schenking bouwgrond voor overlijden

myriam456
Topic Starter
Berichten: 4

schenking bouwgrond voor overlijden

#1 , 23 feb 2015 11:51

Beste,

Volgende situatie doet zich voor:

Mijn ouders zijn getrouwd met gemeenschap van goederen en hebben 2 kinderen: ikzelf en mijn broer.
De gezondsheidstoestand van mijn vader is momenteel zeer slecht en mijn moeder zou graag nog enkele zaken rechttrekken.

7 jaar geleden hebben mijn ouders mij een bepaald bedrag gegeven (niet via schenking) om mij te steunen bij de aankoop van een appartement.
Aangezien mijn broer nog steeds thuis woont, was er steeds de afspraak dat dit wel 'ooit eens' geregeld zou worden.

Hun eigendommen zijn momenteel als volgt:
gezinswoning: ca 250.000€ (Eigen inschatting)
bouwgrond: ca 200.000€ (eigen inschatting)
overige middelen: geen idee

Mijn moeder wil de bouwgrond nog voor het overlijden op de naam van mijn broer laten zetten. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar de mogelijke waarde van die bouwgrond ligt vrijwel een pak hoger dan het bedrag dat ze mij hebben geschonken.

Mijn ouders hebben enkele jaren geleden documenten getekend, zodat zij steeds in naam van mijn vader kan tekenen. (mijn vader kon wegens een spierziekte niet goed meer schrijven)


Mijn vragen:
1 - Kan mijn moeder deze bouwgrond nog op de naam van mijn broer zetten, in de laatste dagen voor een eventueel overlijden?
2 - Volstaat enkel haar handtekening?
3 - Hoe wordt het eventueel verschil in waarde rechtgezet tussen mij en mijn broer?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 feb 2015 09:37

‘De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek (DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).

‘7 jaar geleden hebben mijn ouders mij een bepaald bedrag gegeven (niet via schenking)’

Niettemin geldt deze handgift erfrechtelijk als schenking en voorschot op erfenis.

‘Mijn moeder wil de bouwgrond nog voor het overlijden op de naam van mijn broer laten zetten...Mijn ouders hebben enkele jaren geleden documenten getekend, zodat zij steeds in naam van mijn vader kan tekenen. (mijn vader kon wegens een spierziekte niet goed meer schrijven)’. Onderzoek inzake vervreemden van onroerende goederen de tekst van die volmacht en raadpleeg daarover desnoods een notaris.

“Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de giften niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng...Art.859.Inbreng kan, ten aanzien van onroerende goederen, in natura geëist worden, wanneer het geschonken onroerend goed door de begiftigde niet vervreemd is, en in de nalatenschap geen onroerende goederen aanwezig zijn van gelijke aard, gelijke waarde en gelijke deugdelijkheid, waaruit men voor de andere medeërfgenamen ongeveer gelijke kavels kan samenstellen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”