Schenking onroerend goed na inbreng in de gemeenschap

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Schenking onroerend goed na inbreng in de gemeenschap

#1 , 22 mar 2024 14:56

Wij hadden graag het huis dat eigendom is van mijn echtgenote in de gemeenschap willen inbrengen om het alzo daarna door te schenken aan onze dochter.
Wij vinden nergens info hoelang wij moeten wachten om het goed, na inbreng in de gemeenschap, te schenken aan onze dochter. Sommigen zeggen 3 jaar, andere zeggen 5 jaar en nog anderen zeggen dat het afhangt van de ambtenaar van de registratie. Zo'n situatie is nergens gespecifieerd.
Bij het inbrengen in de gemeenschap kunnen wij voor de waarde van het huis, 2x 150.000 € schenken aan 3%, anders enkel 1x ( bij niet inbreng in de gemeenschap )

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2024 19:45

Niet te complex maken, gewoon om de drie jaar een stukje (salami techniek), telkens aan 3% zonder bijkomende kosten om het huis eerst in de gemeenschap te brengen.

https://wegwijs.vlaanderen/article/sche ... itechniek/

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 22 mar 2024 20:17

Waarom niet schenken door echtgenote aan de dochter. Ook met salami. En met behoud van vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2024 22:40

Niet te complex maken betekent in deze case idd gewoon dat de echtgenote aan de dochter een schenking doet via de salami techniek. Neem contact op met uw notaris en kijk even op de website van notaris.be.

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2024 09:20

Ik dank jullie voor de info, maar als mijn echtgenote via de salamitechniek begint te schenken dan kan ze enkel om de 3 jaar 150.000 € schenken aan 3%. Zo zal het 9 jaren duren vooraleer het huis geschonken is. Bij inbreng in de gemeenschap is dit telkens 300.000 €.
Daar wij beiden 70 jaar zijn en er nog onroerend goed geschonken dient te worden vrezen wij dat het kort dag gaat worden.
Daarom was mijn vraag :
Kan ik bij inbreng in de gemeenschap direct een onroerend goed schenken, of moet ik eerst de inbreng doen en dan 3 of 5 jaar wachten ?
Hier is nergens info over te vinden en de notaris weet het ook niet. Hij zegt dat het afhangt van de ambtenaar hoe hij dit interpreteert.
Ik weet dat onroerend goed schenken enkel maar om de 3 jaar kan, maar hoelang moet ik wachten om te schenken na inbreng in de gemeenschap?

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mar 2024 13:04

Misschien is ook een van de mogelijkheden dat uw echtgenote via testament haar deel van de echtelijke woning aan u schenkt mits vermelding van restlegaat.
Op dat ogenblik betaalt u hiervoor geen successierechten en uw dochter komt later dan niet in de hoogste schijf.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”