Bankgift ter ondersteuning

Brussel
Topic Starter
Berichten: 17

Bankgift ter ondersteuning

#1 , 09 mar 2015 11:19

Mijn zoon en zijn vriendin plannen de aankoop van een woning ter waarde van ongeveer 250.000 euro. Ze werken beiden en zijn ongehuwd maar wel samenwonend. Om dit jonge prille en nog liefdevolle gezin te ondersteunen zou ik hen graag financieel ondersteunen door een aanzienlijk bedrag op hun rekening te storten. De "huidige maatschappij" leert ons echter dat rozengeur en maneschijn snel kan omslaan en dat een scheiding (na een eventueel huwelijk) vaak snel om de hoek loert. Als dat gebeurt zou ik echter toch nog aanspraak willen maken op het deel dat ik heb geïnvesteerd in hun aankoop van de nieuwe woning. Stort ik bijvoorbeeld 50.000 euro op hun rekening dan zou elk 25.000 euro moeten terugbetalen aan mij bij verkoop of individuele aankoop van hun woning. Dit is de (simpele?) gedachte die ik heb achter deze investering. Van harte hoop ik natuurlijk dat zij voor eeuwig gelukkig bij elkaar blijven en dat we bespaard blijven van deze moeilijkheden... maar je weet dus maar nooit. Op dit ogenblik gun ik hen echter deze financiële ruggesteun.
De vragen die ik hierbij heb zijn:
1.Kan ik deze manier van investering laten vastleggen door beiden enkele papieren te laten ondertekenen waarin zij de "gift" bevestigen en verklaren deze terug te betalen bij een eventuele scheiding ?
2. Kan dit gebeuren zonder notariële tussenkomst (...en rijkelijk notariële betaling) ?
3. Heeft een door mijzelf eigenhandig opgestelde verklaring die door beiden werd ondertekend enige juridische waarde ? Ook in de toekomst ?
4. Zijn er mensen die hiermee positieve en/of negatieve ervaringen kunnen delen?
5. Welke mogelijke oplossingen of adviezen zijn nog voorhanden ?
Alvast dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mar 2015 11:23

Als u deze strategie wil, lijkt het me logischer om 50k te schenken aan uw zoon (tenzij u de vriendin van uw zoon bijzonder genegen bent).

Reden: als u bvb na 5 jaar zou overlijden en ze gaan uit elkaar, heeft uw zoon slechts recht op 25k, de vriendin zal ook 25k krijgen en die niet meer moeten terugbetalen (tenzij iemand me verbetert en zegt dat een gift kan beschouwd worden als een renteloze lening en alsduw terugbetaald kan moet worden aan de ergenamen van de overledene).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 09 mar 2015 11:41

Dit kan met een conventioneel beding van terugkeer waarin de schenker zelf de omstandigheden en modaliteiten waarin en volgens dewelke de terugkeer mogelijks moet plaatshebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 mar 2015 12:13

Bij een gift moet je er van uit gaan dat die som definitief uit uw eigen vermogen is verdwenen. Het is mi. dan ook beter een 'renteloze lening' te geven op dit moment aan beiden. Men kan later , en zeker als er kinderen zijn , dit nog kwijtschelden. Het wordt pas dan een schenking. Wel telkens de mogelijkheid van scheiding voorzien : mogelijke terugbetaling door de vriendin altijd weerhouden. Bij huwelijk kan er een inbreng in de gemeenschap gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#5 , 09 mar 2015 16:47

Je kan het inderdaad beter aan je zoon schenken, ze kunnen dan in onverdeeldheid kopen met vermelding van eigendomspercentage in de aankoopakte, eigendomspercentage volgens de bijdragen in de aannkoopsom. Als het misgaat neemt eerst de bank haar hypotheek en wat rest wordt verdeeld volgens de percentages in de aankoopakte. De beinvloed de notariskosten niet bij de aankoop.

Brussel
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 11 mar 2015 11:17

Beste mensen,bedankt voor jullie reacties en interessante informatie. Ik zie enkele oplossingen maar zie bij elke mogelijkheid echter ook addertjes onder het gras. Een renteloze lening bied het nadeel dat het koppel nog steeds aan terugbetaling moet doen. Ik zou op die manier wel geld recupereren maar dat is als uitgangspunt niet de uiteindelijke bedoeling van mijn financiële steun. Bij een conventioneel beding is er een nadeel wanneer er iemand komt te overlijden of wanneer er mogelijk in de toekomst (klein)kinderen aan te pas komen. Een vermelding van het eigendomspercentage is voor de hand liggend maar als mijn zoon bijvoorbeeld 50000 euro krijgt en zijn vriendin/vrouw bezit slechts 3000 euro dan lijkt mij de verdeling in percentage niet heel reëel, dunkt mij.
Nogmaals blijft mijn hoofdvraag : kan ik een "simpel" papier opmaken met de modaliteiten beschreven bij een eventuele scheiding van het koppel. Ik laat dit dan ondertekenen door beiden. Bij een eventueel probleem, dat ik van harte niemand in de relatie toewens (!), zou ik dan dit ondertekende document kunnen gebruiken. Enkel in dit geval, welteverstaan.
Nog een bijkomende vraag : als ik via mijn spaarrekening vb 50000 euro overmaak op de rekening van mijn zoon, is er dan een probleem op notarieel of eender wel vlak ?
Alvast bedankt.

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#7 , 11 mar 2015 12:58

Stel: totale aankoopprijs all inn: 150000 uw zoon 50 000 (uw schenking) zijn vriendin 3 000 gezamelijke hypotheeklening 97 000. elk draagt de helft bij in de lening, dan heeft uw zoon 56.66% zijn vriendin 34.33% eigendom. Vind ik niet irreëel, of wel?

