Onderhandse verkoop na openbare verkoop

mariposa
Topic Starter
Berichten: 2

Onderhandse verkoop na openbare verkoop

#1 , 30 jan 2010 00:47

Ik en mijn vriend, wonende in Oost-Vlaanderen nabij Gent, staan op het punt een huis te kopen voor een bedrag van 300000 euro. We hebben tegen de eigenaar al gezegd dat we het huis gaan kopen. We hebben 2 notarissen: 1 van de eigenaar en 1 van ons. We waren dus aan het wachten op het compromis. Toen kregen we echter te horen dat we 7300 euro extra moeten betalen. Reden: vroeger heeft de eigenaar het huis al eens proberen te verkopen via openbare verkoop. Hij kreeg toen een laag bod en wou het huis niet verkopen aan die prijs. Ik en mijn vriend hebben echter niks met die openbare verkoop van toen te maken, maar moeten blijkbaar wel opdraaien voor de gemaakte kosten (7300 euro) die wij als koper van het huis extra zouden moeten betalen. Dit zou nl. aan een provinciaal besluit te wijten zijn. Klopt dit?

Verder zou het blijkbaar ook volgens dat provinciaal besluit zo zijn dat indien er 6 maanden verstrijken na het houden van de openbare verkoop, deze extra kost zou wegvallen. In ons geval is dit nog slechts zo'n 3 maanden (begin mei vervalt deze extra kost dus). Is dit ook correct?

Weten jullie misschien of we wettelijk gezien die 7300 euro wel moeten betalen? En kunnen jullie misschien enkele tips meegeven?

Indien mogelijk, graag een antwoordje voor zaterdagavond, want zondagochtend hebben we een laatste gesprek met de eigenaar van het huis en moeten we beslissen of we het huis daadwerkelijk gaan kopen (de tijd dringt, want anders wil de eigenaar het huis aan iemand anders verkopen).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chrisd
Berichten: 179

#2 , 30 jan 2010 11:34

Toen kregen we echter te horen dat we 7300 euro extra moeten betalen. Reden: vroeger heeft de eigenaar het huis al eens proberen te verkopen via openbare verkoop. Hij kreeg toen een laag bod en wou het huis niet verkopen aan die prijs. Ik en mijn vriend hebben echter niks met die openbare verkoop van toen te maken, maar moeten blijkbaar wel opdraaien voor de gemaakte kosten (7300 euro) die wij als koper van het huis extra zouden moeten betalen. Dit zou nl. aan een provinciaal besluit te wijten zijn. Klopt dit?

Verder zou het blijkbaar ook volgens dat provinciaal besluit zo zijn dat indien er 6 maanden verstrijken na het houden van de openbare verkoop, deze extra kost zou wegvallen. In ons geval is dit nog slechts zo'n 3 maanden (begin mei vervalt deze extra kost dus). Is dit ook correct?

Weten jullie misschien of we wettelijk gezien die 7300 euro wel moeten betalen? En kunnen jullie misschien enkele tips meegeven?
Ik zou aan degene, die jullie dat (van die 7300 euro) verteld heeft, vragen om dat besluit zelf aan jullie vóór te leggen ter verificatie van de claim.
Daarin zal staan, wie die kosten moet betalen; b.v. de vorige opdrachtgever.

Ben zelf, als betrokkene, ook wel eens door een notaris aangeslagen voor kosten voor een opdracht die werd afgebroken, en die volgens de regels door een ander moesten worden gedragen.
Zelfs ontving ik een aangetekend dreigement, dat het zou worden voorgelegd aan de rechter.
Nadat ik de desbetreffende notaris aangetekend op de regels had gewezen en geschreven in verband daarmee niet te zullen betalen, heb ik er niets meer over gehoord.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 30 jan 2010 11:57

Ik en mijn vriend, wonende in Oost-Vlaanderen nabij Gent, staan op het punt een huis te kopen voor een bedrag van 300000 euro. We hebben tegen de eigenaar al gezegd dat we het huis gaan kopen. We hebben 2 notarissen: 1 van de eigenaar en 1 van ons. We waren dus aan het wachten op het compromis. Toen kregen we echter te horen dat we 7300 euro extra moeten betalen. Reden: vroeger heeft de eigenaar het huis al eens proberen te verkopen via openbare verkoop. Hij kreeg toen een laag bod en wou het huis niet verkopen aan die prijs. Ik en mijn vriend hebben echter niks met die openbare verkoop van toen te maken, maar moeten blijkbaar wel opdraaien voor de gemaakte kosten (7300 euro) die wij als koper van het huis extra zouden moeten betalen. Dit zou nl. aan een provinciaal besluit te wijten zijn. Klopt dit?

