Eigen bankrekening geblokkeerd na overlijden partner

NielsVDN
Topic Starter
Berichten: 9

Eigen bankrekening geblokkeerd na overlijden partner

#1 , 21 sep 2015 17:39

Beste,

Indien ik een bankrekening heb op mijn eigen naam en mijn echtgenote komt te overlijden en wij zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel, zal de bankrekening dan onmiddelijk deel uitmaken van mijn eigen vermogen? Of valt deze in het gemeenschappelijk vermogen ookal staat ze op mijn eigen naam en moet ik dan successierechten betalen op mijn eigen rekening?

Het betreft hier een bedrijfsrekening voor éénmanszaak (staat dus op mijn eigen naam). Wat indien het geen bedrijfsrekening zou betreffen maar een eigen spaarrekening?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 sep 2015 18:47

Neen. Het maakt niet uit op wiens naam ze staat: alles is gemeenschappelijk.
Alles zal dus worden geblokkeerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

NielsVDN
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 21 sep 2015 22:32

Dat begrijp ik, maar mijn vraag ging dus eigenlijk over de successierechten.

Mag ik er dus van uitgaan dat ik in dit op de helft van de rekening op mijn eigen naam dus het vruchtgebruik zal erven en mijn kinderen blote eigendom net zoals dat het geval zou zijn voor de bankrekening die op naam staat van mijn overleden echtgenote?

Ik zal dus successierechten betalen op het vruchtgebruik en mijn kinderen op de blote eigendom. Klopt dit?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 21 sep 2015 22:57

Dat klopt voor de volle 100 percent!
Alle boekjes (en beleggingen, enz) worden opgeteld en door twee gedeeld.
De ene helft is en blijft van de langstlevende, de andere helft valt volledig in de erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 23 sep 2015 11:10

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn : 1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen; 3. de goederen geschonken of vermaakt aan de twee echtgenoten samen of aan een van hen onder beding dat die goederen gemeenschappelijk zullen zijn; 4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘wij zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel‘

Dat een bankrekening op eigen naam staat houdt niet in dat wat erop staat eigen vermogen is.

Bij overlijden van uw echtgenote behoudt u de helft van het gemeenschappelijk vermogen.
Bovendien geldt : “Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...§ 2. De langstlevende echtgenoot heeft bovendien het vruchtgebruik van de goederen onderworpen aan het recht van wettelijke terugkeer waarin de artikelen 366, § 1, eerste en tweede lid. 747 en 766 voorzien, tenzij in de akte van schenking of in het testament anders is bepaald.”(B.W.). De kinderen erven er gelijkelijk de blote eigendom van.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 23 sep 2015 21:51

Hoe kan je dan voorkomen dat je SSR moet betalen op de helft van het "eigen vermogen" dat op eigen naam op rekening staat, eventueel op effectenrekening bij overlijden van de partner. Het is toch niet eerlijk, dat het geld dat je van je eigen ouders geërfd hebt met SSR belast wordt bij overlijden van de partner?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 23 sep 2015 21:59

Wel voordeliger want dan wordt het door de kinderen in twee maal geërfd, dus lagere erfenisrechten.
Zijn er geen kinderen dan moet men het geërfde geld duidelijk afscheiden van de gemeenschappelijke spaargelden/beleggingen.
Wat men erft blijft immers persoonlijk bezit, maar men mag het dan niet laten opgaan in de gemeenschap.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 23 sep 2015 23:03

Daar heb je wel gelijk in Roharro, dat de kinderen minder erfenisrechten zullen betalen, maar ik bekijk het wel anders de beer wordt al gestroopt voor hij geschoten is. De langst levende ouder moet het met minder centjes doen op de dag dat hij ouder wordt.

En in het geval een partner een eigen huis heeft, dat van hem alleen is, komt die partner er het beste uit.
Stel in onze situatie, partner heeft eigen huis, heeft gebouwd voor we trouwden. We zijn gehuwd volgens het wettelijk stelsel. Ik beschik van uit schenkingen en erfenissen over veel meer centen dan mijn partner, zelfs veel meer dat ik de gezinswoning kan uitkopen. Hij heeft het huis in volle eigendom. Stel dat de partner overlijdt, kinderen krijgen het huis in blote eigendom en ik het VG. Wat ben ik immers met het vruchtgebruik van een huis en eigendom dat ik niet kan onderhouden, of erger nog ... dat ik in een huis moet wonen, in een omgeving waar ik nooit graag heb gewoond?
Wat stelt het vruchtgebruik nog voor naarmate ik ouder word.

Mocht ik komen te overlijden, wat gebeurt er dan? Partner behoudt de gezinswoning in VE en krijgt nog eens de helft van het gemeenschappelijk vermogen en de helft van mijn eigen vermogen. Dat is toch niet eerlijk. Ik zal er wel geen last van hebben als ik "dood" ben, maar mocht de partner voor mij te komen te overlijden dan ben ik toch wel de grote peanut.

Partner zegt wel: wil je een deel van het huis, dan breng jij je eigen vermogen in, ondanks dat ik altijd mee heb betaald aan de inrichting en vernieuwingen. Pfff, denk ik dan, wat ben ik met uw huis waar ik nooit van gedroomd heb?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 23 sep 2015 23:26

Ik beschik van uit schenkingen en erfenissen over veel meer centen dan mijn partner

Die blijven van u persoonlijk, ook in het wettelijk stelsel.
Je moet wel het nodige doen om ze "af te bakenen" van de gemeenschappelijke bezittingen.
Voor eigen onroerende goederen is het natuurlijk makkelijker, daar moet je zelf niets doen.