Na 10 jaar gaat het mis, de boel wordt verkocht. verkoopprijs 180 000, nog af te betalen + herinvesteringskosten bank 50 000
Netto saldo 180 000 - 50 000= 130 000 Verdeling overschot hij:56.66%= 73 658 zij:34.33%= 44 629

Komt uw zoon te overlijden zonder kinderen en gehuwd of wettelijk samenwonend, dan wordt u blote eigenaaar voor 56.66% en zijn vrouw voor 34.33% en heeft zij vruchtgebruik zolang zij leeft. Zijn er kinderen dan worden zij blote eigenaar van die 56.66% en de mama 34.33% + vruchtgebruik. Indien niet getrouwd of wettelijk samenwonend is er geen vruchtgebruik voor de langstlevende.

Een 'simpel' papier opmaken is zo simpel nog niet, het moet voldoen aan allerlei vormvereisten, er mogen geen onwettelijke bepaling in staan op straffe van nietigheid. Gezien dit "papier" bedoeld is in een worse case scenario, kan dat in bv een vechtscheiding een juridische aanslepende procedure tot gevolg hebben.
Denk dat je zoiets best via een notaris/advocaat laaat opstellen.

Betreft uw bijkomende vraag: zolang u nog 3 jaar blijft leven na de overschrijving is er geen enkel probleem, dit noemt men een bankgift. Indien u eerder sterft zal hij daar succesierechten (erfbelasting) op moeten betalen. Wanneer u dat via een notariële schenking zou doen mag u eigenlijk 's anderendaags al sterven dit valt dan buiten de succesierechten (erfbelasting) maar je betaald dan akte kosten en schenkingsrechten.

----------------------
Zie ook: http://www.notaris.be/erven-schenken/sc ... rechtelijk" onclick="window.open(this.href);return false;

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#8 , 11 mar 2015 22:26

aandeel zoon is 65.66% rekenfout, mes excuses

Brussel
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 12 mar 2015 18:45

Beste EDM, oprechte dank voor uw zeer nuttige informatie.De laatste voorstelling met (inderdaad) de procentuele verdeling ga ik wellicht laten toepassen bij de leningsakte.
De voorgestelde herinvesteringskosten, tbv 50000 euro zoals in uw voorbeeld, kunnen deze bij een echtscheiding onder geen enkel beding in twijfel worden getrokken zelfs indien vermeld in de leningsakte ?
Voor wat betreft de overschrijving : in de huidige "cultuur" met internetbanken met (iets) hogere intresten lijkt mij die overschrijving makkelijk en zonder enig gevaar. Mijn rekeningen staan echter onder de naam van mijzelf en mijn vrouw. Heeft dit enige invloed op successierechten bij mijn eventuele overlijden. Hoe komt men te weten dat ik die 50k heb overgeschreven naar mijn zoon's (internet)rekening. Mijn vrouw is mede-eigenaar van mijn/onze rekening en bij mijn overlijden moet zij toch toestemming geven aan de fiscale diensten vermoed ik, of mogen zij dit zonder probleem vorderen bij mijn zoon ? Waar staat genoteerd dat ik die 50k heb overgemaakt ? Geven de banken dan al deze handelingen door ?

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#10 , 12 mar 2015 22:25

Best in de aankoopakte, meld het al aan de notaris bij de éérste bijeenkomst ter voorbereiding van de compromis.
Zie: http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... ereenkomst" onclick="window.open(this.href);return false;

De die herinvesteringskosten worden in de hypotheekakte vastgelegd, dat kan verschillen van bank tot bank en per type lening, het kan zijn dat er een uitzondering bestaat wanneer de schuldenaren uitééngaan en 1 de lening verder zet, zou je moeten navragen bij de betreffende bank, meestal is zo'n vergoeding 3 maanden intrest op het nog openstaande saldo. Indien de woning verkocht wordt moet je daar dan nog het kapitaal dat nog afgelost moet worden bijtellen.

Dan moet u beiden nog 3 jaar blijven leven na datum overschrijving. De schenkingsrechten in vlaanderen zijn 3% op roerende goederen (bij handgift via notaris, dan komt die 50k zowiezo niet meer in de erfenis).

De fiscale diensten gaan voor alle duidelijkheid niet die 50k vorderen maar de erfbelasting op dat bedrag indien één van jullie binnen die 3 jaar overlijden.

Zij gaan dan die 50k bijtellen bij de rest van de erfenis en daarop dan de succesierechten berekenen. I.p.v. het vermogen - 50k.

Er is aangifteplicht in de aangifte van nalatenschap voor schenkingen minder dan 3 jaar oud, dus veronderstel ik dat de registratie ook de bevoegdheid zal hebben om dat te controleren.

Trouwens als iemand sterft worden alle rekeningen bij financieële instellingen (ook internetbanken)waar de overledene titularis of mede-titularis is geblokkeerd.
Meer uitleg daarover zie: http://www.notaris.be/admin/files/asset ... rlijdt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#11 , 14 mar 2015 16:39

Ik zou echt uw hele situatie bekijken, en dan duidelijke documenten laten opstellen, ik heb hier in mijn praktijk al veel (negatieve) ervaringen mee gehad

opmerkingen op het eerste gezicht al:
- waarom schenken aan schoondochter, en niet alleen aan zoon?
- werken met uitsluitingsclausule
- gelden die worden geschonken worden wel "bakstenen" -> conventionele terugkeer moet daarop worden afgestemd, en bovendien: conventionele terugkeer best optioneel te maken, dus geen automatisme bij overlijden, want kan evengoed zijn dat het dan niet de bedoeling is dat de gelden (of schuldvordering) in de plaats komt

een goede voorbereiding en uitwerking is hier essentieel - ik hoor het graag

Terug naar “Successie- & Registratierechten”