Verder zou het blijkbaar ook volgens dat provinciaal besluit zo zijn dat indien er 6 maanden verstrijken na het houden van de openbare verkoop, deze extra kost zou wegvallen. In ons geval is dit nog slechts zo'n 3 maanden (begin mei vervalt deze extra kost dus). Is dit ook correct?

Weten jullie misschien of we wettelijk gezien die 7300 euro wel moeten betalen? En kunnen jullie misschien enkele tips meegeven?

Indien mogelijk, graag een antwoordje voor zaterdagavond, want zondagochtend hebben we een laatste gesprek met de eigenaar van het huis en moeten we beslissen of we het huis daadwerkelijk gaan kopen (de tijd dringt, want anders wil de eigenaar het huis aan iemand anders verkopen).

Alvast bedankt!
Deze wet komt waarschijnlijk uit de fabeltjeskrant.
Probleem is wel dat jullie nog geen compromis hebben ondertekend. De verkoper kan dus nog steeds zijn prijs verhogen.
De verkoper is degene die de kosten van een stopgezette openbare verkoop moet betalen. Niet de koper die achteraf het huis koopt uit de hand voor een afgesproken prijs. Wat zegt jullie notaris hierover?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

chrisd
Berichten: 179

#4 , 30 jan 2010 19:17

Wat zegt jullie notaris hierover?
Denk zelf, dat het gewoon arrogantie is; de notaris kan het gewoon niet verkroppen die paar centen te moeten laten zitten en probeert ze met een smoes, die die al eens ergens gehoord heeft, alsnog bij een ander te scoren??

mariposa
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 03 feb 2010 23:16

Onze eigen notaris wist ons ook te vertellen dat wij dit bedrag moeten betalen. We hebben dan maar besloten om het dan ook effectief te doen. Bovendien zou de eigenaar van het huis anders toch het huis aan iemand anders verkocht hebben. Hij had immers nog 2 andere bieders die slechts 5000 euro onder ons bod zaten.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp!

chrisd
Berichten: 179

#6 , 04 feb 2010 07:11

Onze eigen notaris wist ons ook te vertellen dat wij dit bedrag moeten betalen. We hebben dan maar besloten om het dan ook effectief te doen. Bovendien zou de eigenaar van het huis anders toch het huis aan iemand anders verkocht hebben. Hij had immers nog 2 andere bieders die slechts 5000 euro onder ons bod zaten.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp!
Jullie hebben in ieder geval het huis voor niet te veel en mogelijk een claim op de notaris, zie deze post, waar jullie hem, meteen nadat hij jullie alle papieren heeft overhandigd, over kunnen aanspreken?

Althans is dat mogelijk een goed moment om te vragen of de transaktie afgerond is en alsnog te informeren naar de wettelijke basis van diens opstelling? Immers, wie betaalt, mag ook iets vragen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 04 feb 2010 11:24

Onze eigen notaris wist ons ook te vertellen dat wij dit bedrag moeten betalen. We hebben dan maar besloten om het dan ook effectief te doen. Bovendien zou de eigenaar van het huis anders toch het huis aan iemand anders verkocht hebben. Hij had immers nog 2 andere bieders die slechts 5000 euro onder ons bod zaten.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp!
Jullie hebben in ieder geval het huis voor niet te veel en mogelijk een claim op de notaris, zie deze post, waar jullie hem, meteen nadat hij jullie alle papieren heeft overhandigd, over kunnen aanspreken?

Althans is dat mogelijk een goed moment om te vragen of de transaktie afgerond is en alsnog te informeren naar de wettelijke basis van diens opstelling? Immers, wie betaalt, mag ook iets vragen?
Ik blijf toch ook benieuwd wat de wettelijke (of onwettelijke!) basis is van
de bewering dat de koper bij een verkoop uit de hand de kosten zou moeten betalen van een afgeblazen openbare verkoop in het verleden.
Wat is de logica dat de koper de kosten veroorzaakt door de verkoper zou moeten betalen van een handeling waarbij koper geen partij was?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chrisd
Berichten: 179

#8 , 04 feb 2010 12:34

een claim op de notaris
Bedoel natuurlijk een claim op de notaris en/of de eigenaar.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”