tante geeft : pacte adjointe voldoende?

edk003
Topic Starter
Berichten: 33

tante geeft : pacte adjointe voldoende?

#1 , 11 feb 2014 11:57

mijn tante wil aan mij een bedrag overschrijven nu ze het nog kan, omdat ik bijna de enige ben die nog naar haar omkijkt.
(ik doe momenteel alle administratie, regel alle afspraken en probeer zo goed ik kan voor haar te zorgen, vroeger deed mijn vader dat, maar hij is overleden en ik heb de zorg overgenomen, ze is tenslotte ook mijn meter.)
ze heeft geen kinderen en geen echtgenoot meer, maar nog wel broers en een zus (= mijn moeder, zij zit in een woonzorgcentrum en is stilaan dementerende)

en nu is de vraag als mijn tante geeft, kunnen de broers daar achteraf moeilijk over doen?
want wat ik nu krijg, kunnen zij later niet meer erven... en familie is iets heel raars als er geërfd kan worden heb ik recentelijk mogen ondervinden, dus ik hou mijn hart vast.
de broers zijn op de hoogte van het feit dat ik voor mijn tante alles regel en ze hebben daar nooit over gereclameerd ofzo, maar ja, dat kan snel veranderen natuurlijk

mijn tante is nu wel bereid om hiervan een document op te stellen, ik denk hier aan een pacte adjointe, zodat er bewijs op papier is.
maar is daar dan alles mee geregeld, of kan er dan toch nog "gereclameerd" worden door de broers?

concreet zou het volgende gebeuren:
tante schrijft over
we maken een document pacte adjointe op
ik laat dit document registreren zodat er een datum op staat

ik weet dat er meestal "aangeraden" wordt om niet meteen te registreren maar de 3 jaar regel af te wachten, maar in dit geval zou ik wel laten registreren gewoon om een datum te hebben die bewijst dat mijn tante met volle verstand gegeven heeft (ze is tenslotte al 80 en de jaren beginnen nu toch door te wegen) en om te vermijden dat indien ze overlijdt binnen de 3 jaar, ik heel hoge successie moet betalen.

bij de pacte adjointe nog een extra vraag :
je kan daar voorwaarden in laten opnemen, de voorbeelden die ik vind gaan allemaal over "inbrengen in een huwelijksgemeenschap of over teruggeven indien begiftigde sterft voor schenker" enzo, maar in dit geval zou er als voorwaarde opgenomen worden dat ik haar begrafenis regel want dat zou ze graag hebben.
daar ik geen rechtstreekse erfgenaam ben, heb ik daarover in principe geen "inspraak" wanneer ze sterft, dus de vraag is of zo'n voorwaarde kan opgenomen worden en dan ook afdwingbaar is?
ik heb haar al gezegd dat ze voor zoiets misschien beter een testament zou opmaken, maar ze wil om één of andere reden niet naar de notaris... ze zegt dan dat ze zelf een briefke heeft geschreven waar in staat wat en hoe, maar ik vrees dat daar door de broers niet echt rekening mee gehouden zal worden.

iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5426

#2 , 11 feb 2014 12:53

Uw tante doet met haar geld wat ze wil. Er is géén voorbehouden deel. Ze kan schenken aan wie ze wil en per testament de erfenis regelen naar wie ze wil (zelfs alles aan jou geven) Schenking idd laten registreren en 7% betalen (ipv 70% bij overlijden binnen de 3 jaar)

Een wilsbeschikking na overlijden (begrafenis / crematie etc) kan je registreren bij je gemeente.

Het kan ook nuttig zijn om een wilsbeschikking bij leven op te maken waarin uw tante bv aangeeft dat ze wil dat jij aangesteld wordt als bewindvoerster. Bovendien kan ze die keuze kenbaar maken op het vredegerecht door middel van een voorkeursverklaring. (formuliertje invullen en de vrederechter zal je tante uitnodigen om de bevestiging van haar keuze te horen) De activatie van de bewindvoering wordt beslist door de vrederechter en dit aangestuurd door een recent medisch attest dat bewindvoering aangewezen is.

edk003
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 12 feb 2014 10:27

ah dat van die wilsbeschikking bij de gemeente registreren, dat had ik nog niet gehoord.
daar kunnen we wat mee denk ik!
en ik heb zelf ook navraag gedaan ivm bewindvoering, maar de raad die ik daar van "deskundigen" krijg is : "zolang mogelijk vermijden, want heel ingewikkeld en niet te onderschatten en blabla, daarom heb ik daar voorlopig nog geen werk van gemaakt... al denk ik niet dat er veel zou veranderen van hetgeen ik nu doe

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 12 feb 2014 16:55

Als ze dementerend is .... dan zal er wel een bewindvoerder moeten aangesteld worden ( vrederechter).

rina2
Berichten: 2

#5 , 07 apr 2014 21:35

Mijn tante is enkele jaren geleden overleden,Ze had me een som geld nagelaten,tis te zeggen vooraf regeling via notaris waarop ik 7 % betaalde

Ik had het geld zowat verdeeld bij enkele banken,en een deel weer overgezet van de ene naar de andere bank.
moet ik nu nog belasting op dat geld betalen nadat ik toen succesierechten van 7 %betaald heb?