Maar het principe is hetzelfde voor beide categorieën: wat je erft blijft van u.

Maar u kunt uw "probleem" ook oplossen door het huwelijksstelsel te wijzigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 24 sep 2015 13:02

Beste Roharro

Wat kan ik dan nog meer doen door het geld uit nalatenschappen en schenkingen op eigen naam te zetten? De volmacht van de partner schrappen? En wat nog?

Niet alles is nog bewijsbaar door het feit dat vele effecten verkocht zijn en opnieuw aangekocht zijn. Bankgiften, aangifte SSR, deze zijn ook nog in mijn bezit.

Welk huwelijkstelsel of welke wijzigingen zou ik dan kunnen aanbrengen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 24 sep 2015 13:20

Huwelijkscontract met volledige scheiding van goederen. En alles netjes op de juiste namen zetten.
Volmacht van partner heeft hier niets mee te maken. Dat kan ook met scheiding van goederen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 02 okt 2015 18:59

Beste Creatief, dergelijke situatie is en blijft moeilijk. U draagt mee in de kosten van zijn eigendom. U wil uw vermogen ook persoonlijk houden. In principe worden eigen roerende vermogens toch als gemeenschappelijk beschouwd wanneer er gezamenlijke kinderen zijn. Men kan het tegendeel bewijzen, maar dat is niet simpel. In de loop der jaren ontstaat er vermenging. U verhandelt effecten. Het grootste probleem is wel het volgende : intresten, rentes, dividenden van eigen gelden zijn toch gemeenschappelijk. U begrijpt dat het een moeilijke, maar niet onmogelijke opdracht is om de Registratie te overtuigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#13 , 03 okt 2015 23:12

Inderdaad Wanton, we hebben gemeenschappelijke kinderen, die gelukkig altijd perfect op het lijntje hebben gelopen. Het zijn echte schatten. Gelukkig.

Aangezien ik altijd mee heb geïnvesteerd in de gezinswoning is er hier mondeling een afspraak gemaakt dat op het roerend vermogen de intresten, de dividenden op aandelen, de winsten op effecten en aandelen (ook de verliezen) tot het eigen vermogen zouden blijven behoren, zowel voor mijn eigen vermogen als de partner zijn eigen vermogen..

Ik voel me enigszins belazerd als de Staat de helft van mijn eigen vermogen zou belasten met SSR. Ik kan wel een deel bewijzen en zeker van de laatste nalatenschap en schenkingen aangezien er een boedelbeschrijving is gebeurd.

Mijn partner heeft reeds langer voorgesteld om ALLES in de gemeenschap te gooien. Zelf heb ik hier nog niet aan toe willen geven. De reden? Een beetje het raden naar: trots? Hebberig? Zekerheid voor mezelf?

Ik heb in de aanvang altijd vastgoed willen kopen, maar mijn partner ging daar altijd tegenin. Ondanks ik het vastgoed zelf wou betalen vond de partner steeds de prijs te hoog. Ik heb tijden gekend dat ik een ganse straat kon opkopen bij wijze van spreken, maar heb dit nooit gedaan.

Nu ik voor het vastgoed een hoge prijs moet betalen, gaat mijn partner wel akkoord. Ik zou het eigenlijk zo moeten doen: mijn eigen vermogen + de intresten herbeleggen in vastgoed en gekocht op mijn naam alleen. Of anderzijds fysiek goud kopen beetje bij beetje.

De bossen zijn gelukkig vrijgesteld van SSR, maar hiervan heeft mijn partner levenslang het vruchtgebruik. De bossen worden onderhouden a.d.v. een bosbeheersplan.

De kinderen hebben al ruim hun deel gehad.
Wat me extra boos maakt is nog altijd mijn jongste dochter (zonder kinderwens), die een huis gekocht heeft met haar vriend, ieder voor de helft in volle eigendom, maar die helemaal niets heeft ingebracht in het huis. Hij betaalt enkel een klein stuk van de lening mee, de rest werd cash betaald.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 04 okt 2015 00:09

Mijn echtgenote heeft tijdens ons huwelijk slechts enkele jaren gewerkt. Ik kan het me niet voorstellen dat ze geen deel zou hebben aan wat ik heb verdiend en geïnvesteerd tijdens ons huwelijk. Ik vind dat onthechting van het materiële louterend kan werken zolang men er voor zorgt dat men zelf niets te kort komt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#15 , 04 okt 2015 13:16

Aangezien ik altijd mee heb geïnvesteerd in de gezinswoning is er hier mondeling een afspraak gemaakt dat op het roerend vermogen de intresten, de dividenden op aandelen, de winsten op effecten en aandelen (ook de verliezen) tot het eigen vermogen zouden blijven behoren, zowel voor mijn eigen vermogen als de partner zijn eigen vermogen..
Mondelinge afspraak? Allemaal goed en wel, maar ik vrees dat Mr de Staat , in casu de Registratie, hier een andere mening gaat over hebben!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”