WEL bestaat), zal de persoon dit moeten bewijzen. Lijkt me vrij moeilijk als er niets officiëel is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

springo
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 28 jul 2014 12:29

Maar ik heb die persoon X, niet toegelaten de bankkaart te houden tot het moment dat er geld werd afgehaald?
Ik had hem 2 maanden voor het incident 3 maal naar de kaart gevraagd.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 28 jul 2014 12:57

En waar staat dat ..op welk papier? Is er een aangetekende in gebreke stelling?
Staat op de uitgaven die die persoon gemaakt heeft een reden?

springo
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 28 jul 2014 13:16

Er was eigenlijk niks officieel in onze organisatie, dus ging ik er ook niet van uit een ingebrekestelling op te maken.
En er stond enkel bij welke kost.

adg
Berichten: 14

#9 , 28 jul 2014 13:25

Daar er niets officieel was vrees ik het ergste ivm uw geld etc...
In een dergelijk geval is het best je rekening direct te laten blokkeren en een nieuwe kaart aan te vragen, en zeker niet te wachten tot hij het teruggeeft.
Bij geldzaken kan men niemand vertrouwen, ook een 'zogezegde' vriend niet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 28 jul 2014 15:01

Wees blij dat het een kaart was zonder krediet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bartvdv
Berichten: 1911

#11 , 28 jul 2014 15:06

Volgens mij is dat nog steeds verduistering, misbruik van vertrouwen. Zelfs al had je de kaart meegeven om een betaling te regelen.
Ik zou al beginnen met klacht in te dienen bij politie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2014 16:15

Volgens mij is dat nog steeds verduistering, misbruik van vertrouwen. Zelfs al had je de kaart meegeven om een betaling te regelen.
Ik zou al beginnen met klacht in te dienen bij politie.
Tja, de topic starter zal toch de schuld van de andere persoon moeten kunnen bewijzen op één of andere manier. Hij heeft tenslotte zelf zijn kaart afgegeven aan die persoon + PIN code, met de bedoeling dat die persoon financiële transacties kon uitvoeren voor "de organisatie". Hoe gaat de topic starter bewijzen dat de andere persoon geld afgehaald heeft dat niet bedoeld was voor "de organisatie"? Als er niets officieels bestaat rond die organisatie, is het allemaal zeer vaag. Topic starter kan idd klacht indienen, maar moet zich dan ook verwachten aan mogelijk "ongemakkelijke" vragen van de politie omtrent die "organisatie"...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JozefVanMelle
Berichten: 21

#13 , 01 okt 2015 05:08

politie gaan en verklaren dat deze persoon je bedreigd heeft met een mes ofzo om je bankkaart & pincode te geven

chantika
Berichten: 961

#14 , 01 okt 2015 07:00

Dit is de situatie:

Ik had aan "persoon X" rond Januari 2014 mijn bankkaart, die we gebruikten om verrichtingen te doen voor onze "onderneming", gegeven met bijhorende code.
politie gaan en verklaren dat deze persoon je bedreigd heeft met een mes ofzo om je bankkaart & pincode te geven

Dit lost de zaak op. Meer dan 1 jaar na het probleem een valse verklaring gaan afleggen.

Ik leer alle dagen bij.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 okt 2015 09:48

politie gaan en verklaren dat deze persoon je bedreigd heeft met een mes ofzo om je bankkaart & pincode te geven
Jozef, voor je reageert, misschien best even naar de datum van het laatste bericht kijken. Dit draadje is meer dan een jaar oud!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”