aangifte nalatenschap

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

aangifte nalatenschap

#1 , 03 jul 2015 16:50

Notaris geeft weinig uitleg, en is uiterst grof.
Huwelijkscontract = volledige scheiding van goederen.
Testament = wederzijdse vermaking, naast het wettelijk vruchtgebruik van nalatenschap, de helft in volle eigendom van alle financiële tegoeden in de meest ruime zin van het woord

Vraagstelling:
bij de identiteit van aangever 2 (mijn dochter) staat bij aandeel in de erfenis: GEHEELHEID BLOOT EIGENDOM
Wat betekent dit concreet?
Voorbeeld: nalatenschap: 200000 Euro roerende goederen, en 400000 Euro onroerend goed - passiva: hypotheek 55000 Euro
Welk gedeelte erft mijn dochter, en hoeveel successierechten zal zij en ik ongeveer moeten betalen.

Kan iemand hier misschien een ruwe schatting en wat uitleg geven.

Alvast heel hartelijk bedankt,
monique_ad2

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jul 2015 23:55

Monique, ik denk dus dat u de weduwe bent.
Wat u zegt bij testament , kan eigenlijk niet. Daar moet een beperking opzitten. Kan u de correcte vermelding in het testament weergeven?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 04 jul 2015 09:03

Ben inderdaad weduwe en heb samen met mijn echtgenoot identiek testament laten opmaken november 2014.
Er staat: quote: 'Ik herroep en doe te niet al mijn vroegere wilsbeschikkingen. Kom ik voor mijn echtgenote/echtgenoot te overlijden dan vermaak ik haar/hem, naast het wettelijk vruchtgebruik van mijn nalatenschap, de helft in volle eigendom van alle financiële tegoeden in de meest ruime zin van het woord, waarvan ik op de dag van mijn overlijden, titularis of mede-titularis zal zijn.' unqote

Welke beperking bedoelt u? Wij vormden/vormen klein hecht gezinnetje en onze dochter had/heeft geen enkele eis naar mij (ons) toe -- testament werd opgemaakt op aanraden van notaris omdat hij vond dat we onszelf toch in zekere zin moesten beschermen.

Reclame

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 04 jul 2015 09:18

Wij maken ons vooral zorgen over de successierechten wat betreft het onroerend goed. Het maakt inderdaad een groot verschil als mijn dochter 1/2 zou moeten betalen ipv 1/4 (zoals mijn echtgenoot en ik dachten dat het testament dit impliceerde). Het blijft voor ons onduidelijk, maar de notaris ergert zich bij elke vraag, en daarom willen wij voorbereid zijn bij de ondertekening op 10 juli aanstaande. Nog even vermelden dat wij ons ook willen voorbereiden naar de notaris toe wat betreft de kosten die hij mag aanrekenen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 04 jul 2015 10:44

Monique,
mag ik nog weten hoe oud u bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 04 jul 2015 11:26

63 -- dochter volwassen en gehuwd

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 12 jul 2015 10:08

Aangezien onze dochter buiten de EU woont, heb ik in april 2015 een borgstelling getekend naar de Vlaamse Belastingdienst toe.
Ondertussen is gemeenschappelijke spaarrekening nog altijd niet vrijgegeven - hoelang mag/kan Vlaamse Belastingdienst deze rekening (ondanks borgstelling) nog blokkeren?
Je kan ook niet rechtstreeks dossierbeheerder contacteren - alles gaat via het groene nummer 1700, die doorverbinden.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 12 jul 2015 12:17

De Vlaamse belastingdienst heeft geen zeggenschap over het al dan niet vrijgeven van een spaarrekening. Dat moet de financiële instelling doen. Neem dus contact met die mensen.
Heeft de notaris al een akte van erfopvolging opgemaak? Zo'n document heeft de bank nodig voor de vrijgave.
Als ik uw citaat lees, heeft uw echtgenoot zijn nalatenschap verdeeld : de helft voor jullie dochter, de helft voor u. Dat kan en mag. Die helft heeft dan betrekking op zijn deel van het gemeenschappelijk vermogen. Uw dochter erft dus 1/4 van het totaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 12 jul 2015 14:57

Ja, ik denk ook dat het uiteindelijk 1/4 is.

Vanaf 1 juli 2012 moet de notaris of de ontvanger van een registratiekantoor aan wie de erfgenamen vragen om een akte of een attest van erfopvolging op te stellen eerst contact opnemen met de belasting- en sociale administraties. http://financien.belgium.be/nl/particul ... ekeningen/" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 12 jul 2015 16:57

Heeft hij die procedure in gang gezet? Dat duurt tegenwoordig zo'n 3 à 4 weken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#11 , 12 jul 2015 17:10

Ja, de notaris heeft de door mezelf ondertekende borgstelling overgemaakt aan Vl-Belastingdienst op 20 april 2015.
Dus ik begrijp niet waarom er nog steeds geen antwoord is.

wolf2
Berichten: 2071

#12 , 12 jul 2015 18:33

Bel naar de 1700 en vraag of de borgstelling goed is aangekomen in het dossier. Zo ja, vraag dan of de borgstelling al aanvaard is.

PS vraag niet naar het telefoonnummer van de dossierbehandelaar; dat krijgt U toch niet. Maar zijn emailadres mogen ze U wel geven.

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 12 jul 2015 20:21

OK dan vraag ik zeker naar email-adres.
Hartelijk dank :)

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#14 , 13 jul 2015 10:26

Invullen contactformulier vlabel bij vragen over erfenisbelasting -- rijksregisternr. in te vullen is van OVERLEDENE - noch notaris, noch ikzelf beseften dit -- en met ons waarschijnlijk vele burgers - dossiers misplaatst en verloren -- VLABEL heeft hier duidelijk een IT probleem naar burgers toe????

monique_ad2
Topic Starter
Berichten: 15

#15 , 13 jul 2015 11:04

Hallucinant dat ik als burger dit hiaat in communicatie met VLabel moet ontdekken/vermelden :(

Terug naar “Successie- & Registratierechten”