Moet je dan nog belasting betalen op intrest?

De bank stuurt een mail dat ik aangifte moet doen aan de fiscus bij intrest meer dan 1880euro
maar ik denk niet dat ik zoveel gehad heb,kan de bank dat zien?waar je overal geld hebt staan?en welke intrest je gehad hebt?en dat het geld van een erfenis is met betaalde sucesierechten?

alles staat op papier via notaris,dus dacht ik dat ik vrij was van verdere belasting klopt dat?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 07 apr 2014 22:03

U verwart het een met het ander.

Enerzijds is er de schenking. Door betaling schenkingsrechten moet op het aan u geschonken kapitaal geen erfenisrechten meer betalen.

Anderzijds moet u eventueel wel inkomstenbelasting betalen op de intresten die u jaarlijks uitbetaald krijgt.
De eerste 1880 EUR aan intrest is vrijgesteld en moet niet in de belastingsaangifte worden vermeld. Wat u meer ontvangt is belastbaar en moet worden aangegeven.

Hoe doet u dat? Alle intresten bij alle banken bijeentellen en van dat totaal 1880 EUR aftrekken. Dat is dan het bedrag dat u moet aangeven en waarop u 25 percent aan belastingen zult betalen via uw jaarlijks aanslagbiljet.

De banken geven al uw rekeningen door aan het centraal meldpunt bij de Nationale Bank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rina2
Berichten: 2

#7 , 07 apr 2014 22:20

dank, ik ga het even nazien
hoeveel het is.
maar een deel in beleggingen die vast staan,hoe zit het daarmee?daar kan ik toch geen intrest op tellen vermits dat geld vaststaat?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 07 apr 2014 22:24

dank, ik ga het even nazien
hoeveel het is.
maar een deel in beleggingen die vast staan,hoe zit het daarmee?daar kan ik toch geen intrest op tellen vermits dat geld vaststaat?
De vrijstelling geldt enkel voor intresten op een gewoon spaarboekje.
Op alle andere opbrengsten houden ze wel ten gepasten tijde automatisch 25 percent af. Daar moet u dan ook niets meer van aangeven in de belastingsangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#9 , 08 mei 2014 21:05

De broers hebben inderdaad geen reservatair deel en uw tante mag u dus zoveel geven als ze wil. Maar om discussie te vermijden, wordt inderdaad best een documentje opgesteld. Registreren zal u inderdaad mogelijks grote kosten besparen.

Ik weet niet in hoeverre uw tante u ook alles zou willen nalaten, maar dat kan ze dus wel ... de broers hebben geen recht op een voorbehouden deel. Ze moet dan wel een testament laten maken en dat doe je best, alweer om discussies te vermijden, via een notaris.

Bewindvoering hoeft niet ingewikkeld te zijn, al hangt het een beetje af van de vrederechter. Sommige vredegerechten zijn hier heel soepel in en zullen u willen aanstellen als bewindvoerder. Ik ben zelf bewindvoerster van een tante van mijn moeder. De vrederechter hier geeft voorkeur aan familieleden. Maar er zijn ook vrederechters die alleen advocaten willen aanstellen en dan wordt het inderdaad complex omdat die zich niet altijd even nauwkeurig van hun taak kwijten OF té strikt zijn en geen enkel extraatje meer aan de beschermde persoon toelaten.
U kunt altijd eens informeren op de griffie van het vredegerecht. Superveel papierwerk komt er na de aanstelling niet bij kijken. Gewoon netjes de uitgaven bijhouden en kunnen verantwoorden en een jaarlijks verslag indienen.

Groeten,

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

eylis
Berichten: 8843

#10 , 09 mei 2014 15:29

maar bovendien mag de tante u gerust regelmatig een onkostenvergoeding geven voor de inspanningen die u zich getroost. Ok, geen grote bedragen. Maar wel bijvoorbeeld een onkostenvergoeding voor de benzine van je wagen, kantoorkosten en dergelijke. Die activiteiten en bedragen hebben niets met de erfenis te maken. En die kan ze gewoon op je rekening storten met een duidelijke vermelding waarvoor het dient.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”