Rekening in onverdeeldheid: de mogelijke stappen ?

Chantal9000
Topic Starter
Berichten: 4

Rekening in onverdeeldheid: de mogelijke stappen ?

#1 , 01 apr 2015 21:09

Welke opties zijn er allemaal mogelijk ? Of wat is / zijn fiscaal gezien de meest interessante opties ? Of wat is het meest courante ?
O.a. rekening te houden met overlijden Langstlevende.

Rekening met 90.000 EUR

Langstlevende: 1/2de in volle eigendom + vruchtgebruik op de andere helft.
3 Kinderen: allen 1/3de naakte eigenaar van de andere helft.


Scenario 1: rekening laten zoals ze is.

Scenario 2: deel volle eigendom langstlevende eraf halen en schenken aan de kinderen ?

Scenario 3: Scenario 2 + uit onverdeeldheid treden en ook vruchtgebruik schenken aan de kinderen ?

Alvast bedankt voor een antwoord.

Chantal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 01 apr 2015 21:50

Volgens mij scenario 4: tweede rekening openen en daarop de helft overschrijven (gedeelte naakte eigendom) zodat je r later geen tweede keer successie op betaalt. Intresten op die tweede rekening zijn voor haar/hem. Als het vruchtgebruik geschonken wordt (naakte eigendom is al van jullie) kan je ofwel registratie betalen op het vruchtgebruik ofwel er van uitgaan dat zij/hij nog 3 jaar in leven blijft.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 apr 2015 22:32

Een andere oplossing, meer formeel, is de helft op een rekening of in een beleggngsportefeuille te plaatsen waarbij het initiële bedrag eigendom blijft van de naakte eigenaars en de opbrengst naar de vruchtgebruiker gaat.

Echter, ik weet uit ondervinding dat niet alle financiële instellingen deze mogelijkheid bieden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 02 apr 2015 11:18


Scenario 1: rekening laten zoals ze is. Neen!

Scenario 2: deel volle eigendom langstlevende eraf halen en schenken aan de kinderen ? Kan : 1/2 aan LLE en 1/6 aan elk kind. Niet schenken want het deel van de overleden ouder is van de kinderen

Scenario 3: Scenario 2 + uit onverdeeldheid treden en ook vruchtgebruik schenken aan de kinderen ? Is zelfde als 2
De wettelijke regeling voorziet dat het bedrag dat elke blote eigenaar toekomt, op diens naam geblokkeerd wordt met de LLE als vruchtgebruiker, die de rente ontvangt. Maar gezien de lage rentes op dit moment kan dit anders opgelost worden , zodat de kinderen die som kunnen gebruiken. Mijn optie : scenario 2!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Chantal9000
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 04 apr 2015 07:31


Scenario 1: rekening laten zoals ze is. Neen!

Scenario 2: deel volle eigendom langstlevende eraf halen en schenken aan de kinderen ? Kan : 1/2 aan LLE en 1/6 aan elk kind. Niet schenken want het deel van de overleden ouder is van de kinderen

Scenario 3: Scenario 2 + uit onverdeeldheid treden en ook vruchtgebruik schenken aan de kinderen ? Is zelfde als 2
Mijn beschrijving was niet duidelijk genoeg, merk ik nu. Met Scenario 2 bedoelde ik eigenlijk: deel volle eigendom langstlevende eraf halen en DIT DEEL VOLLE EIGENDOM schenken aan de kinderen ? En de rekening verder in onverdeeldheid laten. Vandaar ook scenario 3.

De wettelijke regeling voorziet dat het bedrag dat elke blote eigenaar toekomt, op diens naam geblokkeerd wordt met de LLE als vruchtgebruiker, die de rente ontvangt. Maar gezien de lage rentes op dit moment kan dit anders opgelost worden , zodat de kinderen die som kunnen gebruiken.
Wat voor een oplossingen zijn dan precies mogelijk ?

Chantal9000
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 04 apr 2015 07:36

Volgens mij scenario 4: tweede rekening openen en daarop de helft overschrijven (gedeelte naakte eigendom) zodat je r later geen tweede keer successie op betaalt. Intresten op die tweede rekening zijn voor haar/hem. Als het vruchtgebruik geschonken wordt (naakte eigendom is al van jullie) kan je ofwel registratie betalen op het vruchtgebruik ofwel er van uitgaan dat zij/hij nog 3 jaar in leven blijft.


Zijn dit de mogelijke opties ?

- ofwel geregistreerd via notaris
- ofwel via aangetekende brief ? Vergelijkbaar met handgift ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”