erfenis

moederke27
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

erfenis

#1 , 29 jul 2013 18:28

hey,

een vraagje van mijn schoonmoeder uit...

heeft 2 kinderen zoon en dochter, als ze komt te overlijden wilt ze niet dat de dochter iets krijgt wegens omstandigheden,
we weten wel dat ze met haar centen kan doen wat ze wil (geven aan wie ze wil)
maar eigendommen (huis) zal door 2 moeten, haar vraag is nu "hoe kan ze hier onder uit"

wat als ze nu haar eigendom verkoopt? (zou mee investeren in huis voor de zoon)

in dat huis zal ook moeder een kamer hebben en word er voor haar gezorgd vanaf het moment dat ze niet meer voor haarzelf kan zorgen.

alvast bedankt voor de antwoorden, als er nog bijkomende informatie nodig is hoor ik het graag.

mvg moederke.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 jul 2013 18:59

Ik dacht dat op dit forum al dikwijls gezegd en geschreven was dat het niet kan , een kind onterven. je schoonmoeder heeft twee kinderen , dus elk der kinderen heeft minstens recht op 1/3 van de totale nalatenschap van haar , met ingbegrip van alles wat ze ooit heeft weggegeven? Dit moet dan wel via testament gebeuren.
U zegt : ze geeft aan wie ze wil! Dit gaat dus niet op , met dien verstande dat een benadeeld kind steeds zijn deel kan opeisen.
Het huis verkopen en volledig investeren in het huis van haar zoon , kan dus niet zomaar. Dat is een schenking , waartegen de dochter zich later kan verzetten.
Wat je wel kan doen is een akkoord maken tussen schoonmoeder en degene die haar verzorgt , als ze dat zelf niet meer kan. In dat contract bepalen jullie welke zorgen er nodig zijn én welke vergoeding zij daarvoor betaalt. Dat bedrag valt dan buiten de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

moederke27
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#3 , 29 jul 2013 21:48

maar als ze een testament opmaakt waar haar gelden naar die persoon moeten gaan dacht dat dit vrije keuze was...
dacht enkel dat het niet kon met onroerend goed dat ze daar niet onderuit kan dat haar dochter dit heeft en zal krijgen.
wat als ze nu bv huis verkoopt, en inwoont bij zoon en er word een contract opgemaakt huur kamer waar zij een bepaald bedrag op betaald almede ook bijdraagt in elektriciteit, water, en andere vaste kosten, is dit dan wel wettelijk?
en moet de zoon dit dan aangeven als huurinkomsten of niet?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”