erfenis 'langst leeft al'

benne
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: belgie

erfenis 'langst leeft al'

#1 , 20 aug 2007 11:14

Vader en moeder zijn sedert 1956 getrouwd. Vader is gestorven op 23 mei 2007. Alle eigendommen waren verkregen door vader uit erfenis+ een deel van de gelden komt uit opbrengst van vaders erfenis. Tot in 2002 waren mijn ouders getrouwd onder het wettelijk stelsel, bij gebrek aan huwelijkscontract. In 2002 zijn ze zonder medeweten van de 5 kinderen naar de notaris gestapt. Daar hebben ze een middelgrote wijziging laten doorvoeren (met behoud van stelsel). Wel zo dat het keuzebeding geschrapt is, dit zijn wij, de 5 kinderen, te weten gekomen na het overlijden van vader. Moeder(79 jaar) is erg gesteld op eigendom en geld. Dit was een dure bedoening? Registratierechten van de eigendommen = 2 huizen tw van ? 450 000+ nu successierechten(roerende goederen ? 750 0000) voor de langstlevende. Kunnen de kinderen nog iets ondernemen?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 aug 2007 19:05

Neen , de kinderen kunnen niets meer ondernemen. De bepalingen in een huwelijkscontract hebben voorrang op een testament of het wettelijk stelsel. Moeder heeft zodus alles ontvangen en betaalt de nodige successierechten. Vermist deze op ??n hoofd worden berekend , -zelfs met vrijstelling van de gezinswoning- is dit een serieus bedrag en veel meer dan binnen het wettelijk stelsel (zelfs na 2 overlijdens) zou moeten betaald worden. Het praktisch voordeel hiervan is zeer weinig. Bij de formule ' langst leeft , al heeft' wordt ahw. 150 % van de aanwezige goederen belast , aan een hoger gemiddeld tarief dan bij het wettelijk stelsel.
Het is idd. moeilijk te begrijpen dat oudere mensen dergelijke maatregelen nemen en dat er notarissen zijn die hierin meespelen.
Nogmaals : een (getrouwd) koppel met kinderen maakt nooit een contract 'langst leeft ,al heeft' , eventueel wel met keuzebeding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”