Juiste handelswijze erven roerende goederen

Jololist
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Juiste handelswijze erven roerende goederen

#1 , 10 jul 2023 14:53

Bij het invullen van een aangifte erfbelasting, stel ik mij de vraag wat nu eigenlijk de juiste manier van handelen is bij het overlijden van de eerste ouder.
Bij het overlijden van mijn moeder (ik ben enigste kind, zij waren getrouwd volgens wettelijk stelsel), heb ik, naast het huis in 100% naakte eigendom (erfenis van mijn moeder van haar ouders), ook de helft van de roerende goederen verkregen, waaronder de inboedel, geldsommen en een auto.
Nu mijn vraag : dien ik nu opnieuw de huidige waarde van de auto in te brengen (zodoende heb ik daar dan toch 2 keer erfbelasting op betaald)? Geef ik de volledige waarde in, of enkel de helft aangezien op de andere helft al erfbelasting werd betaald? Had ik daar reeds, zoals bij een geldrekening, het nodige moeten doen om mijn helft naakte eigendom hieruit in te houden dmv een betaling van de LLE aan mezelf? Puur theoretisch natuurlijk, want ik zou dit nooit zo gedaan hebben.
Wat bedoelt een notaris met een pro rata schatting?

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 jul 2023 18:58

Ik mag hopen dat de bedragen die u erfde bij overlijden van moeder, op uw naam hebt staan. Anders betaal je waarschijnlijk nog eens erfbelasting op uw eigen geld. Eventueel afspreken met Vlabel.
U heeft reeds de helft van die auto : dus nu aangeven de helft van de huidige waarde. Wie reed daarmee, want vader had vruchtgebruik?
Waarde inboedel = 500 euro.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jololist
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2023 06:50

Bedankt voor de reactie.
Mijn vader reed met het voertuig. Dien ik dat zo te vermelden in de aangifte dat het de helft van de geschatte waarde betreft, aangezien er al voor een deel erfbelasting op betaald werd? Ik kan dit aantonen door een kopij van de aangifte van erfbelasting na het overlijden van mijn moeder.

Het geld is steeds op de rekening van mijn vader blijven staan, dus inderdaad, tweemaal erfbelasting betalen zal mijn deel zijn. Blijkbaar ligt de bewijslast bij de aangever, dus dat wordt moeilijk.

Dus als ik het goed begrijp mag ik ook voor wat betreft de inboedel slechts de helft van de geschatte waarde inbrengen, want ook op de helft hiervan heb ik reeds erfbelasting betaald?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 jul 2023 09:05

Het geld is steeds op de rekening van mijn vader blijven staan, dus inderdaad, tweemaal erfbelasting betalen zal mijn deel zijn. Blijkbaar ligt de bewijslast bij de aangever, dus dat wordt moeilijk.
Met rekeninguittreksels kan je dat toch aantonen ?
En minimum zoeken dat steeds is blijven staan

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 jul 2023 10:55

Inboedel : vermeld gewoon 500 euro.
Auto : helft van huidige waarde. U kan zeggen = 50 %
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jololist
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jul 2023 22:29

Dat zal ik zo doen. Bedankt voor de hulp.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”